تولدت مبارک اسطوره فوتبال جهان
پله اسطوره فوتبال جهان و برزیل 76 ساله شد.

تولد پله:

اگر بخواهید بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان را نام ببرید، شاید اولین اسمی که به ذهن‌تان خطور کند، سوپراستار سامبای برزیلی، پله(Pelé) است. پله 18 سال در سانتوس(Santos) بازی کرد و 619 گل به ثمر رساند. او در طول دوران بازی خود بیش از هزار گل به ثمر رساند و عامل موفقیت برزیل در سه قهرمانی در جام‌های‌ جهانی 1958، 1962 و 1970 بوده است.

بابی چارلتون(Bobby Charlton) درباره پله می‌گوید: فوتبال برای هنرنمایی او اختراع شد. یوهان کرایف(Johan Cruyff) نیز پله را تنها بازیکنی می‌داند که از محدوده جادو فراتر رفته است. پله در جام‌جهانی 1958 در 17 سالگی توانست همراه تیم ملی برزیل به قهرمانی در جام‌جهانی برسد و به انتظار این کشور فوتبالی برای تاج گذاری در فوتبال جهان پایان دهد.

پس از این سال بود که دوران باشکوه پله به عنوان بازیکن شروع شد و توانست به هر آن چه یک فوتبالیست را از بقیه متمایز می‌کند، برسد. بسیاری فوتبال را با ادسون آرانتس دوناسیمنتو(Edson Arantes do Nascimento) می‌شناسند.

استعداد او را یکی دیگر از ستاره های سابق برزیل به نام دی بریتو(Waldemar de Brito) کشف کرد که در سال 1934 حضور در جام جهانی را تجربه کرد و همین باعث شد تا خیلی زود شاهد حضور این بازیکن در فوتبال باشیم. پله در 15 سالگی فوتبال خود را شروع کرد و دو سال بعد در 17 سالگی در جام جهانی بازی و توانست در دیدار نهایی گلزنی کند و تیمش را به قهرمانی برساند.

هر چند خیلی ها به تیم های ضعیف در دیدارهای دوستانه و بازی های محلی به عنوان بازی های ضعیف برای پله اشاره دارند ولی به نظر می رسد رسیدن به رکودی که پله از خود به جای گذاشته است ناممکن باشد.

پله می گوید: من برای فوتبال به دنیا آمدم، همانطور که بتهوون(Ludwig van Beethoven) برای موسیقی به دنیا آمد. پله در 1363 بازی در دوران فوتبال خود موفق شده است 1281 گل به ثمر برساند. از او به عنوان برترین بازیکن تاریخ فوتبال یاد می شود.

در کنار جوایز فردی زیادی که این بازیکن در طول دوران پربار فوتبالش داشته، باعث شده است تا پله بازیکن متمایزی نسبت به بازیکنان دیگر باشد. از توپ طلای بهترین بازیکن جام جهانی تا بهترین بازیکن قاره آمریکا همه در کلکسیون افتخارات پله است.

6 قهرمانی در لیگ برزیل

10 قهرمانی کشوری

2 قهرمانی کوپا لیبرتادورس

2 جام بین قاره ای

3 قهرمانی جام جهانی

پله فقط به گلزنی و کسب موفقیت خلاصه نمی‌شود. تاثیری که او روی تیم و هم تیمی‌هایش داشته است و همچنین فوتبال به طور کل، نمی‌تواند با آمار و ارقام خلاصه شود. در حالی که بازیکنان بزرگی همچون جوزپه مه‌آتزا(Giuseppe Meazza)، استنلی ماتئوز(Stanley Matthews)، دی استفانو(Alfredo Di Stéfano) و 'آندره‌دا' پیش از پله وجود داشتند.

با این حال اولین سوپر استار فوتبال جهان پله است. کسی که با سانتوس و برزیل در اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 توانست درخشش بسیار زیادی داشته باشد و در سال‌های آخر فوتبالی‌اش به نیویورک کاسموس(New York Cosmos) رفت و در آمریکا فوتبال بازی کرد.

با این حال پله در جام جهانی 1970 بود که توانست نامش را اثبات کند و خودش را به عنوان یک ستاره در کنار بازیکنانی مثل جلما سانتوس(Djalma Santos) و گارینشا(Garrincha) توانست با برزیل قهرمان جام جهانی شود. او در ادامه دو بار قهرمانی در جام جهانی را تجربه کرد تا نام پله در تاریخ فوتبال برزیل و جام جهانی جادوانه شود.

آخرین بازی او در روز اول اکتبر 1977 در دیداری دوستانه بین سانتوس برزیل و کاسموس نیویورک بود که پله برای هر کدام از تیم ها یک نیمه بازی کرد و آنگاه برای همیشه از فوتبال خداحافظی کرد. هنرمندی که در 1364 مسابقه، 1283 گل به ثمر رسانده بود، در پایان قرن بیستم برترین ورزشکار قرن معرفی شد و مدتی بعد جایزه ویژه فیفا به او تعلق گرفت.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع:isna.ir