سشوار کشیدن مو را یاد بگیرید
امواج الکترومغناطیسی که از ضعیف ترین سشوارها هم ساطع می شود، 300 برابر امواجی است که از گوشی های تلفن همراه ارسال می شود.

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و رئیس مرکز تحقیقات بیماری های پوست: در زندگی پرسرعت امروز همه به دنبال راه هایی هستند که هرچه سریع تر به کارهایشان برسند. بسیاری از ما حتی وقت نمی کنیم زمانی را به خشک کردن موهایمان بعد از استحمام اختصاص دهیم و به سرعت سعی می کنیم موهای خودمان و فرزندمان را سشوار کنیم و آماده رفتن به سر کار شویم. سرمای هوا ضرورت استفاده از سشوار را در این موارد بیشتر کرده اما سوال اینجاست که آیا استفاده مرتب از خشک کن های برقی که در زندگی امروز به یکی از ملزومات تبدیل شده، پوست و موی ما را دچار آسیب نمی کند؟ در این مطلب برای آسیب کمتر موها نکته هایی را در ادامه یادآور می شویم.

سشواری انتخاب کنید که دکمه تنظیم دما و وات داشته باشد تا بنا به نیازتان شدت دستگاه را کم یا زیاد کنید. برخی از انواع سشوار دارای حسگر هستند و وقتی مو داغ می شود، خود به خود خاموش می شوند. این نوع برای کسانی که مرتب مجبورند از سشوار استفاده کنند، انتخاب بهتری است و آسیب کمتری به مو می رساند. فروشندگان به افرادی که الکتریسیته ساکن در مو دارند استفاده از سشوارهای UV (فرابنفش) را توصیه می کنند اما در کل UV برای مو چندان مناسب نیست و حتی توصیه شده آقایان از محصولاتی که SPF دارد و اجازه نمی دهد نور خورشید به مو آسیب برساند، استفاده کنند. برای کسانی که موهایشان الکتریسیته ساکن دارد، به جای استفاده از سشوارهای UV (فرابنفش)، استفاده از سرم ها و اسپری های مخصوص ضد زبری مو استفاده می شود. کیفیت پایین سشوار یا انتخاب نادرست شدت و میزان حرارت آن، حتی در دست گرفتن اشتباه سشوار می تواند باعث از بین رفتن موهایی شود که سست و آسیب دیده هستند.


باد سرد سشوار هم مضر است

بسیاری از افراد فکر می نند باد سرد سشوار مشکلی ایجاد نمی کند اما باد سرد سشوار هم می تواند باعث ایجاد الکتریسیته در مود می شود و عامل خشکی مو است. اگر شدت باد سشوار زیاد باشد، تفاوتی نمی کند که با باد سرد سشوار بکشید یا از دمای گرم سشوار استفاده کنید. به هر حال مو را شکننده می کند. در صورتی که از شدت پایین همراه با باد سرد استفاده کنید، میزان آسیب تا حدی کمتر است اما حتی در این شرایط نیز در اثر استفاده مکرر، مو آسیب می بیند. شاید بهترین راه این است که حداقل برای خشک کردن روزانه مو از سشوار استفاده نکنید و حوله های میکروفیبر که قدرت خشک کنندگی بالاتری دارند، به کار برید و هرازگاهی برای حالت دادن به مو سشوار بکشید.


بعد از رنگ کردن مو سشوار نکشید

یکی از خطاهای رایج خانم ها سشوارکشیدن مو بعد از رنگ، مش و دکلره است. گرچه به نظر می رسد سشوارکشیدن باعث زیباتر و براق شدن مو می شود اما عوارض آن در درازمدت بیشتر است. موی رنگ شده، شکننده تر و آسیب پذیرتر است و بهتر است جز در موارد خاص برای شکل دهی به آن از سشوار استفاده و اتوی مو استفاده نشود. این موها به تقویت بیشتری نیاز دارند و بهتر است هرازگاهی از ماسک های تغذیه کننده برای تقویت آنها استفاده کرد.


سشوار هم برای مو ضرر دارد هم برای مغز

امواج الکترومغناطیسی که از ضعیف ترین سشوارها هم ساطع می شود، 300 برابر امواجی است که از گوشی های تلفن همراه ارسال می شود پس سشوار غیر از ضرری که برای مو دارد، برای مغز هم می تواند مضر باشد. به همین دلیل مخصوصا برای کودکان برای خشک کردن مو تا جای ممکن از سشوار استفاده نکنید. کودکان موهای ضعیف و ظریفی دارند و چون میزان مراقبت آنها از موهایشان به مراتب کمتر است، آسیب بیشتری می بیند و در برابر باد داغ سشوار سست تر است. سعی کنید ساعاتی از روز بچه ها را حمام ببرید که در خانه هستند. بعد نم موها را با حوله بگیرید و اجازه دهید موها در هوای آزاد خشک شوند. اگر برای بیرون رفتن عجله دارید، از حمام کردن کودک یا لااقل از شستن موهای او صرف نظر کنید.


10 فرمان سشوار

1-    قبل از استفاد از سشوار ابتدا موها را با حوله خشک کنید.

2-    مجددا با همان حوله نم مو را از ریشه به سمت پایین بگیرید و اجازه بدهید موها چند دقیقه ای لای حوله پیچیده بماند تا رطوبت آن گرفته شود. هرچه مو هنگام خشک کردن با سشوار نم بیشتری داشته باشد، احتمال صدمه دیدن آن بیشتر است به همین دلیل قبل از کار با سشوار، مو را تا جای ممکن خشک کنید.

3-    هرگز روی موی نمدار اتوی مو یا سشوار داغ نگیرید زیرا باعث صدمه دیدن آن می شود.

4-    بهتر است قبل از خشک شدن کامل مو، سشوار کشیدن را متوقف کنید. نگذارید هنگام سشوار کشیدن موها کاملا خشک شود چون موها به مقداری رطوبت نیاز دارد.

5-    یکی از اشتباه هایی که بسیاری از آرایشگران مرتکب آن می شوند، نزدیک بردن بیش از حد سشوار و چسباندن آن به مو برای حالت دادن بیشتر به آن است.

6-    سشوار باید 12 تا 30 سانتی متر از مو فاصله داشته باشد و هر دسته مو بیش از چند ثانیه در معرض باد گرم قرار نگیرد و مرتب جای سشوار عوض شود.

7-    اگر مرتب از سشوار استفاده می کنید، ماسک مو را فراموش  نکنید.

8-    برای پیشگیری از آسیب های موهای آسیب دیده تقویت آنها لازم است.

9-    هرازگاهی نیز نوک موها را کوتاه کنید تا زیباتر به نظر برسند.

10-  هرگز پشت سشوار و پروانه خنک کننده را به سمت مو نگیرید. با این کار ممکن است موها وارد پروانه سشوار شود و نه تنها به دستگاه آسیب برسد و باعث سوختن موتور شود بلکه موها هم کنده شوند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :هفته نامه سلامت