صعود پرتغال به یورو 2016
پرتغال و ایرلند شمالی با برتری برابر حریفان خود به یورو 2016 صعود کردند و تکلیف تیم ملی آلمان نیز به بازی آخر کشیده شد.

در ادامه رقابت های انتخابی جام ملت های اروپا چند دیدار برگزار شد که در مهم ترین بازی تیم ملی آلمان برابر ایرلند شکست خورد.

گروه D

در این گروه گرجستان که شانسی برای صعود به یورو 2016 ندارد موفق شد در خانه با نتیجه 4 بر صفر تیم قعرنشین این گروه یعنی جبل الطارق را شکست دهد تا کمی به وضعیت خود در جدول رده بندی سر و سامان ببخشد. این دیدار مصاف دو تیمی بود که پیش از این حذف شده بودند و تنها برای حفظ آبرو به میدان رفتند.

در دیگر دیدار این گروه آلمان که برای صعود به یورو 2016 به یک تساوی برابر ایرلند نیاز داشت در دوبلین با یک گل شکست خورد تا کار صعود تیم قهرمان جهان به بازی آخر کشیده شود. ایرلندی ها در این دیدار با دفاعی منطقی و استفاده از ضدحمله توانستند حریف خود را که قهرمان جام جهانی بوده است غافلگیر کنند و با یک گل به برتری برسند. 'شان لانگ' هافبک کهنه کار ایرلندی ها تک گل سبزپوشان را در این دیدار به ثمر رساند تا ایرلند انتقام شکست چند سال اخیر خود برابر آلمان که با نتیجه 6 بر یک ثبت شده بود را بگیرد.

اسکاتلند نیز که امیدوار است بتواند خود را به پلی آف این گروه برساند در خانه با نتیجه 2 بر 2 لهستان را متوقف کرد. در این دیدار ابتدا روبرت لواندوفسکی(Robert Lewandowski) گلزن موفق شد تیمش را پیش بیندازد ولی در ادامه دو گل از مت ریچی(Matt Ritchie) و استیون فلچر(Steven Fletcher) باعث شد تا میزبان با یک گل برتری پیش بیفتد ولی در ادامه روبرت لواندوفسکی که این روزها مهارنشدنی است گل دوم تیمش را نیز به ثمر رساند تا این دیدار با تساوی 2 بر 2 به پایان برسد.

به این ترتیب از این گروه سه تیم آلمان، ایرلند و لهستان در روز آخر باید برای صعود تلاش کنند یکی از این دو تیم باید به پلی آف برسد و دو تیم دیگر راهی جام ملت های اروپا خواهند شد.

جدول گروه

1- آلمان 9 بازی 19 امتیاز

2- ایرلند 9 بازی 18 امتیاز

3- لهستان 9 بازی 18 امتیاز

گروه F

در این گروه ایرلند شمالی با برتری 3 بر یک برابر یونان توانست صعودی بی درد سر به جام ملت های اروپا داشته باشد و پس از سالها در این رقابت مهم شرکت کند. برای ایرلند شمالی در این دیدار استیون دیویس(Steven Davis) که در لیگ برتر توپ می زند دو بار و 'جاش مگدیس' گلزنی کردند تا بازی آخر این تیم تشریفاتی شود.

در دیگر دیدار رومانی در خانه با تساوی یک بر یک برابر فنلاند متوقف شد تا رویای صعود این تیم به یورو به هفته آخر بکشد . این در حالی بود که رومانی تا دقایق پایانی از حریف خود عقب بود. در سومین دیدار این گروه نیز مجارستان در هانه در حالی که از جزایر فارو عقب افتاده بود در نهایت با نتیجه 2 بر یک به برتری رسید. به این ترتیب ایرلند شمالی به یورو 2016 صعود کرد و دیگر تیم صعود کننده این گروه از بین رومانی و مجارستان خواهد بود که در هفته آینده مشخص خواهد شد.

جدول گروه

1- ایرلند شمالی 9 بازی 20 امتیاز

2- رومانی 9 بازی 17 امتیاز

3- مجارستان 9 بازی 16 امتیاز

گروه I

در این گروه پرتغال با پیروزی یک بر صفر برابر دانمارک به یورو 2016 صعود کرد. پرتغال ابتدا میزبان دانمارک بود و با یک تساوی می توانست ‏صعودش را قطعی کند که موفق شد با گل موتینیو(João Moutinho) به برتری برسد تا صعودی مقتدرانه به یورو 2016 داشته باشد.

همچنین صربستان که باید در این دیدار به برد می رسید موفق شد با 2 گل 'کولاروف' و آدام لیاییچ(Adem Ljajić) از سد آلبانی بگذرد و این تیم را شکست دهد تا امید این تیم برای صعود به یورو 2016 زنده شود.

جدول گروه

1- پرتغال 7 بازی 18 امتیاز

2- دانمارک 8 بازی 12 امتیاز

3- صربستان 7 بازی 10 امتیاز

سایر بازی های این مرحله جمعه و شنبه شب برگزار خواهد شد تا چهره چند تیم دیگر به یورو 2016 مشخص شود.

همچنین تیم ملی فرانسه میزبان یورو 2016 نیز از تعطیلی خود استفاده کرد و با برتری 4 بر صفر برابر ارمنستان روحیه گرفت. بنزما(Karim Benzema) دو بار، 'کابایه' و 'گریژمان' برای میزبان یورو 2016 گلزنی کردند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir