آمار فوق العاده ایران پس از صحبت های جنجالی مهدی رحمتی علیه کی روش
پس از خداحافظی مهدی رحمتی از تیم ملی و استقبال کارلوس کی روش از این تصمیم, تیم ملی ایران در هیچ بازی آسیایی خود شکست نخورده است!

رحمتی رفت؛ ایران شکست ناپذیر شد!

تنها بازی تاریخ ایران و ازبکستان در تهران چهارسال پیش با شکست 1-0 تیم ملی به پایان رسید تا کی روش و شاگردانش در آستانه حذف از رقابت های جام جهانی قرار بگیرند.

آبان 1391 دو تیم ایران و ازبکستان در اولین بازی تاریخ خود در ورزشگاه مملو از تماشاگر آزادی مقابل هم قرار گرفتند تا بازی برگشت خود در چارچوب مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل را برگزار کنند. جدالی که همه ایرانی ها امیدوار بودند با برتری شاگردان کی روش توام شود تا ایران گامی بلند در راه صعود بردارد اما همه چیز برعکس شد تا ایران با نتیجه 1-0 و در کمال تعجب همگان به ازبکستان و مربی سرشناسی همچون میرجلال کاسیموف ببازد و امیدهایش برای صعود به حداقل برسد.

این شکست تبعات بسیار زیادی برای تیم ملی و برخی ستاره های آن روز فوتبال ایران داشت به خصوص برای مهدی رحمتی گلر اول ایران که به اذعان بسیاری از کارشناسان روی اشتباه او ازبک ها موفق شدند در دقیقه 71 بازی تک گل تاریخی خود در تنها برد مقابل ایران را به ثمر برسانند.

با اوج گیری انتقادات از این دروازه بان که به گلر زیر تیر لقب گرفته بود شایعاتی نقل محافل شد مبنی بر این که کارلوس کی روش تصمیم دارد با دعوت از دانیال داوری دیگر از رحمتی در ترکیب اصلی بهره نبرد چون به اندازه کافی تاوان اشتباهات این دروازه بان را داده است.

اوج گیری همین شایعات و گمانه زنی ها باعث شد مهدی رحمتی در مشاوره نادرست با برخی دوستان و نزدیکان ظرف چند روز از شکست برابر ازبکستان در بیانیه ای از تیم ملی خداحافظی کند و پیرو آن مصاحبه تندی علیه مربی پرتغالی تیم ملی انجام بدهد.

مصاحبه ای که نقطه منفی در تاریخ فوتبال حرفه ای این بازیکن سرشناس استقلال به ثبت رساند تا جایی که هنوز با گذشت سال ها هیچ فوتبالدوستی آن صحبت ها را فراموش نکرده است. در مصاحبه رحمتی این صحبت های دیده می شد.«هیچ وقتی از کی روش به لحاظ فنی تعریف نکردم» یا «به نظرم ایشان در بهترین شرایط می تواند دستیار یک سرمربی ایرانی در تیم ملی باشد» و ...

در واکنش به این خداحافظی و مصاحبه ای که مهدی رحمتی انجام داد کارلوس کی روش با بیان این که مشکلی با کنار رفتن مرد شماره یک خود ندارد اعلام کرد تیم ملی جای بازیکنانی است که به پیراهن مقدس ایران تعصب داشته باشند نه ... این اتفاق در آستانه سه بازی حساس باقی مانده در مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل برای مدت های مدید سوژه اول فوتبال ایران بود و بسیاری نگران غیبت گلر اول و آماده آن روزهای لیگ برتر در ترکیب تیم ملی بودند ولی کی روش با اعتماد به نفس خاصی پای تصمیم خود برای کنار گذاشتن رحمتی بعد از بیانیه خداحافظی موقتش از تیم ملی ایستاد و در کمال ناباوری توانست تیم ملی را با 9 امتیاز سه بازی آخر مسافر برزیل کند و بعد از آن هم دیگر رحمتی را به تیم ملی دعوت نکند.

تصمیمی که نه تنها به ضرر ایران نشد بلکه زمینه ثبت رکوردی خارق العاده برای تیم ملی را فراهم کرد تا تصمیم کی روش در خصوص این دروازه بان به یکی از تصمیمات مهم و تاریخی فوتبال ملی ایران تبدیل شود. بعد از کنار رفتن رحمتی در پی شکست برابر ازبکستان تیم ملی در تمام چهارسال گذشته با هر دروازه بانی مقابل رقبای آسیایی به میدان رفت شکست ناپذیر نشان داد تا به هیچ عنوان غیبت رحمتی به چشم نیاید. حتی در دو تورنمنت معتبر جام جهانی 2014 برزیل و جام ملت های 2015 استرالیا هم جای خالی رحمتی به چشم نیامد تا کی روش به مرد برنده در ماجرای این بازیکن لقب بگیرد.


کارلوس از این جهت برنده بزرگ در پرونده مهدی رحمتی قلمداد شد که به اذعان بسیاری از اهالی فوتبال پافشاری او بر این تصمیم آن هم در روزهای که همه بزرگان فوتبال دست به دست هم داده بودند تا به هر نحوی شده زمینه بازگرداندن رحمتی به تیم ملی را فراهم کنند باعث شد تا ارج و قربی که باید برای پیراهن تیم ملی ایران قائل شد دوباره در میان فوتبالی ها زنده شود و تنها بازیکنی این افتخار نصیبش شود که حاضر است برای سربلندی نام ایران از جان خود نیز بگذرد و تعصب داشته باشد. نه این که هر وقت دلش خواست برای مصالح خود قهر و هر وقت دوست داشت آشتی کند!

نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا رسیدن به پیراهن تیم ملی یکی از آرزوهای بزرگ همه فوتبالیست های سطح اول محسوب می شود که این واقعیت را یک بار دیگر کارلوس کی روش با تصمیماتی همچون تصمیم کنار گذاشتن مهدی رحمتی بعد از آخرین شکست مقابل حریفان آسیایی اتخاذ کرد تا عاقبت دروازه بان سرشناس فوتبال ایران که تصور نمی کرد تصمیم احساسی اش در قبال خداحافظی موقت منجر به دوری او از پیراهن ایران و از دست دادن تورنمنت های بزرگ فوتبالی دنیا شود، برای سایر ستاره ها درس عبرتی شود تا دیگر با پیراهن مقدس ایران این برخورد را نداشته باشند و همواره با تعصب این پیراهن را برای خود حفظ کنند.

ایران با کی روش بدون دروازه بانی مثل مهدی رحمتی از آن روز به بعد در 31 بازی رسمی مقابل حریفان آسیایی طعم شکست را نچشید و حالا به تازگی نه تنها شکست ناپذیر نشان داده بلکه با کلین شیت های متوالی در آستانه ثبت رکوردی خارق العاده در جهان فوتبال است که می تواند نام ایران را بیشتر از قبل بر سر زبان ها بیاندازد و صعود به جام جهانی را برای دومین دوره متوالی به ثبت برساند. تورنمنتی که قطعا رحمتی بار دیگر به خاطر تصمیم احساسی چهار سال قبل باید با حسرت از تلویزیون تماشا کند.


گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی