همسر کولاکویچ سرمربی هندبال زنان ایران می‌شود
همسر سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایران یکی از مربیان مطرح هندبال در حوزه بانوان است، او حالا همراه کولاکویچ در تهران به سر می برد و شایعه هدایت تیم هندبال زنان را به خود همراه دارد.

اول تکلیف فدراسیون باید مشخص شود

پس از اینکه ایگور کولاکویچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران شد، همسرش هم به ایران آمد. نکته جالب اینکه سرپرست فدراسیون هندبال از حضور ساندرا کولاکویچ استفاده کرده و به او پیشنهاد حضور در تیم ملی هندبال بانوان ایران را داده است. ساندرا که سال ها بازیکن هندبال بوده و پس از آن هم در مونته نگرو و صربستان سرمربیگری کرده حالا در آستانه پذیرش و یا رد این پیشنهاد قراردارد. اما موضوع مهم درست و یا غلط بودن چنین تصمیمی است. مزایا و معایب این پیشنهاد چیست و در صورت پذیرش آن از سوی ساندرا، چه نتیجه ای در انتظار هندبال و حتی والیبال ایران است؟

* دعوت به مربیگری در عرض یک هفته چهارشنبه هفته گذشته بود که ساندرا کولاکویچ به پیشنهاد عباسعلی اکبری در تمرین تیم ملی هندبال بانوان ایران شرکت کرد. این دعوت که تقریبا در عرض یک هفته صورت گرفته، به منظور بازدید ساندرا از امکانات و وضعیت اردوی بانوان هندبال ایران و همچنین شرایط بازیکنان بوده است. بازدیدی که اتفاقا پر از رخدادهای جالب هم بود. پس از پایان این تمرین ساندرا آنالیزی از وضعیت بازیکنان به سرمربی حال حاضر هندبال نشان داد و باعث شگفتی او شد. آنالیزی که از نظر سرمربی هندبال ایران نشان از شناخت بالای این مربی از این رشته داشت.

* خوش خبر: اول باید تکلیف فدراسیون مشخص شود امیر خوش خبر سرپرست تیم ملی والیبال ایران با ارائه توضیحاتی از این بازدید به همشهری ورزشی گفت:« این دعوت صرفا یک بازدید بوده است و فعلا قرارنیست قراردادی صورت بگیرد. . چرا که نهایی شدن این موضوع به عموال زیادی بستگی دارد. نخست اینکه همسر ایگور باید تصمیم بگیرد که می خواهد در ایران زندگی و همچنین فعالیت حرفه ای ورزشی داشته باشد یاشد یا خیر. از سوی دیگر تکلیف فدراسیون هندبال هم باید مشخص شود. این هفته تازه انتخابات ریاست قرار است برگزار شود و هیچ معلوم نیست که رییس آینده هندبال با چنین سرمایه گذاری و برنامه ای موافق باشددر صورتی که تمام این عوامل به درستی با هم پیش بروند، آن وقت بحث قرارداد و جزئیات آن مطرح خواهد شد. چون باید سر این موضوع که ساندرا قرار است در کدام جبهه فعالیت کند مشخص شود. اینکه حوزه کاری اش قرار است بزرگسالان باشد یا سنین پایه و یا استعدادیابی.»

 

* این پیشنهاد چقدر حرفه ای است؟ اما این تصمیم چه تاثیری در هندبال خواهد داشت. ساندرا از خانواده ای کاملا ورزشی در مونته نگرو بزرگ شده و از نوجوانی بتا بزرگسالی برای تیم ملی کشورش هم بازی کرده و مدال برنز قهرمانی جهان سال2001 را هم ا این تیم به دست آورده است. پس از مدتی ساندرا وارد فعالیت در حوزه مربیگری شد و در کارنامه اش هدایت تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان مونته نگرو و صربستان و همچنین باشگاه های فرانسه را هم دارد. شاید این انتخاب برای زنان هندبالیست ایران که حالا مدت هاست بدون هیچ برنامه ای هدایت می شود و تیم های در رده های سنی مختلف عملا بی برنامه هستند و خبری هم از اردوی بزرگسالان نیست خیلی هم خوشایند باشد اما قطعا نمی شود کتمان کرد که چنین دعوتی به هیچ عنوان حرفه ای نیست. قطعا فدراسیون هایی که برای ورزششان برنامه دارند، برای انتخاب سرمربی از ماه ها قبل برنامه می چینند و گزینه ها را بررسی می کنند. البته که گاها استفاده از فرصت های اتفاقی پیش آمده هم گاهی با موافقیت مواجه می شود اما به شرط داشتن برنامه. خوش خبر معتقد است ساندرا برای هندبال زنان ایران مفید خواهد بود: «با توجه به رزومه ای که این مربی دارد از نظر من می تواند به هندبال ایران کمک کند اما باید دید برنامه های فدراسیون چقدر مدون است و رییس آینده چه چشم اندازی در حوزه بانوان دارد. ولی اگر همه چیز به خوبی پیش رود، اتفاق نادری در حوزه ورزش کشور رخ می دهد که یک زوج بتوانند در بالاترین سطح از یکی از مهم ترین و پرمخاطب ترین رشته های توپی کشورمان فعالیت کنند.»

 

منبع: ورزش سه