افتتاح امپراطوری گل سرخ با 19 اثر ایرانی
 تعهداتی بین دو کشورایارن و فرانسه باعث شد تبادلات فرهنگی سرمنشأ دیگری برای گسترده‌تر شدن رابطه بین دو کشور شوند و همین تفاهم نامه باعث شده لوور تعاملات مناسبی با دو موزه ملی ایران و کاخ گلستان برقرار کند.

 لوور به کاخ گلستان می‌ رود

با امضای تفاهم نامه میان دو رئیس جمهور ایران و فرانسه، تعهداتی بین دو کشور بسته شد تا تبادلات فرهنگی سرمنشأ دیگری برای گسترده‌تر شدن رابطه بین ایران و فرانسه شوند و همین تفاهم نامه تا امروز باعث شده "لوور" تعاملات مناسبی با دو موزه ملی ایران و کاخ گلستان برقرار کند. همین روند امروزی باعث شده تا هنر قاجارِ در فرانسه امروز بیش از هر روز دیگری مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانید : آثاری موزه ایران باستان که هلندی ها را مسحور خود ساخت + تصاویر

مسعود نصرتی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان با اعلام خبر افتتاح نمایشگاه "هنر قاجار" سه شنبه هفتم فروردین در لوور لانس فرانسه گفت:

در این نمایشگاه آثاری از حدود هشت موزه‌دار و مجموعه‌دار بین‌المللی به همراه 21 اثر از موزه ملی ایران و کاخ گلستان از هنر قاجار به نمایش در آمده‌اند.

نصرتی با بیان این که در این نمایشگاه ۱۹ اثر از کاخ گلستان و دو اثر از موزه ملی ایران شرکت داده شده‌اند، ادامه می‌دهد:

به دنبال تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته دو رئیس جمهور ایران و فرانسه امضا کردند، علاوه بر بحث‌های گردشگری و صنایع دستی، چند بند نیز متعلق به انجام تبادلات فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های بین موزه‌ای بود. بنابراین به دنبال برگزاری نمایشگاه "امپراطوری گل‌های سرخ" در فرانسه و نگاهی جدی به این دوره و هنر آن، کاخ گلستان که از نظر کالبدی و محتوایی یکی از گنجینه‌های مهم این دوره تاریخی در دنیا محسوب می‌شود، نیز برای ارسال برخی آثار ارزشمند خود انتخاب شد.

مسعود نصرتی ادامه می‌دهد:
کارشناسان بخش اسلامی موزه لوور با بررسی آثار قابل نمایش در نمایشگاه "لوور لانس"؛ نخست ۲۸ اثر را انتخاب کردند پس این بررسی‌ها به 22 اثر رسیدند و در نهایت در بررسی هیات کارشناسی سازمان میراث فرهنگی، ۱۹ اثر برای نمایش در این نمایشگاه تایید شدند و با طی شدن مراحل قانونی و انجام هماهنگی‌های مورد نیاز، تبادل فرهنگی بین دو موزه انجام شد.

نصرتی با اشاره به ویژگی‌های مجموعه جهانی گلستان از نظر وابستگی‌اش به دوره قاجار یعنی داشتن سه بخش "آلبوم‌خانه"‌ای از عکس‌های آن دوره‌های تاریخی به عنوان دومین مرکز البوم خانه دنیا، وجود "اسناد" دوره قاجار و "نسخه‌های خطی" که چهار اثر آن مانند "خمسه نظامی" که تا کنون جهانی شده‌اند، اضافه می‌کند:

می‌توان گفت که هنر قاجار از نظر کالبدی در فضای کاخ و آثار موجود در مخازن کاخ از مراکزِ مهم دنیاست.

نصرتی در ادامه از برگزاری نمایشگاهای ازآثار دوره قاجار از موزه لوور فرانسه در پاریس در کاخ گلستان خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد:

قرار است برای انجام بحث‌های فرهنگی نمایشگاهی از آثار دوره قاجار از کشورهای دیگر در کاخ گلستان برگزار شود. همچنین یک توافق ضمنی با لوور انجام شده،است. بنابراین اکنون مسیر هموار است تا شناخت و معرفی هنر قاجار در بخشی از این موزه عمومی بین المللی انجام شود. وی برگزاری این نمایشگاه در لوور و در سایه هنر و سیاست‌های قاجار به عنوان یک دوره گذار برسنت و مدرنیته را یک مقدمه برای معرفی این دوره تاریخی در دینا می داند.

مسعود نصرتی از برگزاری نمایشگاهی از هنر قاجار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و حضور کاخ گلستان در آینده‌ای نزدیک خبر داده و ادامه می‌دهد:

در بخش نمایشگاهی هنر قاجار که آثاری از دوره‌هایی مانند معماری و اثار فرهنگی تولید شده خود بی نظیر است، معرفی می‌شوند و نمونه بارز آن کتاب آخرین هزار و یکشب دوره قاجار در کاخ گلستان است.

19 اثر از شاهکارهای هنری منحصر به فرد کاخ گلستان شامل هشت نقاشی رنگ و روغن از عکس‌های ناصرالدین شاه، یک آلبوم عکس که عکس‌های آن توسط ناصرالدین شاه گرفته شده است به همراه دوربین عکاسی، تاج مسی مربوط به آقا محمدخان،دو۲ جلد قرآن نفیس خطی که یک جلد آن دردو۲ برگ کتابت شده و شش مرقع به خط های ناصرالدین شاه، میرزا بابا و محمد باقر، اسدالله شیرازی، اسماعیل جلایر و جعفر خان نوشته شده است برای نمایش در موزه لوور از گنجینه مخازن کاخ انتخاب کرده است.

نمایشگاه «امپراطوری گل های سرخ» از هشتم فروردین به مدت سه ماه در موزه لوور لانس فرانسه میزبان علاقه‌مندان به هنر ایرانی است.

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com.culture
منبع: isna.ir