آنچه بر سر بردگان در صورت فروپاشی امریکا خواهد آمد!
در این پادکست توجه شمارو جلب میکنیم به اینکه اگرایالات متحده امریکا ازبین میرفت و اگر ایالات جنوبی و شمالی آمریکا از هم جدا می‌شدند چه اتفاقی می‌افتاد؟

چه میشد اگر آمریکا از هم پاشیده بود ؟

 

آیا در صورت فروپاشی ایالات امریکا قانون آزادی بردگان لغو میشد؟

حفظ اتحاد ایالات (یونیون) و آزادی بردگان حاصل دودستاورد جنگ داخلی امریکا بود. اگر اتحاد ایالات سر جایش نمانده بود احتمالاً برخی از دیگر مناطق آمریکا نیز از جدایی ایالات جنوبی سود می‌جستند و خودشان هم از ایالات متحده در شمال یا جنوب جدا می‌شدند. اصلی‌ترین موضع اینکه احتمالا در نهایت این جدایی ها, کل ایالات متحده از هم جدا می شدند. یعنی الان جایی که باید ایالات متحده آمریکا می‌بود، با تعدادی کشور کوچکتر مواجه بودیم و در مورد نظام برده داری در ایالات امریکا هم میتوان گفت با جدا شدن و تغییر شرایط منطقه ها این نظام برداشته نمیشد و تاثیری روی لغو برده داری نداشت.

وضعیت بردگان در دنیا کاملا بدتر می شد!

و جالب این نکته است که آینده برده‌داری در جنوب آمریکا بسیار به وضع جهان امروزی درصورت جدایی و ازبین رفتن ایالات تاثیر دارد برده‌ها از همان اول در آمریکای شمالی علیه نظام برده‌داری فعالیت می‌کردند اما میزان موفقیت این راه هم اهمیت زیادی داشت. اگر ایالات جنوبی در جنگ داخلی پیروز شده بودند، حتماً قوانینی برای حفاظت از برده‌هایشان و تداوم کار کشیدن از آن‌ها به تصویب می‌رساندند. واین سوال پیش می آید که آیا بریتانیا هم ترجیح می‌داد از برده ها در برخی از مستعمراتش کار بکشد یا نه؟ در چنین شرایطی، رویکرد غرب در اواخر قرن نوزدهم میلادی که ناظر بر بهبود شرایط کار برای کارگران بود احتمالاً رخ نمی‌داد. به نظر میرسد اگر ایالات جنوبی برنده جنگ داخلی شده بودند، وضعیت بردگان و کارگران در دنیا کاملاً بدتر می‌شد و استفاده از برده‌داری به عنوان یک استراتژی موفق تا دهه‌ های بعد و شاید تا مدتی خیلی دراز ادامه پیدا می‌کرد.


اگر امریکا دو شقه می شد بریتانیا و فرانسه نفس راحتی می کشیدند!

حالا اگر موضوع را از لحاظ جهانی بررسی کنیم و دیدگاه کشورهایی مثل بریتانیا و فرانسه را در آن زمان در نظر بگیریم، می‌شود گفت که آن‌ها خیلی از دو شقه شدن ایالات متحده آمریکا خوشحال می‌شدند. و در واقع این دو قدرت اروپایی نفسی به راحتی می‌کشیدند. چرا که در سال ۱۸۶۰ آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا را داشت اما ایالات جنوبی و شمالی به تنهایی چنین وضعیتی نداشتند. جالب است بدانیم که در صورت جدایی ایالات شمال و جنوب احتمال ورود آمریکا به جنگ جهانی اول کاهش پیدا میکرد, در صورت عدم اتحاد شمال و جنوب آمریکا، ‌ شکی نبود که امپراتوری‌های دیگری مثل بریتانیا و فرانسه یا روسیه به شدت قدرت می‌گرفتند چون آمریکای متحدی وجود نداشت که نقطه مقابل در تعادل قدرت آن‌ها باشد. روسیه مثال جالبی ست چون آن‌ها در سال ۱۸۶۱ رعیت‌های خود را آزاد کرده بودند و حتی درجه‌ای از دوستی هم بین روسیه و ایالات شمالی آمریکا وجود داشت.

 

تهیه و تدوین: گروه شنوتو
seemorgh.com/culture
اختصاصی سیمرغ