ورود ميناوند به برنامه زنده ممنوع!
با حاشیه ساز شدن شوخی های مهرداد میناوند در برنامه زنده تلویزیونی, حالا باید منتظر تغییر رویکرد صداوسیما باشیم

نگاهی به اتفاقات روی داده در برنامه های تلویزیونی

رسانه ملی هر وقت فضای فوتبال به هر دلیلی ملتهب می‌شود، بعد از ساختن ده‌ها برنامه و پخش گزارش و مصاحبه و خبر درباره جنجالی كه موجب التهاب شده و بهره‌برداری كامل از موضوع، یك كارشناس را به برنامه‌ای زنده یا مُرده دعوت می‌كند و دیدگاه خودش را از زبان آن كارشناس به خورد افكار عمومی می‌دهد كه رسانه‌های نوشتاری، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری عامل التهاب هستند و آنها نباید به حاشیه‌ها بپردازند و آخرش هم لقب رسانه‌های زرد و جنجالی به چند روزنامه و سایت و خبرگزاری می‌دهد و در جایگاه مصلح اجتماعی و معلم اخلاق، موج‌سواری خودش را از یاد می‌برد.

همین رسانه ملی اما گاهی اوقات دست هر رسانه زردی را در پرداختن به سوژه‌های جنجالی از پشت می‌بندد و به موضوعاتی ورود می‌كند كه روزنامه‌ها از ترس دردسر و متهم شدن به حاشیه‌پردازی و جنجال‌سازی سمت آن نمی‌روند. این رویه یك بام و دو هوا در فوتبال وجود دارد و هنوز هیچ‌كس به طور دقیق نمی‌تواند تشخیص بدهد بالاخره از نگاه تلویزیون، جنجال بد است یا خوب؟ شاید هم جنجال فقط برای رسانه‌های نوشتاری و سایت‌ها و خبرگزاری‌ها بد است و عیبی ندارد اگر تلویزیون به دست مجری‌اش بوق بدهد تا او به نفع اسپانسر مشترك سرخابی‌ها، فضای رقابت میان هواداران استقلال و پرسپولیس را داغ كند تا چند تا پیامك بیشتر ارسال شود.

خارج از بخش بوق‌هایی كه برای بالا بردن پیامك زده می‌شود، گاهی اوقات هم گرایش‌های شخصی و تمایلات رنگی مجریان صدا و سیما دردسر ایجاد می‌كند. درست مثل روزی كه علی ضیا در كافه‌اش برای پرویز مظلومی شعر خواند و مجبور به عذرخواهی رسمی از او شد یا روزی كه طالبی، مجری استقلالی تلویزیون در صفحه شخصی‌اش متنی علیه كریمی نوشت و بلافاصله هم عذرخواهی كرد.

گاهی اوقات هم بازیگران سینما با حضور در برنامه‌های ورزشی تلویزیون و شوخی با تیم رقیب، برای خودشان و تلویزیون دردسر می‌سازند، درست مثل سام درخشانی كه در مورد پرسپولیسی‌ها جمله‌ای به كار برد و گوشه رینگ افتاد یا بازیگران دیگری كه حالا حتی در صفحه شخصی‌شان هم جرأت ابراز علاقه به تیم محبوب خود را ندارند.

باید پذیرفت فضا تغییر كرده است. تا قبل از رونق فضای مجازی، خیلی‌ها می‌گفتند تلویزیون یك رسانه عبوری است و هر حرفی به همان سرعت كه گفته می‌شود، از یاد می‌رود و اصلاً به همین دلیل، تلویزیون برخلاف روزنامه‌ها كه هر خبری را فقط یك بار می‌نویسند، اخبار مهم را بین 8 الی 12 بار در طول شبانه‌روز تكرار می‌كند. اما حالا دیگر تلویزیون رسانه عبوری نیست و هر حرفی در این رسانه، آنقدر در فضای مجازی، كانال‌های تلگرامی، سایت‌های خبری و... پخش می‌شود كه به گوش بیشتر جامعه می‌رسد.

در چنین شرایطی آیا صلاح هست تلویزیون خودش را وارد كری‌های قرمز و آبی كند؟ در تمام دنیا، تلویزیون این امكان را به مجریانش می‌دهد كه اگر خواستند، درباره علایق شخصی‌شان حرف بزنند و اینگونه می‌شود كه یك مجری سینمایی در شبكه آمریكایی خیلی راحت می‌گوید از فلان كارگردان متنفرم یا ایفای نقش بهمان بازیگر حالم را به هم می‌زند یا یك مجری اروپایی در برنامه فوتبالی‌اش، گاهی اوقات حتی پیراهن تیم محبوب خود را می‌پوشد و با طرفداران تیم‌های رقیب شوخی می‌كند اما در ایران هنوز فضا برای این كار فراهم نیست و به نظر می‌رسد تلویزیون باید همان خط قرمزهایی كه از رسانه‌های مكتوب توقع رعایت‌شان را دارد، رعایت كند.

