زخم بستر چیست و چطور زخم بستر را درمان کنیم؟
زخم بستر عارضه ای است که بر اثر عدم تحرک طولانی مدت بروز می کند. چطور می توان زخم بستر را درمان کرد؟

 زخم بستر را چطور درمان کنیم؟

یکی از مشکلات جدی و شایع در دوران سالمندی، زخم بستر یا زخم فشار است که می‌تواند با درد شدید  و عفونت  همراه باشد و گاهی به مرگ منجر شود. احمد دلبری، متخصص سالمندان، درباره زخم بستر در دوران سالمندی گفت: این زخم ها به علت فشار بیش از حد ناشی از نشستن یا خوابیدن طولانی در یک وضعیت ثابت به وجود می آید.
 
زخم بستر، بیشتر درجاهایی از بدن رخ می دهد که فشار  بیشتری را  تحمل می کند. شایع ترین نقاط، لگن، ستون فقرات، قسمت پایینی کمر، شانه و آرنج است. زخم بستر، با فشار شدید بر یک نقطه ایجاد نمی شود بلکه در زمان طولانی و با فشارمداوم می تواند به راحتی ایجاد شود .

عوامل خطر و ایجادکننده زخم بستر در سنین بالاتر به علت کاهش بافت چربی و نازک شدن پوست، بیشتر دیده می شود، سوء تغذیه، به ویژه کمبود ویتامین E، D، کلسیم و روی و به طور کلی، کاهش دریافت پروتئین ها می تواند خطر جدی برای ایجاد زخم بستر باشد.

بی حرکتی یا کاهش حرکت در بستر، باعث ایجاد زخم بستر می شود. مشکلات مفصلی می تواند عامل جدی در ایجاد زخم بستر باشد. اگر چه درمان زخم بستر مشکل است، بیش از ٥٠درصد از این زخم ها با جابه جایی و کاهش فشار، رفع می شود. به طور کلی، پیشگیری، راحت تر از درمان است.

زخم بستر با تغییر وضعیت و رژیم سالمند مرتبط است، توصیه می شود هر نیم ساعت وضعیت سالمند را تغییر دهید و با مشاهده هرگونه مشکل پوستی مانند قرمزی، گرما، حساسیت، ترشح از زخم به پزشک مراجعه کنید و از پزشک متخصص و کارشناس تغذیه، برنامه رژیمی مناسبی برای سالمندتان بگیرید.


درمان زخم بستر در خانه با روغن نارگیل

زخم بستر چیست و چطور زخم بستر را درمان کنیم؟

برای درمان زخم بستر از روغن نارگیل استفاده کنید. روغن نارگیل دارای اسید های چرب است . در نتیجه می تواند پوست را سالم نگه دارد و آن را از آسیب های ناشی از فشار حفظ کند.


درمان زخم بستر با زردچوبه

برای درمان زخم بستر از زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی است، در نتیجه با عفونت مقابله می کند. برای این منظور ابتدا  پوست را با آب شور تمیز کنید. پودر زردچوبه را به اندازه کافی روی زخم بریزید به طوری که کل زخم را پوشش دهد سپس آن ناحیه  را با پانسمان تمیز پوشش دهید.


درمان زخم بستر با عسل

برای درمان زخم بستر از عسل استفاده کنید. عسل ضد عفونی کننده طبیعی است و باعث تسکین و بهبود زخم می شود. این عامل باعث کاهش خارش، تسریع بهبود و تسکین درد می شود.

عسل می تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. برای این کار یک مخلوط مساوی از عسل و شکر تهیه کنید. این مخلوط را به طور ضخیم در ناحیه آسیب دیده بدن قرار دهید. سپس با یک پانسمان تمیز آن را پوشش دهید. این درمان را یک بار در روز انجام دهید. پس عسل را برای رفع زخم بستر و بهبود آن فراموش نکنید.

نکته : قبل از استفاده از هر یک از این روش ها حتما با پزشک مشورت کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : زخم بستر چیست و چرا بروز می کند ؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این ماده غذایی از زخم بستر پیشگیری می کند



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : radio.iranseda.ir