تاتوی کنار چشم , مدی انرژی درمان، آرام ساز یا خطرناک؟
توصیه‌ها و هشدارهای متخصصین پوست و چشم درباره تاتوی کنار چشم که باید حتما بخوانید.

تاتوی کنار چشم

چندی پیش در سریال "عاشفانه" که یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی بود و با استقبال نسبتا خوبی هم مواجه شد، یکی از کاراکتر‌ها که هومن سیدی نقشش را بازی می‌کرد، در کنار چشم خود تاتویی داشت که به خاطر پرطرفدار بودن آن کاراکتر، آن کار نیز در میان گروهی از نوجوانان و جوانان تقلید و تکثیر شد. برخی با خود فکر می‌کنند شاید این تاتو بتواند نوعی انرژی‌ درمانی و آرام‌سازی را نیز در پی داشته باشد.

واقعیت این است که تاتوی کنار چشم یکی از خطرناک‌ترین انواع تاتو‌ست. بد نیست بدانید که بیش از ۴ هزار سال است که بشر استفاده از تاتو را شروع کرده، ولی اولین بار تاتو در سال ۱۹۸۴ میلادی به‌ عنوان یک وسیله آرایشی برای رنگی کردن لبه پلک استفاده شد. به هر حال و به همین بهانه پای صحبت متخصص پوست: دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده و متخصص چشم: دکتر زهره بهروزی نشسته‌ایم. با ما همراه شوید.

نظر دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده، متخصص پوست درباره تاتوی کنار چشم:


انجام تاتو معمولا چه عوارضی به دنبال دارد؟

تاتو، در واقع، وارد کردن ماده‌ای خارجی‌ (رنگ) به پوست است و پوست ممکن است به این ماده واکنش نشان دهد. ضمن اینکه اگر مسائل بهداشتی رعایت نشود، این کار ممکن است باعث انتقال عفونت‏‌ها شود. میکروب‏ سل، ویروس هپاتیت و ایدز مهم‌ترین عوامل عفونت‏ زایی هستند که ممکن است به ‌وسیله سوزن تاتو وارد پوست افراد ‌شوند. اگر تاتو درست انجام نشود، معمولا باعث عوارض مختلفی از جمله تورم و التهاب در ناحیه ابرو و بالای چشم می‌شود.


این عوارض موقتی هستند یا ماندگارند؟

متاسفانه برخی از این عوارض برای همیشه ماندگار می‏‌شوند. در پزشکی به این عوارض "واکنش گرانولوماتوم" گفته می‏‌شود. همچنین بیماران زیادی داشته‏‌ایم که در ظاهر سالم بودند، ولی زمینه بیماری‌های خود ایمنی داشته‏‌اند و بعد از تاتو، درست در همان محل دچار بیماری پوستی شده‏‌اند.


خیلی از افرادی که این کار را انجام می‌دهند به چشم یک سرگرمی به آن نگاه می‌کنند و می‌گویند بعد از مدتی آن را پاک می‌کنند. پاک کردن تاتو در درازمدت چقدر می‌تواند مشکل‌ساز شود؟

قسمت‏‌هایی که از نظر حیاتی مهم هستند، مثل دور چشم، بینی، گوش، دهان یا به طور کلی اطراف سوراخ‏‌های طبیعی بدن، مشکل‌ترین قسمت‏‌ها برای تاتو و پاک کردن آن است و اگر عارضه‏‌ای در این نواحی ایجاد شود، بسیار خطرناک خواهد بود؛ مثلا اگر تاتوی این نواحی باعث عفونت شود، می‏‌تواند بافت آن را تخریب کند و باعث کج شدن دهان، بینی و چشم‏‌ها شود و روی بینایی و علائم حیاتی بیمار اثر بگذارد زیرا این قسمت‏‌ها دارای بافت‏‌های حساسی هستند و اگر دچار عارضه ثانویه شوند، گرفتاری‏‌های زیادی برای فرد ایجاد می‏‌کنند که عمدتا برگشت‏‌ناپذیر هستند. البته با اینکه با تاتوی قسمت‏‌های صاف بدن مثل گردن، شکم، پشت، بازو و... افراد کمتر آسیب می‏‌بینند، در معرض بروز گوشت اضافه یا کلویید Colloid هستند.


این کلویید یا گوشت اضافه چرا و چگونه تشکیل می‌شود؟

ببینید، در واقع وقتی پوست می‏‌کوشد نواحی آسیب‏‌دیده با سوزن خالکوبی را ترمیم کند، اضافه‏‌تر از حد نیاز این کار را انجام می‏‌دهد و درنتیجه گوشت اضافه ایجاد می‏‌شود که درمان آن هم بسیار مشکل است.


