با ترفند جلوه های بصری سریال "شهرزاد" آشنا شوید!
جلوه‌های بصری یا ویژوال افکت یکی از امکان‌های تازه‌ای است که در سریال "شهرزاد" هم به کارگرفته شده است.

سریال "شهرزاد" و ماجرای ترفندهای جلوه های بصری

بهنام خاکسار با جلوه‌های بصری «شهرزاد»، تهران سال 1394 را به سال 1333 خورشیدی می‌برد.

جلوه‌های بصری یا ویژوال افکت یکی از امکان‌های تازه‌ای است که به کارگردان‌ها این امکان را می‌دهد که برخی از فضاهایی را که ساخت آنها به لحاظ دکوری پیچیده و سخت است، بازسازی کنند.

این امکان در سریال‌های تاریخی که برخی از بخش‌های آنها تغییر شکل یافته یا به‌کل دگرگون‌شده کمک زیادی به بازسازی صحنه می‌کند. این کاری است که بهنام خاکسار و تیم جلوه‌های بصری «شهرزاد» در کنار سایر عوامل این سریال به‌ عهده دارند.

خاکسار که مدتی است در کنار پروژه‌ی «شهرزاد» جلوه‌های بصری و تصحیح این مجموعه را بر عهده دارد، می‌گوید که طراحی این جلوه‌ها از مرحله‌ی پیش‌تولید آغاز شد و هدفش بازسازی و تبدیل فضاهای موجود در مجموعه بر اساس تصویرهایی است که از دهه‌ی 30 به جای مانده است.


سکانسی از سریال "شهرزاد" قبل از افکتسکانسی از سریال "شهرزاد" قبل از ویژوال افکت

او ادامه می‌دهد: «یکی از خیابان‌هایی که ما در این مجموعه داریم خیابان لاله‌زار است که در حال حاضر در شهرک سینمایی ساخته شده است. اما این لاله‌زار بخشی از خیابانی است که در گذشته بوده است. در گفت‌وگو با آقای فتحی و آقای روح‌پرور، طراح صحنه‌ی شهرزاد، به فضایی رسیدیم که لاله‌زاری فعلی را که وجود دارد به هم بریزیم و متناسب با عکس‌هایی که از دهه‌ی سی موجود است آن را تغییر دهیم. منتها ضرب‌العجلی کار تاریخی باعث شد تا به جهت مراحل تولیدی کمی شکل کارمان تغییر پیدا کند و محدودتر شود؛ یعنی ابتدا و انتهای لاله‌زار و به ترفندی خیابان‌ها توسط ویژوال افکت ادامه داده شود و کمی فضاسازی رایانه‌ای شود. این اتفاق هم به صورت مدل‌های سه‌بعدی طراحی می‌شود. عکس‌های تهران قدیم را آقای روح‌پرور در اختیار من قرار دادند و براساس یک‌سری نقشه و فاساد مدل‌ها سه‌بعدی شده است و قرار است بعد از فیلمبرداری ترکیب و کامپوزیت شود.»

مجموعه‌ی شهرزاد که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تصویری است که در بخش خصوصی در حال ساخت است و به‌لحاظ جلوه‌های بصری و کامپیوتری با استانداردهای بالایی ساخته می‌شود. جلوه‌های بصری در این مجموعه‌ی تلویزیونی فراتر از جلوه‌های بصری در تعریف عام آن است. یکی دیگری از کارهایی که توسط ویژوال‌افکت انجام می‌شود تصحیح صحنه و پاک کردن اثرات مدرن است.

خاکسار درباره‌ی کارهایی که برای تصحیح فضا در این مجموعه انجام داده به یکی از لوکیشین‌های این سریال اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «براساس فیلمنامه لوکیشن خانه‌ی جمشید- پدر شهرزاد- یک خانه‌ی قدیمی بود، اما در اطرافش ساختمان‌های مدرنی ساخته شده است که ما باید براساس عکس‌های قدیمی کوچه را شبیه آن زمان یعنی سال 1330 طراحی می‌کردیم. بعد از مشورت با آقای فتحی به نگاه مشترکی رسیدیم و بعد این طراحی نهایی در فیلم انجام شد تا کوچه به همان صورت قدیمی دربیاید.»

