چیزهایی كه درباره جی لوید ساموئل نمیدانستید
جی ‌لوید ساموئل بازیکن سابق استقلال در 37 سالگی درگذشت. در ادامه نگاهی می کنیم به صحبت هایی که این بازیکن در گذشته انجام داده است.

وقتی که رویانیان, جی ‌لوید ساموئل را خواست!

مرگ جی ‌لوید ساموئل، تلخ و باورنكردنی بود. او خاطرات شیرینی از خود در ذهن هواداران استقلال به جا گذاشت. ساموئل در سال‌های حضور در استقلال، جزو بی‌حاشیه‌ها بود و در ایران، زندگی برایش در فوتبال خلاصه می‌شد.

او از یك چیز گلایه داشت، از اینكه چرا زمین‌ها این‌قدر خراب است و بازیكنان مدام خود را به زمین می‌اندازند و وقت تلف می‌كنند. ساموئل می‌گفت از وقتی فوتبال حرفه‌اش شد، هیچ‌گاه از 8 شب به بعد شام نخورد و همواره زود می‌خوابید. او ویژگی‌های اخلاقی خاصی داشت و این را همبازیانش هم می‌گویند.

جی ‌لوید با چه كسانی رفیق بود؟

جی ‌لوید در استقلال و بین بازیكنان، چهره محبوبی بود. جواد نكونام، پژمان منتظری، سیدمهدی رحمتی، خسرو حیدری و در كل همه تیم با او رابطه بسیار نزدیكی داشتند ولی رابطه جی لوید با فریدون زندی نزدیكتر از همه بود. او با مربیان خود هم رابطه نزدیكی داشت و همه به نیكی از او یاد می‌كنند. جی ‌لوید همواره هوای بازیكنان خارجی و جدید تیم را داشت. مثلاً لیام ردی و كبه از جمله كسانی بودند كه همیشه می‌گفتند به محض ورودشان به استقلال، ساموئل به آنها كمك كرد. بعد از مرگ این بازیكن، حتی آرزه بازیكن بولیویایی استقلال، در پیامی به خانواده جی ‌لوید تسلیت گفت.

دوست داشت به ایران بیاید

اخلاق ساموئل خیلی خوب بود و همبازیانش تعریف می‌كنند به ندرت عصبانی می‌شد. بازیكنان گاهی به شوخی به جی ‌لوید می‌گفتند آیا تا به حال عصبانی شده‌ای؟ بازیكنان پیكان هم همیشه خاطرات خوبی از او تعریف می‌كنند. شاید بزرگترین اشتباه جی ‌لوید در ایران، رفتن به پیكان بود‌‌؛ تیمی كه سقوط كرد. جی ‌لوید بعدها دوست داشت به ایران بازگردد ولی این اتفاق هرگز رخ نداد. به خاطر آنكه باشگاه استقلال مالیاتش را نداد، او با مشكلاتی روبه‌رو شد و حالا حتی شنیده می‌شود اگر هم به ایران می‌آمد، نمی‌توانست به خاطر مشكلات مالیاتی خارج شود. جی ‌لوید حتی به دوستانش در ایران گفته بود دوست دارد یك روز دوباره به تهران بیاید و آنها را ببیند ولی هرگز این فرصت دست نداد.

به مراسم سینه‌زنی هم رفت

جی ‌لوید آدم كنجكاوی بود. او به حرم امام‌ رضا (ع) و امام خمینی (ره) رفت. ساموئل چند بار هم به مساجد مختلف رفت و كلاً علاقه داشت با فرهنگ ایرانی‌ها بیشتر و بیشتر آشنا شود. شاید برای‌تان جالب باشد كه او حتی یك بار در ماه محرم همراه یكی از دوستانش در مراسم سینه‌زنی حاضر شد. جی ‌لوید همیشه می‌گفت كنجکاو است تا درباره فرهنگ ایران و ایرانی‌ها بیشتر بداند.

رویانیان زنگ زد و گفت ساموئل چند؟!

وقتی امیر قلعه‌نویی به استقلال ملحق شد، به فتح‌ا... ‌‌زاده مدیرعامل وقت استقلال گفت نیازی به جی لوید ساموئل ندارد و بهتر است رضایتنامه او را صادر كنند تا به تیم دیگری برود. فتح‌ا... ‌‌زاده یك بار برای‌مان از آن روزها تعریف كرد و گفت: «یادم هست وقتی خبر در رسانه‌ها منتشر شد كه باشگاه استقلال جی ‌لوید را نمی‌خواهد، صبح زود رویانیان به من زنگ زد. گفت حاجی، ساموئل چند؟» آن روز وقتی
فتح‌ا... ‌‌زاده این موضوع را به امیرقلعه‌نویی منتقل كرد و به او گفت پرسپولیسی‌ها می‌خواهند جی ‌لوید را جذب كنند، سرمربی وقت استقلال به طور كامل نظرش را عوض كرد و گفت می‌خواهد این بازیكن در استقلال بماند.

نكونام: جی ‌لوید می‌گفت چرا اسپانیا را ول كردی و آمدی؟

مرگ جی ‌لوید ساموئل خبر شوكه‌كننده‌ای بود و همه فوتبالی‌ها به ویژه استقلالی‌ها از مرگ این بازیكن ناراحت هستند. جواد نكونام در دوران حضور در استقلال، یكی از دوستان نزدیك جی لوید بود. او در این‌باره تعریف می‌كند: «یادم هست روزهای اولی كه به ایران آمدم، جی ‌لوید چند بار به من گفت چرا لالیگا را ول كردی به ایرن آمدی؟ گفتم من از بچگی استقلالی بودم و دوستم داشتم به استقلال بیایم.»



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: خبرورزشی