سه چهره فرهنگی درگذشتند + تصاویر
سید مهدی نعمت الله, سوزان آنسپاک و ایسائوتاکاهاتا دار فانی را وداع گفتند.

درگذشت چهره های فرهنگی: از ستاره زن هالیوود تا خالق مدفن کرم های شب تاب

خالق «مدفن کرم‌های شب‌تاب» درگذشت


ایسائو تاکاهاتا، کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه‌کننده سرشناس و یکی از بنیانگذاران استودیوی تحسین شده انیمه‌سازی جیبلی روز پنجشنبه، پنجم آوریل (شانزدهم فروردین) در ۸۲ سالگی درگذشت.

ایسائو تاکاهاتا

ایسائو تاکاهاتا

به نقل از تایم، تاکاهاتا که بیشتر برای کارگردانی انیمه مشهور «مدفن کرم‌های شب‌تاب» محصول ۱۹۸۸ شناخته می‌شود در بیمارستانی در توکیو درگذشت. با توجه به بیانیه‌ای که از طرف استودیو صادر شد او از بیماری سرطان ریه رنج می‌برده است.

تاکاهاتا به همراه هایائو میازاکی، کارگردان مشهور ژاپنی استودیوی جیبلی را که یکی از تاثیرگذارترین استودیوهای انیمیشن‌سازی دنیاست ایجاد کردند.

سیدمهدی نعمت‌ الله‌‌زاده پیرترین چهره روزنامه نگاری ایران و از نوادگان شاه نعمت الله ولی درگذشت

سیدمهدی نعمت‌ الله‌‌زاده ماهانی صاحب امتیاز هفته‌نامه استقامت، کهنسال‌ترین صاحب امتیاز مطبوعات ایران در سن ۹۷ سالگی در کرمان درگذشت. حاج سید مهدی نعمت‌الله‌زاده ماهانی که 66 قبل در اوایل دهه 1330 با نشریه نور عرفان روزنامه نگاری خود را در کرمان آغاز کرد شب گذشته دار فانی را وداع گفت.

سید مهدی نعمت الله

سید مهدی نعمت الله

او که سابقه صاحب امتیازی نشریه استقامت کرمان را نیز دارا بود به هنگام مرگ 97 سال داشت.

پیرترین چهره روزنامه نگاری کشور از نوادگان شاه نعمت‌الله ولی بود و به این شاعر و عارف بزرگ ایران زمین، همواره عشق می‌ورزید.

درگذشت ستاره زن سینمای هالیوود

 سوزان آنسپاک که در دهه ۷۰ میلادی با بازی در فیلم‌های مشهوری از جمله «دوباره بنواز، سم» و «پنج قطعه آسان» به شهرت رسید، در ۷۵ سالگی بر اثر نارسایی قلبی از دنیا رفت.

آنسپاک سال ۱۹۷۰ با بازی در فیلم «صاحبخانه»‌ به کارگردانی هال آشبی پا به دنیای بازیگری جلوی دوربین گذاشت و پس از آن با بازی کنار جک نیکلسون در فیلم «پنج قطعه آسان» به کار خود ادامه داد. او در «پنج قطعه آسان» اثر تحسین شده باب رافلسون، نقش یک پیانیست را بازی می‌کرد. این بازیگر در فیلم «دوباره بنواز، سم» کنار وودی آلن جلوی دوربین رفت و نقش همسر سابق او را در فیلم بازی می‌کرد.

سوزان آنسپاک

سوزان آنسپاک

آنسپاک زاده نیویورک بود و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی کار بازیگری را از صحنه تئاتر و بازی در نمایشنامه «چشم‌اندازی از پل» نوشته آرتور میلر آغاز کرد. او در این نمایش کنار جان وویت و رابرت دووال روی صحنه نمایش رفت.  در کارنامه هنری آنسپاک بازی در آثار تلویزیونی هم به چشم می‌خورد. از آثار تلویزیونی او می‌توان به سریال «داستان اسلپ مکسول»‌ اشاره کرد.


گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: hollywoodreporter.com/rokna.net/mehrnews.com