مراقبت از پوست با رعایت ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی
بیشتر خانم‌ها تصور می‌کنند یادگیری روش و ترتیب صحیح استفاده از لوازم آرایشی و مراقبتی پوست نیاز به دانش ویژه و آشنایی کامل با ترکیبات شیمیایی این مواد دارد و دانستن آن کار هر کسی نیست اما در حقیقت این کار بسیار ساده است

نحوه استفاده از لوازم و محصولات مراقبتی و آرایشی برای حفظ سلامتی پوست

برای مراقبت از پوست، ضمن استفاده از محصولات مراقبتی و آرایشی پوست، تنها باید چند اصل کلی را درباره ترتیب صحیح به کارگیری این مواد بدانید و از آن‌ها درست استفاده کنید تا بهترین و بیشترین تاثیر را روی پوست داشته باشند و به آن آسیبی نرسانند. در این مقاله با این اصول کلی درباره ترتیب صحیح استفاده از لوازم آرایشی و مراقبت پوست آشنا می‌شویم.

استفاده از لوازم مراقبت از پوست مثل پاک کننده‌ها، مرطوب کننده و … شاید وقت زیادی را در طول روز از خانم‌ها بگیرد، اما با رعایت ترتیب صحیح به کارگیری این مواد، شاید بتوانید در حد زیادی در وقت خود صرفه‌جویی کرده و به کارهای مفیدتری بپردازید یا صبح‌ها چند دقیقه بیشتر بخوابید! مهم نیست از چه نوع موادی استفاده می‌کنید، زمانی که قوانین کلی و ترفندهای موثر را در استفاده از آن‌ها بدانید، در کار خود موفق خواهید بود و بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

 

ترتیب صحیح استفاده از محصولات: سبک به سنگین

قانون اصلی و کلیدی در استفاده کردن از لوازم مراقبت از پوست، روی هم این است که از سبک‌ترین ماده شروع کنید و با سنگین‌ترین و غلیظ‌ترین ماده کار خود را به اتمام برسانید و حتما مطمئن شوید که لایه قبلی به خوبی جذب شده سپس سراغ لایه بعدی بروید. اگر از تونر استفاده می‌کنید باید کار خود را با آن شروع کنید که جذب آن حدود یک دقیقه طول می‌کشد. سپس سراغ سرم یا کرم مرطوب کننده خود بروید و بسته به غلظت آن سی ثانیه تا چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود.

 بهتر است بدانید چند لایه ترکیب مرطوب کننده رقیق روی هم (یعنی تونر، سرم و لوسیون) اثر بهتری نسبت به یک لایه کرم غلیظ دارد و بهتر و سریع‌تر جذب پوست می‌شود. به خصوص اگر پوست مختلط داشته باشید این ترفند به شما بسیار کمک خواهد کرد. برای پوست‌های چرب، انواع ژلی به انواع مایع و کرمی ارجحیت دارد.

 

ترتیب صحیح استفاده از سرم

در مورد سرم می‌توانید بسته به نوع پوست خود و نیاز آن، از سرم مناسب استفاده کنید مثلا اگر به روشن کننده نیاز دارید محصولات حاوی ویتامین سی لیکوریس یا چای سبز را امتحان کنید. برای داشتن پوست صاف و مات سرم حاوی آلفا آربوتین و نیاسینامید توصیه می‌شود. به ترکیبات سرم‌ها توجه کنید و در یک زمان از دو نوع سرم استفاده نکنید مثلا ویتامین سی و نیاسینامید با هم واکنش می‌دهند.

 

تطبیق پذیری و انعطاف پذیری

تاثیر مواد مراقبت از پوست را تنها چند روز پس از استفاده نمی‌توان مشاهده کرد بلکه حداقل باید یک ماه از شروع مصرف بگذرد تا تاثیر کامل آن را مشاهده کنید که این اثر ممکن است مثبت یا منفی باشد، مثلا پوست شما روشن‌تر و درخشان‌تر شود یا روزنه‌های پوست بسته شده و شما را دچار آکنه کند. پس لازم است که حتما یک ماه کامل به محصولات جدید متعهد باشید تا اثر آن را مشاهده کنید. در مورد برخی مواد مثل اسیدهای آلفاهیدروکسی و بتاهیدروکسی و رتینوییدها پس از مصرف ممکن است قرمزی و التهاب در پوست مشاهده شود که با ادامه استفاده برطرف شده و پوست صاف‌تر از قبل خواهد شد.

شما باید برنامه مراقبت از پوست خود را با فصل نیز تطبیق دهید چون پوست شما نسبت به شرایط آب و هوایی واکنش نشان می‌دهد، مثلا اگر در زمستان پوست شما خشک‌تر می‌شود، استفاده از مرطوب کننده را به جای یک بار، دوبار در روز انجام دهید و دفعات لایه برداری را بیشتر کنید.

 

ضدآفتاب به عنوان آخرین لایه

از هر ماده‌ای که استفاده می‌کنید مهم نیست، ضدآفتاب را برای آخر کار نگه دارید. ضدآفتاب‌ها در دونوع شیمیایی و فیزیکی موجود هستند که نوع شیمیایی با جذب کردن اشعه‌های مضر و نوع فیزیکی با انعکاس دادن این اشعه‌ها عمل می‌کند و هرچیزی روی این ماده استفاده شود اثر آن را خنثی خواهد کرد، پس لازم است که به عنوان آخرین لایه مورد استفاده قرار بگیرد. بهترین زمان برای زدن ضدآفتاب، پس از جذب کامل مرطوب کننده است. اما اگر از فونداسیون هم استفاده می‌کنید شرایط فرق می‌کند. بهتر است از فونداسیون حاوی ضدآفتاب یا ضدآفتاب‌های رنگی استفاده کنید یا این که فونداسیون را روی ضدآفتاب بزنید هرچند این روش اثر آن را کاهش خواهد داد و توصیه می‌شود فونداسیون را تنها در نکاتی بزنید که نیاز به پوشش دارند و نه تمام صورت تا اثر ضدآفتاب کاهش نیابد. برای حل همیشگی این مشکل، استفاده از کرم‌های ب‌ب و سی‌سی توصیه می‌شود.

 

لایه برداری و تقویت پوست

موادی که برای لایه برداری و تقویت پوست انجام می‌شود مثل اسیدهای آلفا و بتاهیدروکسی و رتینوئید پوست را در مقابل آفتاب حساس می‌کنند، پس بهتر است لایه برداری و تقویت پوست را در آخر روز انجام دهید که تا صبح روز بعد پوست بازسازی شود و از عوارض احتمالی در امان بمانید. توصیه کارشناسان این است که تا حد ممکن برنامه مراقبت از پوست خود را ساده نگه دارید و با استفاده از انواع مختلف مواد، کار خود را سخت و پیچیده نکنید. هر کسی پوست خاصی دارد که نیازهای آن حداکثر با چهار تا شش محصول برطرف می‌شود و نیازی به پرکردن قفسه‌ها نیست، بدون آن که ترتیب صحیح استفاده از آن‌ها را بدانید.


بیشتر بدانید : فواید بلک ماسک و ماسک طلا برای صورت

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: redmag.ir