اگر این نکته را بدانید هرگز لاک نمی زنید
 اگر این نکته را بدانید هرگز لاک نمی زنید. لاک زدن خطرات زیادی برای سلامت دارد که در ادامه با جزئیات بیشتری به بررسی آن می پردازیم.

چرا لاک زدن خطرناک است؟

تقریبا همه ما می دانیم که تمیز کننده های خانگی برای سلامت ما و کودکان مان خطرناک است، اما هیچوقت لاک را در لیست این مواد شیمیایی خطرناک قرار نمی دهیم. تصور اینکه لاک ها با این رنگ های جذاب و زیبا برای سلامت خطرناک باشند، اما در واقع این رنگ های فانتزی و زیبا می توانند ما را در معرض مواد شیمیایی مختلف قرار دهند.

حتی زمانی که لاک های فاقد سم و فاقد مواد شیمیایی انتخاب می کنید، در حقیقت برخی مواد شیمیایی را به برخی دیگر ترجیح داده اید. حتی این لاک ها هم سمی هستند.

بسیاری از شرکت ها مواد شیمیایی بحث برانگیز و مشکل آفرین مانند فرمالدئید، تولوئن و دیبوتیل فتالات را از لاک ها حذف کرده اند، اما برخی شرکت ها نیز یک ماده شیمیایی بحث برانگیز دیگر به نام تری فنیل فسفات triphenyl phosphate یا  TPHP را جایگزین مواد دیگر کرده اند.

در پژوهشی که در این زمینه توسط دانشگاه دوک و کار گروه محیط زیست انجام شد، محققان سطوح مخربی از TPHP، که همان ماده شیمیایی مورد استفاده در فوم های ضد آتش است، را در تعدادی از زنانی که لاک می زنند، مشاهده کردند. به گفته آژانس محیط زیست در امریکا، ماده شیمیایی TPHP می تواند منجر به بروز ناهنجاری های رشد، مشکل در تولید مثل و افزایش خطر ابتلا به سرطان شود.

اگر این نکته را بدانید هرگز لاک نمی زنید

گرچه این تحقیق تنها بر روی 26 نفر انجام شد، اما نتایج آن جهانی شد. 2 تا 4 ساعت بعد از استفاده از لاکی که حاوی مقدار خیلی کمی TPHP است، در 24 نفر از شرکت کننده ها افزایش اندکی در سطح دیفنیل فسفات مشاهده شد که نشان می دهد TPHP به وسیله بدن پردازش شده است.

10 تا 14 ساعت بعد از لاک زدن سطح دیفنیل فسفات در بدن شرکت کننده ها 7 برابر شده بود. افرادی که در هنگام لاک زدن از دستکش استفاده کردند و لاک را روی ناخن های مصنوعی زدند (از تماس لاک با پوست و ناخن های حقیقی اجتناب کردند) هیچ افزایشی در سطح دیفنیل فسفات مشاهده نکردند که این یافته نشان می دهد این مواد شیمیایی به وسیله بدن جذب می شوند و از طریق تنفس استنشاق نمی شوند.

توصیه می شود از لاک زدن به ناخن های خود تا حد امکان اجتناب کنید و مهم ترین توصیه این است که از لاک زدن به ناخن های کودکان جدا خودداری کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاک زدن ناخن و اثر آن بر هورمون های بدن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوارض خطرناک لاک زدن برای دختربچه های زیر 7 سال

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر از لاک زدن ناخن دست بردارید، این فواید عایدتان میشود؟



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