مارادونا و کرایف الان چه قیمتی داشتند؟
شاید برایتان جالب باشد که اگر بازیکنان سرشناس قدیمی مثل مارادونا در حال حاضر  بازی می کردند چه قیمتی داشتند!

قیمت روز بازیکنان سرشناس قدیمی چقدر است؟

این‌طور به نظر می‌رسد كه سرعت پیشرفت فوتبال به مراتب تندتر از روند زندگی است. این شاید تنها یك جمله باشد ولی معنای واقعی آن را می‌توان در نقل و انتقالات جنجالی و پرسروصدای ستاره‌های دنیای فوتبال یافت. آخرین انتقال پرحرف‌و‌حدیث این روزهای دنیای فوتبال، خرید 160 میلیون یورویی كوتینیو برای بارسا بود كه هنوز با گذشت چند روز در موردش صحبت به میان می‌‌آید.

پرداخت چنین رقمی كه باعث شد تا كوتینیو گران‌ترین خرید تاریخ فوتبال اسپانیا لقب بگیرد، آن هم برای بازیكنی كه در جمع برترین‌های حال حاضر دنیای فوتبال نیست، این سؤال را مطرح می‌كند كه اگر بازیكنانی مثل كرویف و مارادونا در این روزگار فوتبال بازی می‌كردند، قیمت آنها چقدر بود.

برای آنكه بیشتر شرایط را بررسی كنیم، به 45 سال قبل برمی‌گردیم. در آمستردام هستیم‌؛ در باشگاه آژاكس كه در آن زمان با اتكا به بازیكنانی جوان سلطان فوتبال اروپا بود. یوهان كرویف، بهترین بازیكن آن تیم و بهترین بازیكن دنیا بود و همه او را می‌خواستند ولی این بارسایی‌ها بودند كه با پرداخت رقمی كه چشم همه را گرد می‌كرد، كرویف را مال خود كردند: یك میلیون دلار (100 میلیون پستا). با ماشین حساب، این رقم را به واحد پول این روزهای اروپا تبدیل می‌كنیم: 601 هزار یورو.

طبق گزارش مؤسسه بین‌المللی آمار INE، شاخص قیمت مصرفی در بین سال‌های 1973 تا امروز، رشدی 1535درصدی داشته‌؛ یعنی 100 میلیون پستا (601 هزار یورو)ی پرداختی برای خرید كرویف، معادل 9/829/057 یورو است! یعنی اگر انتقال كرویف از آژاكس به بارسا امسال صورت می‌گرفت، او با قیمتی كمتر از10 میلیون یورو به اسپانیا منتقل می‌شد‌؛ رقمی معادل بازیكنی نه‌چندان مشهور مثل گئیرمه آرانا كه اخیراً با قراردادی 11 میلیون یورویی به سویا پیوسته.

فقط 10 میلیون یورو؟ دقیقاً‌؛ آن هم در شرایطی كه قیمت كوتینیو160 میلیون یورو است ولی نباید این‌گونه محاسبه كنیم. چرا؟ آیا ارزش واقعی 100 میلیون پستا در سال 1973، معادل 9/8 میلیون یورو در سال 2018 است؟ قطعاً نه.

به عنوان مثال، اتومبیل لوكس آن دوره، ماشین سیت 600 در سال 1973 (سال انتقال كرویف به بارسلونا)، 89 هزار پستا بود یعنی تقریباً با پولی كه بارسا برای خرید كرویف پرداخت كرد، می‌شد 1/123 این ماشین را خریداری كرد) اما این روزها، قیمت ماشینی مشابه آن به نام لئون، از حدود 13/990 یورو آغاز می‌شود. حالا می‌پرسیم كه با پولی كه بارسایی‌ها برای خرید كوتینیو پرداخت كردند، چند تا از این ماشین‌ها می‌توان خرید؟: 11/436 تا!


قیمت روز بازیکنان سرشناس گذشته

قیمت روز بازیکنان سرشناس گذشته



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی