یحیی و تعویض هایی که می توانستند باعث برد پرسپولیس شوند!
پرسپولیس نتوانست قهرمان آسیا شود اما شاید یحیی گل محمدی می توانست تعویض های بهتری انجام دهد

یحیی و تعویض‌هایی که در قطر جا ماند

جدا شدن ستاره ها و محرومیت سه بازیکن کلیدی پرسپولیس، دست یحیی را برای فینال آسیا بیش از همیشه بسته بود. این گزاره ای است که همه آن را قبول داریم اما نکته عجیب داستان، آن جاست که سرمربی جوان پرسپولیسی ها، از همان موجودی و بضاعت اندک خود هم نتوانست به خوبی استفاده کند و در شرایطی که تیمش احتیاج به قوایی جدید داشت، او به عنوان رهبر فنی تیم از برآورده کردن این نیاز، عاجز ماند.

در شرایطی که مهدی شیری به شکلی عجیب و دور از ذهن یک پنالتی را به تیم اولسان هیوندای تقدیم کرد، کاملا طبیعی بود که دیگر روحیه کافی و قابل اتکایی برای ادامه دادن بازی ندارد اما یحیی 20 دقیقه بعد از گل دقیقه 55 جونیور باز هم شیری را در زمین نگه داشت و در شرایطی که تیمش چیزی برای از دست دادن نداشت، فوروارد دومش یعنی آرمان رمضانی را در دقیقه 75 به جای دفاع راست ناکام خود به زمین فرستاد. تعویضی که اگر زودتر انجام می شد، قطعا پرسپولیس هم زودتر شکل هجومی به خود می گرفت و می توانست فشار بیشتری به دفاع خسته اولسان بیاورد.

از طرفی دیگر یحیی می توانست حداقل دو تعویض دیگر را در زمان مناسبش انجام دهد. امید عالیشاه بال چپ 29 ساله قرمزها با تمام توان و تلاش خود برای تیمش بازی کرد اما از حدود دقیقه 70 به بعد، خستگی در ساق های او مشهود بود و دیگر دوندگی و تاثیرگذاری ابتدای بازی را نداشت. انتظار می رفت که یحیی با به میدان فرستادن علی شجاعی به جای او، توان جدیدی را به تیمش تزریق کند. چه بسا اگر شجاعی تازه نفس به سمت چپ پرسپولیس اضافه می شد، به کمک سعید آقایی دونده، می توانستند پایه گذار حملاتی زهردار از آن جناح باشند.

اما یحیی این تعویض را در دقیقه 89 انجام داد و شجاعی با حساب وقت های اضافه عملا فقط 6 دقیقه فرصت بازی داشت. زمانی بسیار اندک برای یک بازیکن جوان که در چنین بازی سنگینی بتواند خودش را نشان دهد و واقعا انتظار از یحیی گل محمدی این است که در مورد این تعویض خود و اینکه چرا انقدر دیر دست به چنین تغییری زد توضیح بدهد چرا که این تعویض هیچ کمکی به پرسپولیس نکرد.

از طرفی دیگر گل محمدی روی نیمکت خود بازیکنی مثل کمال کامیابی نیا را در اختیار داشت. هافبکی جنگنده و شوت زن که می توانست پس از گل دوم اولسان جای یکی از دو هافبک میانی قرمزها را در زمین بگیرد و انرژی تازه ای را به خط میانی پرسپولیس اضافه کند. به عنوان مثال سرلک که از مردان کم اشتباه و خوب پرسپولیس در بازی دیروز بود، می توانست در 10،15 دقیقه انتهای بازی جای خود را به کمال بدهد تا پرسپولیس با توان بیشتری به سمت دروازه اولسان حمله کند. با این حال هیچ کدام از این اتفاقات نیفتاد و برخلاف تیم اولسان که به خوبی از تمامی شانس های تعویضش استفاده کرد، پرسپولیس از همان موجودی اندکش هم به خوبی بهره نبرد تا در نهایت قرمزها یک بار دیگر بازنده فینال آسیایی شوند.



گردآوری:گروه ورزش سیمرغ
seemorgh.com/sport
منبع: khabaronline.ir