آیا لیزر راه خوبی برای از بین بردن تاتو است؟

بله، اما با توجه به اینکه لیزرهای زیادی در این زمینه وجود دارند، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. البته روش دیگری هم برای محو خالکوبی وجود دارد و آن برداشتن لایه‌های پوست حاوی جوهر خالکوبی با استفاده از جراحی است. همچنین استفاده از مواد شیمیایی برای تحریک کردن پوست و پوست‌برداری به شیوه "درم ابریژن" یا "سابریژن" (روش هایی برای لایه برداری پوست) از دیگر روش‌های رایج است.


آیا تاتو باعث ایجاد حساسیت هم می‌شود؟

بله، ایجاد حساسیت پس از انجام تاتو عارضه‌ای است که ممکن است به علت نوع رنگ به کار گرفته شده باشد. همچنین گاهی در مسیر ورود سوزن تاتو در پی ایجاد واکنش پوستی ضایعه‌ای شبیه سوختگی برجسته ضخیم و بد رنگ در طول تاتوی انجام‌شده به‌وجود می‌آید که منظری شبیه سوختگی (کلوئید) به‌خصوص در زنان ایجاد می‌کند.


چه افرادی نباید هرگز به سمت تاتوی کنار چشم بروند؟

اشاره کردم که انجام آن برای همه مضر است، اما خانم‌های باردار، افراد زیر ۱۸ سال، افراد با حساسیت‌های پوستی، افراد با زمینه بیماری‌های قلبی، دیابت و هموفیلی و سایر اختلال‌های انعقادی خون، افرادی که دچار مشکلات و بیماری‌های چشمی هستند و نیز افراد در معرض تماس شغلی با فلزات سنگین و اشعه ماورای بنفش نباید هرگز این کار را انجام دهند.

نظر دکتر زهره بهروزی، جراح و متخصص چشم درباره تاتوی کنار چشم:

تاتوی کنار چشم بسیار خطرناک است و به هیچ‌وجه منطقی نیست. واقعا نمی‌دانم چرا عده‌ای از جوانان امروز کمی به کارهایی که انجام می‌دهند، فکر نمی‌کنند و دائم به فکر تقلید کردن هستند. به هرحال با توجه به مجاورت محل تاتو با چشم احتمال آسیب‌رساندن به آن بسیار بالاست. بخشی از مواد در همین ناحیه تزریقی می‌ماند و بخشی به غدد لنفاوی ناحیه یا بافت‌های مجاور منتقل می‌شود.

چشم عضو بسیار حساسی است و سوزن زدن‌های مکرر در ناحیه رویش مژه‌ها و تزریق مواد رنگی می‌تواند عوارض شدیدی داشته باشد که از جمله آن می‌توان به واکنش‌های حساسیت‌زای فوری یا تاخیری، ریزش مژه‌ها یا موی ابرو، گرانولوم (با ایجاد توده در اثر التهاب)، کلوئید (آوردن گوشت اضافه)، عفونت موضعی و... اشاره کرد.

به طور کلی، می‌توان گفت بخشی از عوارض مربوط به احتمال انتقال عوامل عفونی، عفونت‌های ویروسی مانند هپاتیت، ایدز یا عفونت‌های قارچی و باکتریایی هستند و بخشی از عوارض مربوط به تحریک سیستم ایمنی بدن و بروز عوارض حساسیت مانند کهیر و حساسیت‌های پوستی و حساسیت به نور خورشید است. به هرحال امیدوارم کمی به عمق وجودمان برویم تا اینکه بخواهیم دائم درگیر ظاهرمان باشیم.

عده‌ای از خانم‌های جوان ممکن است این کار را در آرایشگاه‌ها انجام دهند، ولی مشکل اصلی این است که آرایشگری که این کار را انجام می‌دهد، از ساختمان چشم و بافت‌های حساس آن هیچ گونه اطلاعی ندارد و این مساله باعث می‌شود در بعضی مواقع هنگام وارد کردن سوزن به پشت پلک، آسیب بافت‌های چشمی رخ دهد. گاهی نیز در صورتی که سوزن خیلی عمقی در بافت پلک وارد شود، باعث پارگی پلک و آسیب بافت‌های کره چشم خواهد شد. همچنین وارد شدن رنگ تاتو داخل چشم می‌تواند باعث حساسیت چشمی شود و حتی عوارض حساسیت‌زا داشته باشد.

به طور کلی، این نوع حساسیت با تورم متوسط تا شدید پلک‌ها، قرمزی و خارش چشم بروز می‌کند و بدون مداخلات پزشکی نیز درمان نمی‌شود. به هرحال من پیشنهاد می‌کنم اگر هم قصد انجام این کار را دارید، قبل از آن با پزشک متخصص مشورت کنید تا هم از نوع پوست خود آگاهی داشته باشید و هم ببینید آیا این کار خطری برایتان خواهد داشت یا نه؟ چون تاتوی کنار چشم واقعا خطر بالایی دارد و اگر خدای نکرده مشکلی برای فرد ایجاد شود دیگر نمی‌توان آن را جبران کرد.

به هر صورت نباید ظاهربین بود و قطعا سلامت موضوعی است که بیش از هر چیز دیگری مهم است و باید به آن توجه کرد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamat.ir