سکانسی از سریال "شهرزاد" بعد از ویژوال افکتسکانسی از سریال "شهرزاد" بعد از ویژوال افکت

او می‌گوید که طراحی این بخش را بر اساس تصاویری که از تهران قدیم به جا مانده است انجام داده است و اضافه می‌کند: «در پامنار یک‌کوچه‌ای هست به‌اسم کوچه‌ی صوفیانی که خانه‌ی سمندون هم در آن کوچه است. یک‌سری کوچه‌های قدیمی را عکاسی کردم و براساس ذهنیت خودم یک کوچه را خلق کردم و گذاشتم در مقابل خانه‌ی جمشید.»

خاکسار پیش از «شهرزاد» در بخش جلوه‌های تصویری مجموعه‌ی «سرزمین کهن» با کمال تبریزی همکاری کرده است و همین همکاری هم زمینه‌ی آشنایی او با حسن فتحی شده: «من فارغ‌التحصیل رشته‌ی طراحی صحنه هستم و در دانشگاه هنر و معماری درس خواندم. سابقه‌ی ده‌ساله‌ دستیاری آقای میرفخرایی را هم داشتم. بعد علاقه‌مند به فضاهای مجازی شدم و سوییچ کردم به سمت جلوه‌های بصری. از سوی دیگر به دلیل کار تخصصی طراحی صحنه به‌سمت کارهای تاریخی آمدم.»


صحنه ای از سریال "شهرزاد" قبل از ویژوال افکتصحنه ای از سریال "شهرزاد" قبل از ویژوال افکت

او می‌گوید: «شناخت نور و پرسپکتیو و کمپوزسیون صحنه به من کمک کرده تا براساس فتورئالیسم متریال را بچینم و نورش را تنظیم کنم. سعی می‌کنم آن نورها مصنوعی نشوند و باورپذیر باشد. اینکه پلان گرفته شود و اجزا را ترکیب کنید و ببیند اشکال کار کجاست تا به شکل واقعی برسد به زمان طولانی نیاز دارد.»

داستان سریال «شهرزاد» که در دهه‌ی سی خورشیدی رخ می‌دهد روایتی عاشقانه بر بستر تاریخ است. این مجموعه توسط «حسن فتحی» و «نغمه ثمینی» نوشته شده است. مجموعه‌ای که برای نخستین‌بار با تدارکات عظیم و با بیش از 150نفر عوامل در بخش خصوصی تولید می‌شود. این مجموعه با بیش از دو سال پیش‌تولید و چهارماه تولید در بیش از 100 لوکیشن فیلمبرداری‌اش به نیمه رسیده و تلاش می‌شود تا اواخر مردادماه امسال به شبکه‌ی خانگی بیاید. در مجموعه‌ی شهرزاد سه‌نسل متفاوت از ستارگان سینمای ایران در کنار هم قرار گرفتند. علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی، ابوالفضل پورعرب و جمشید هاشم‌پور بازیگرانی هستند که در شهرزاد مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند.

محمود پاک‌نیت، مهدی سلطانی، سهیلا رضوی، فریبا متخصص، پری‌ناز ایزدیار، جمشید گرگین، نسیم ادبی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین رستمی، هومن برق‌نورد، غزل شاکری و گلاره عباسی از دیگر بازیگران سریال «شهرزاد» هستند. قسمت‌های میانی این مجموعه در حال حاضر در مرحله‌ی تصویربرداری است و به‌طور هم‌زمان قسمت‌های تصویربرداری‌شده‌ی ابتدایی در حال صداگذاری و تدوین است.


صحنه ای از سریال "شهرزاد" بعد از ویژوال افکتصحنه ای از سریال "شهرزاد" بعد از ویژوال افکت

مدیر تصویربرداری مجموعه‌ی «شهرزاد» افشین احمدی است و تدوین هم‌زمان آن را مهدی حسینی‌وند انجام می‌دهد. مدیر صدابرداری این مجموعه خسرو کیوان‌مهر بوده و طراحی صحنه‌ی سریال «شهرزاد» را هم حسن روح‌پروری بر عهده دارد. طراحی لباس این سریال تاریخی با مدیریت ژاله زکی‌زاده انجام شده است.

مجموعه‌ی شهرزاد به تهیه‌کنندگی سیدمحمد امامی و سرمایه‌گذاری سیدمحمدهادی رضوی و سیدمحمد امامی روانه‌ی شبکه خانگی خواهد شد.


گردآوری : گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع : isna.ir