این گزارش، سفری کوتاه را به قرون وسطی به وجود آورده و در نظر دارد با معرفی سالمترین شهرهای محصور شده از عصر تاریک اروپا، لذت قرار گرفتن در...
 
 بی شک، شهرهای قرون وسطایی محصور در دیوارهای مرتفع، زیباترین و پرجاذبه‌‌ترین اماکن دیدنی جهان هستند. امروز هم همین شهرها، جو و فضای قرون وسطایی خود را حفظ کرده و شما به راحتی می‌توانید سربازان محافظ دروازه‌ها، ارتش‌های حمله ور به شهرها، بازارچه‌های این دوره و بسیاری از نشانه‌های مربوط به آنها را با دیدنشان تصور کنید.
این گزارش، سفری کوتاه را به قرون وسطی به وجود آورده و در نظر دارد با معرفی سالمترین شهرهای محصور شده از عصر تاریک اروپا، لذت قرار گرفتن در این اماکن را برای خوانندگان خود به وجود آورد.
 
آویلا، اسپانیا:
آویلا، در منطقه کاستیل لئون (قلعه شیر) در اسپانیا قرار دارد. دیوارهای به جای مانده از این شهر را می‌توان به سالمترین حصارهای سنگی به جای مانده از قرون وسطی در اسپانیا نام برد. این بنا در قرن یازدهم میلادی ایجاد شده و به عقیده بسیاری از گردشگران، ارزش اختصاص دادن سفری یک روزه برای تماشا را دارد. اگر چه هنوز خود را به عنوان شهری توریستی به رسمیت نشناخته است.
 
گیرونا، اسپانیا:
این شهر که در منطقه کاتالونیا قرار دارد، از دیگر شهرهای محصور شده دیدنی این کشور به شمار می‌رود. اگر چه بخش اعظمی ‌از این مجموعه، با گذر زمان خساراتی بسیار دیده و به نوعی در قرن نوزدهم بازسازی و مرمت شده اند، هنوز هم جذابیتهای بی شماری را به لطف حفظ فضای قرون وسطایی خود، برخودار هستند.
این دیوار از دو پیاده رو برخودار بوده که در قسمت بیرونی، نمای زیبای بافت قدیمی ‌و باستانی شهر به چشم می‌آید. راهی پوشیده شده از گیاهان و زنبق‌ها و فضایی زیبا برای یک پیاده روی دوستانه. سنگ بنای دیوارهای گیرونا به دست رومی‌ها پایه گذاری شد و پس از آن با در هم آمیختگی فرهنگ مسیحیت، یهود و اسلام به مرکز مهم اجتماعی در عصر تاریک اروپا تبدیل شد.
 
کارکاسون، فرانسه:
شهر کارکاسون در 808 کیلومتری جنوب پاریس قرار گرفته و در حال حاضر 46 هزار و 500 نفر سکنه دارد. دیوارهای این شهر که دور تا دور آن را محصور کرده در طی سه قرن متوالی ششم، هفتم، هشتم میلادی ساخته شده و به جرأت می‌توان ادعا کرد که در هیچ کجای جهان، دیوارهایی سالمتر از این مجموعه با چنین قدمت و تاریخی وجود ندارد. منظره اطراف کارکاسون را دیوارهای قلعه‌های چند صد ساله احاطه کرده اند، از این رو مناظر بیرونی آن جذابیت بیشتری را برای تماشا به خود اختصاص داده اند.
 
لوکا، ایتالیا:
دیوارهای لوکا در قرن شانزدهم میلادی بنا شدند. اما پس از گذشت 300 سال، در قرن نوزدهم روی این دیوارها را پوشش گسترده ای از درختان کوتاه و بلند در بر گرفت. حالا شما می‌توانید از راه رفتن یا دوچرخه سواری روی سازه‌های بیضی شکل گیاهی آن لذت ببرید.
 
رودز، یونان:
دور تا دور این شهر تاریخی را دیواری از هفت دروازه و یک تپه در بر گرفته است. در سال 1309 میلادی شوالیه‌های سنت جان پس از رانده شدن از سرزمین مقدس، به این شهر وارد و در آن پناه گرفتند. علاوه بر این دیوار، یک قلعه قدیمی ‌نیز در شهر دیده می‌شود که به احتمال فراوان مسکن شوالیه‌ها بوده است.
 
تورون، لهستان:
شهر تاریخی تورون، با دیواره‌های سر به فلک کشیده و دست نخورده خود یکی از جاذبه‌های زیبای لهستان به شمار می‌رود که در 200 کیلومتری شمال غرب ورشو قرار گرفته است. روشنایی خیره کننده شبانهنگام این دیوارها، چشم هر بیننده ای را محصور خود می‌کند. جاذبه ای که هر ساله عده کثیری را به سوی خود از سراسر اروپا و جهان جذب می‌کند.
 
یورک، انگلستان:
دیوارهای شهر یورک، امتدادی 3400 متری داشته و به یکی از طولانی‌ترین و سالمترین حصارهای شهری انگلستان تبدیل شده اند. پنج دروازه بزرگ به همراه 45 برج، گذشته ای با شکوه را در ذهن بازدید کنندگان آن تجسم می‌کنند. درون این دیوار را 50 معبد کوچک و تنگ تشکیل داده که هنوز هم محلی مناسب و میانبر برای فرار از دشواریهای داخل به سوی خیابانهای بیرونی است.
آنچه گفته شد، نمونه‌هایی از هزاران شهر محصور شده ای بود که در نقاط مختلف جهان وجود دارند. شهرهایی که هنوز هم شادابی و نشاط خود را حفظ کرده اند و حتی با درآمیخته شدن با دنیای امروز هویت ابتدایی خود را از یاد نبرده اند.
 
گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
www.seemorgh.com/culture
منبع: chtn.ir/  محمد برازنده
 
مطالب پیشنهادی:
عجیب‌ترین موزه‌های جهان!!+تصاویر
برترین جزایر اروپا
 12 جاذبه برتر گردشگری سال 2010 (+عکس)
تاریخی‌ترین و معروف‌ترین محاکمه تاریخ!
اینجا گردشگران گریه می‌کنند!!