هنگام حمام کردن مرتکب این 6 اشتباه نشوید!
در این روزهای گرمی که قبل از ورود رسمی به فصل تابستان تجربه می کنیم، حمام کردن و دوش گرفتن لذت بخش است. اما گاهی با اشتباهاتی این نتیجه مثبت این لذت را خراب می کنیم.از این اشتباهات هنگام حمام کردن دوری کنید.

اشتباهات دوش گرفتن

اگر روزانه به مدت 8 دقیقه ( متوسط زمان دوش گرفتن در آمریکا ) دوش می گیرید در نهایت هر سال بیش از 48 ساعت برای دوش گرفتن تان هزینه می کنید. اما چه مقدار زمان هدر داده و یا حتی به بدن خود و محیط زیست آسیب می رسانید و یا چه تاثیری روی قبض آبتان می گذارید؟ ممکن است نیاز به تجدید نظر اساسی داشته باشید.

 

1. اشتباه می کنید اگر بیش از حد در حمام می مانید

1. اشتباه می کنید اگر بیش از حد در حمام می مانید

نه تنها زیاد ماندن در حمام سبب خشی پوست می شود بلکه باعث هدر رفتن فوق العاده آب هم خواهد شد. با توجه به گزارش اتحادیه بهره وری آب، حمام متوسط هر آمریکایی حدود 77.5 لیتر آب مصرف می کند. کوتاه کردن دوش روزانه در حد 5 دقیقه باعث می شود در سال 9000 لیتر آب صرفه جویی کنید.

 

2. اشتباه می کنید اگر موهای خود را در آخر می شویید

2. اشتباه می کنید اگر موهای خود را در آخر می شویید

شامپو و شستشوی موها باید اولین کار شما در حمام باشد. برخی از باقیمانده شوینده های(شامپو) مو می تواند بر روی صورت، پوست و موی شما حتی پس از شستشو باقی بماند. بهتر است پس از شستن موها بقیه بدنتان را در حمام بشویید و با استفاده از یک صابون ملایم یا پاک کننده برای حصول اطمینان از تمیز شدن بقایای شامپو، بدن و صورتتان را بشویید.

 

3. اشتباه می کنید اگر با آب خیلی سرد یا خیلی گرم دوش می گیرید

3. اشتباه می کنید اگر با آب خیلی سرد یا خیلی گرم دوش می گیرید

پیدا کردن درجه حرارت مناسب آب حمام کار سختی است. همه ما هنگامی که هوا سرد است احساس خوبی از مصرف آب گرم داریم و یک دوش خنک در طول یک روز گرم می تواند طراوت بخش باشد.اما برای پوست شما حفظ درجه حرارت متوسط بهتر است، بدون توجه به آنچه در خارج از منزل احساس می کنید. آکادمی درماتولوژی آمریکا ( AAD) توصیه می کند برای جلوگیری از خشک شدن پوست با آب گرم ( نه داغ ) حمام کنید. حتی می تواند درجه حرارت آب گرم کن خود را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که دمای آب از حد معینی بالاتر نخواهد رفت.

گرم کردن آب دومین هزینه بر انرژی در خانه است ( بعد از گرم یا  سرد کردن هوای خانه ) بنابراین هرگوه کاهش در دما می تواند باعث پس انداز بزرگی در صورتحساب ماهانه شود.

 

4. اشتباه می کنید اگر از مراقبت های بعد از حمام چشم پوشی می کنید

4. اشتباه می کنید اگر از مراقبت های بعد از حمام چشم پوشی می کنید

AAD توصیه می کند که بعد از حمام پوست خود را با حوله به آرامی خشک کنید به جای این که حوله را روی پوست خود بکشید که سبب ایجاد تحریک و خارش شود و همیشه به سرعت و چند دقیقه بعد از خشک کردن پوستتان از یک مرطوب کننده استفاده کنید تا کاهش رطوبت پوست بعد از دوش  گرفتن را جبران کند.

 

5. اشتباه می کنید اگر تهویه مناسب برای حمام ندارید

5. اشتباه می کنید اگر تهویه مناسب برای حمام ندارید

قارچ و کپک در مناطق مرطوب رشد می کند و می توانید با خرید یک تهویه مناسب برای حمام خانه خود از ورود قارچ و میکروب جلوگیری کنید. حتی اگر نمی خواهید برای همه خانه تهویه نصب کنید استفاده از یک تهویه فن دار در حمام حرکتی هوشمندانه است. بعد از حمام تا زمانی که آب روی سطوح دیوار، کف و سقف وجود دارد تهویه حمام را روشن بگذارید.

 

6. اشتباه می کنید اگر از سر دوش اشتباه استفاده می کنید

6. اشتباه می کنید اگر از سر دوش اشتباه استفاده می کنید

سر دوش شما چند ساله است؟ اگر مربوط به دهه 60 می شود پس حتما تعداد زیادی از منافذ آن بوسیله جرم آب و میکروب بسته شده است که این امر باعث کم شدن و هدر رفت میزان آب مصرفی شما و هم مسیر شدن میکروب ها و کپک ها با موهای شما می شود. پس قبل از به روز کردن هر وسیله ای در خانه تان به فکر تعویض سر دوش حمام باشید.



تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