شاید اگر این نگاه وجود داشت، مورد مهرداد میناوند هم پیش نمی‌آمد... میناوند كه با حضور در تلویزیون و لقب گذاشتن روی سرمربی و كاپیتان استقلال، احتمالاً تا مدت‌ها به برنامه‌های زنده دعوت نمی‌شود و نامش به لیست بلندبالای آن دسته از اهالی فوتبال كه حضورشان در برنامه‌های زنده به دلیل احتمال به زبان آوردن حرف‌های خط قرمزی (!) ممنوع است، اضافه می‌شود، با شوخی‌های تندش یك بار دیگر این واقعیت را عیان كرد كه هنوز هم نمی‌توان هر حرفی را در تلویزیون زد و هنوز ظرفیت‌ها آنقدر زیاد نشده كه اهالی فوتبال بتوانند شوخی‌های خصوصی‌شان را عمومی كنند!
البته وقتی مجری سرشناس تلویزیون در برنامه‌های درآمدزا (!) بوق به دست می‌گیرد و برای ترغیب طرفداران استقلال و پرسپولیس به شركت در مسابقه یا عضویت در سامانه و یا ارسال پیامك، دست به هر كاری می‌زند و استودیو تلویزیون را شبیه استادیوم می‌كند، هر لحظه باید منتظر بود میناوندها هم فكر كنند به جای تلویزیون در ورزشگاه نشسته‌اند و ترقه پرتاب كنند!

مجریان و گزارشگران تلویزیونی پاسخ می‌دهند:  آیا تلویزیون حق دارد وارد كری سرخابی‌ها شود؟

* اتفاقی كه در برنامه تلویزیونی من و شما با اجرای آرش ظلی‌پور افتاد حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده است. عده‌ای می‌گویند صحبت‌های مهرداد میناوند در این برنامه فقط یك شوخی و كری‌خوانی ساده ورزشی بود و عده‌ای دیگر مجری و مهمان برنامه من و شما را به باد انتقاد گرفته‌اند كه دیالوگ‌های رد و بدل شده اخلاقی و درست نبوده است. به همین بهانه با تنی چند از مجریان و گزارشگران تلویزیونی هم‌صحبت شدیم و از آنها پرسیدیم آیا تلویزیون حق دارد وارد كری سرخابی‌ها شود یا نه؟ پاسخ‌های این عزیران در پی می‌آید.

محمدرضا احمدی: خودم بارها برای جاودانی كری خوانده‌ام

محمدرضا احمدی گزارشگر و مجری برنامه‌های ورزشی تلویزیون به ما گفت: باتوجه به اینكه رادیو و تلویزیون ما یك رسانه ملی است باید كری خواندن‌ها و كل‌كل‌ها در چارچوب شرایط و قوانین خاصی باشد. خود من بارها سر بازی‌های تیم‌هایی چون لیورپول، رئال و بارسا و... با آقای جاودانی كری زیاد خوانده‌ام اما در این مسائل باید خیلی چیزها رعایت شود تا خدایی نكرده در جایی به شخصی، افرادی یا گروهی برنخورد.

بهزاد كاویانی: در اروپا از این مسائل اتفاق می‌افتد

بهزاد كاویانی مجری برنامه‌های ورزشی تلویزیون گفت: در اروپا از این اتفاقات زیاد رخ می‌دهد و مجری برنامه برای جذب كردن آن حتی طرفداری از برخی تیم‌ها می‌كند اما آن شبكه‌ها خصوصی هستند و می‌شود كری خواند ولی تلویزیون ما دولتی است و به هیچ عنوان نباید یك مجری وارد بحث‌های سرخابی‌ها یا سایر كری‌خوانی‌های ورزشی شود و بهتر است برخی مسائل را رعایت كند تا بازتاب زیادی نداشته باشد.

بابك بابان: حرفه‌ای و اخلاقی نیست

بابك بابان گوینده ورزشی شبكه خبر در این خصوص به ما گفت: به نظر من از لحاظ حرفه‌ای و اخلاقی ما نباید وارد كری‌خوانی‌ها و كل‌كل‌های ورزشی شویم. اتفاقی كه در آن برنامه رخ داد خوب نبود. مهمان برنامه نمی‌خواست آن صحبت‌ها را به زبان بیاورد ولی مجری اصرار داشت كه حرف بزند و آنقدر اصرار كرد تا از دهان مهمان حرف‌هایی بیرون آمد كه دردسرساز شد. به نظرم اتفاقی كه افتاد حرفه‌ای و اخلاقی نبود.

كاظم احمدزاده: باید مراقب شوخی‌ها بود

سیدكاظم احمدزاده، مجری نام‌آشنای تلویزیون در این خصوص گفت: به نظرم مجریان و دست‌اندركاران برنامه‌های تلویزیونی اعم از ورزش، اجتماعی و... باید مراقب باشند. بحث كری خواندن‌ها فقط جنبه طنز داشته باشد و احترام‌ها در این شوخی‌ها حفظ شود. اگر نظر شخصی من را بخواهید من در كل با ورود گویندگان و مجریان تلویزیون به كل‌كل‌های گروهی مخالف هستم و جای آن در رسانه ملی نیست.

آرش ظلی‌پور: از اتفاقی كه افتاد متأسفم

آرش ظلی‌پور مجری برنامه‌های تلویزیونی گفت: قطعاً به دنبال این هستیم كه در برنامه بعدی «من و شما» ویژه‌برنامه‌ای را به پاس احترام و حرمت تیم استقلال داشته باشیم. من واقعاً از اتفاقی كه افتاد متأسف هستم و استقلالی‌ها تا روز جمعه منتظر باشند، برنامه را به نقطه‌ای می‌رسانیم كه احترام‌شان محفوظ بماند. برنامه بعدی ما با حضور اهالی استقلال خواهد بود.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی