دربی استقلال و پرسپولیس, سوپر جام را قربانی می کند؟
قرار شده است که بازی دربی استقلال و پرسپولیس در 31 تیرماه برگزار شود اما در این صورت بازی کردن تیم پرسپولیس در سوپرجام امکان پذیر نخواهد بود.  

 

سوپر جام ؛ فدای دربی استقلال – پرسپولیس ؟!

فوتبال در دنیای امروز حرفه ای ها تبدیل به صنعتی پر درآمد شده و در اکثر کشورهایی که حرفه ای فکر و باشگاه داری می کنند به وضوح دیده می شود .
اما بحث درآمد زایی در فوتبال ما به دلایلی و از جمله عدم تفکرات حرفه ای و ناتوانی در بخش اقتصادی که نشأت گرفته از عدم آگاهی حرفه ای نسبت به مقوله صنعت فوتبال همواره به بی راهه رفته است تا جایی که تیمها حتی توان دریافت حق پخش تلویزیونی که در همه جای دنیا آن را حق مسلمشان می دانند ندارند چه رسد به بحث جذب اسپانسرهای متمول که بتوانند از این شلم شوربا پولی به دست بیاورند و بخشی را هم به تیمها بدهند.

حالا دراین راستا استقلال و پرسپولیس اسپانسری دارند که ثابت کرده توان بالایی در جذب پول دارد که یک نمونه آن برگزاری دربی 85 آن هم در کشور آلمان است ،حرکتی که در فوتبال ما بی سابقه و این بیانگر ارتباطات اقتصادی مناسب این اسپانسر در خارج از کشورمان است، در این شرایط باید به چنین اسپانسری که می تواند با تفکرات خاص شغلی خود پول مناسبی را به استقلال و پرسپولیس تزریق کند و حداقل برای مدتی مشکلات مالی آنها را مرتفع سازد احترام گذاشت.

اما دنیای اسپانسرهای حرفه ای با دنیای فوتبال حرفه ای تفاوت های فاحشی دارد چون در فوتبال اگر برنامه ریزی و هدف گذاریهای بخصوص فنی صورت نگیرد همه چیز برهم می ریزد دقیقا مانند همین بازی که تبدیل به گره ای کور شده و کسی از آخر و عاقبت آن اطلاعی ندارد !

از حدود بیست روز پیش که سرو صدای انجام این بازی در کشور آلمان به اوج خود رسید ، برنامه ریزی دقیقی در انجام آن دیده نشد چون در دنیای حرفه ای فوتبال برای چنین مسابقاتی حتی در داخل کشورمان مجوز های خاصی نیاز است چه رسد به خارج از کشور که یقینا دردسرهای بیشتری دارد اما متاسفانه چنین اتفاقی رخ نداد که اگر این گونه بود  اسپانسر سرخابی ها باید مجوز بازی از فدراسیون فوتبال آلمان و یا پلیس فدرال را دریافت می کرد ولی چنین نشد تا این بازی در تاریخ  25 تیر ماه و در ساعت 22 در ورزشگاه بیله فلد با مخالفت پلیس و بدلیل برگزاری اجلاس گروه جی بیست در هامبورگ و حاشیه هایش مواجه شد اما بلافاصله اعلام گردید پلیس با برگزاری این دیدار در تاریخ 31 تیر ماه در همان ساعت و همان ورزشگاه موافقت کرده است نکته ای که هنوز هم در ابهام قرار دارد و جالب تر اینکه این بی برنامگی ممکن است بازی سوپر جام بین پرسپولیس قهرمان لیگ برتر و نفت تهران قهرمان جام حذفی فدای دربی نمایشی و البته طبق شنیده هایمان پردرآمد سرخابی ها شود !

در این خصوص بهاروند رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران که متولی برگزاری مسابقات در کشورمان است در اظهار نظری صریح اعلام کرد که سوپر جام فوتبال ایران در تاریخ سی تیر ماه بین پرسپولیس و نفت تهران برگزار می شود و این بازی تحت هیچ شرایطی لغو نخواهد شد .

به رئیس سازمان لیگ هیچ ایرادی وارد نیست و ایشان بر اساس زمانبندی های صورت گرفته زمان این بازی را اعلام کرده که قانونا باید پیش از شروع فصل جدید لیگ برتر انجام شود ضمن اینکه این تاریخ وقتی اعلام شد که مقرر گردید دیدار استقلال و پرسپولیس روز 25 تیر ماه در بیله فلد انجام می شود که در آن صورت سرخپوشان زمان لازم برای رسیدن به تهران و انجام این بازی را داشتند ولی آیا پرسپولیسی ها سوپر جام را فدای دربی آلمان می کنند یا اینکه از قید پول می گذرند و به تهران باز می گردند ؟!

به اعتقاد نگارنده بعید است سرخپوشان راه دوم را برگزینند چون برای حضور در دربی 85 به اسپانسر تعهد داده اند ، البته برای بازی در تاریخ 25 نه 31 تیر ماه !
این درست همان برنامه ریزی حرفه ای و زمان بندی شده برای انجام یک دیدار در دنیای حرفه ای فوتبال است ، یعنی قبل از اینکه آن را در بوق و کرنا می کردند باید مجوز های لازم را دریافت می نمودند و بعد این واقعه تاریخی را به اطلاع عموم می رساندند.

نکته جالب تر اینجاست که حالا فدراسیون فوتبال آلمان با انجام این بازی در تاریخ 25 تیرماه موافقت کرده اما نمی دانیم که پلیس فدرال هم این را تأیید می کند یا خیر? اما چیزی که قطعیت دارد موافقت پلیس آلمان با انجام این بازی در تاریخ 31 تیر ماه است !

می بینید که وقتی برنامه ریزی مناسب صورت نگیرد چه اتفاقاتی رخ می دهد هر چند اگر همه چیز سرجایش قرار داشت و این بازی به موقع برگزار می شد باز هم به لحاظ فنی به آن ایراد می گرفتیم چون بهتر از همه سرمربیان و بازیکنان دو تیم و البته فوتبالی ها می دانند که بازی به فاصله چند روز پس از بدن سازی برای بازیکنان سم است و میتواند لطمات جبران ناپذیری را بر آنان وارد سازد آن هم در آستانه هفدهمین دوره لیگ برتر که تیم ها باید با آمادگی کامل و بازیکنانی کاملا سالم و روپا قدم به میدان بگذارند.

خب! می بینیم که از هر نظر انجام این بازی غیر منطقی است فقط امیدواریم اگر این دیدار برگزار شد نمایشی ارائه گردد که فوتبال ما را زیر سوال نبرد و خدشه ای به اعتبار فوتبالمان وارد نسازد ، نه اینکه با انجام یک فوتبال ساکن ، بدون حادثه و البته بدون گل همه را از تماشای آن ناامید سازیم.


تهیه و تدوین:گروه ورزش سیمرغ/غلامرضا بادکوبه
seemorgh.com/sport
اختصاصی سیمرغ