واریس و باورهای غلطی که باید فراموشش کنید
رگ های واریسی ظاهری ناخوشایند روی پوست ایجاد کرده و برای سلامت هم مشکلاتی ایجاد می کنند. برای شناخت بهتر این مشکل باید باورهای غلطی که در مورد آن وجود دارد را کنار بگذارید.

باورهای غلط در مورد واریس

این نکته ثابت شده که زنان با احتمال بیشتری به واریس نسبت به مردان مبتلا می شوند. در برخی از افراد رگ های واریسی ممکن است منجر به آسیب به پوست شوند و یا حتی در حالت بدتر منجر به لخته شدن خطرناک خون گردند.

عارضه واریس از جمله مشکلاتی است که از تصورات غلط مصون نمانده است:


رگ های واریسی را همیشه می توان دید

رگ های واریسی گاه می توانند عمیق تر و غیر قابل مشاهده از روی سطح پوست باشند.


زیاد ایستادن علت ایجاد واریس است

اگر شما در شغل خود مجبورید به مدت طولانی بایستید، شاید بیشتر در معرض ابتلا به رگ های واریسی باشید اما این اتفاق در مورد همه مشاغل صدق نمی کند و کسانی که به مدت طولانی به صورت بی حرکت و ثابت مجبورند بایستند، بیشتر در معرض خطر هستند. تحرک در هنگام ایستادن مانع بروز این عارضه است. سعی کنید در محل، حالت قدم رو داشته باشید و پاهایتان را جابه‌جا و عضلات ‌تان را درجا منبسط و منقبض کنید تا احتمال بروز واریس کمتر شود.


واریس تنها یک مشکل زیبایی است

بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که این عارضه همراه با شایع ترین علائم مانند دردهای مبهم، سنگینی و تورم پاها همراه است. سایر علائم ممکن است شامل خشکی شدید و خارش چوست در نزدیکی واریس باشد. افراد مبتلا به واریس در معرض خطر برای یک نوع خطرناک از لخته خون به عنوان ترومبوز وریدی هستند. سایر علائم نه چندان معمول که در ۱۰ درصد بیماران بروز می کند، شامل خونریزی، تغییر رنگ پوست، ضخیم شدن پوست، شکل گیری زخم است. بسیار مهم است که قبل از بروز مشکلات پوستی غیر قابل برگشت با پزشک خود تماس بگیرید.


واریس در نتیجه افزایش سن، رخ می دهد

افراد جوان نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند. علت واریس در درجه اول ژنتیکی است. تغییرات هورمونی نیز به عنوان یک عامل خطر شناخته شده است. این خطر بخصوص در دوران بارداری بیشتر می شود.

زنان بیشتر از مردان به واریس مبتلا می شوند 

واریس و باورهای غلطی که باید فراموشش کنید

اگرچه این عارضه در زنان شایع تر است، اما مردان نیز از آن مصون نیستند. یک چهارم زنان بزرگ سال و ۱۰ تا ۱۵ درصد مردان به این عارضه مبتلا می شوند.


دویدن علت ابتلا به واریس است

این ورزش یک اقدام خوب برای بهبود گردش خون است. اگر مبتلا به رگ های واریسی هستید، باید بدانید جوراب های واریس می تواند منجر به جلوگیری از تجمع خون در پایین پاها هنگام ورزش شود.


جراحی تنها راه درمان واریس است

اینطور نیست. دسته دیگر از درمان های جدید و پیشرفته شامل درمان های دارویی، اسکلروتراپی، لیزر و یا آر اف را می توان انجام داد.


بهبود بعد از درمان اغلب دشوار است

درمان های جدیدتر زمان بهبودی را تسریع می بخشند و بیمار می تواند معمولا در همان روز انجام درمان به کار و فعالیت های روزانه بازگردد. 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نکاتی راجع به واریس

 اگر می خواهید بیشتر بدانید : از واریس پیشگیری کنید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت بروز واریس و درمان آن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : واریس و مواد غذایی مفید برای واریس 



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com /health
منبع: iec.behdasht.gov.ir