تعطیلات معمولا برای افراد شادی‏بخش و باعث تمدد اعصاب است ولی می‏تواند برای برخی افسردگی را به دنبال داشته باشد.

 

 در واقع در درصد کمی از افراد، تعطیلات با احساس غم، عدم ارتباط با دیگران، احساس بطالت، یکنواختی و بی‏برنامگی همراه است و تغییر فصل و برخی شرایط آب و هوایی هم مزید بر علت می‏شوند...

 افسردگی معمولا در افرادی بروز می‌كند که زمینه شخصیتی ناراحتی داشته و برای تعطیلات خود برنامه‏ریزی نکرده باشند. برخی دانش‏آموزان نیز به‏خصوص در پایان تعطیلات به دلیل انجام ندادن تکالیف و برنامه‏ریزی نكردن در طول تعطیلات دچار افسردگی می‏شوند. البته نباید از سالمندان، بیماران ناتوان و افراد تنهایی که کسی را برای بیرون رفتن و خوش‏گذراندن ندارند، غافل ماند. به همه افرادی که در طول تعطیلات دچار این حالت‌ها می‏شوند توصیه می‌کنم:

1. برای روزهای تعطیل خود برنامه‏ریزی داشته باشید و فقط به خوابیدن و دراز کشیدن و تلویزیون تماشاكردن بسنده نکنید. این کارها را همیشه و هر زمان می‏توان انجام داد.

2. ورزش و دیدار اقوام، آشنایان و دوستان را فراموش نکنید.

3. به کارهای عقب‏مانده‏تان رسیدگی کنید.

4. کار امروز را به فردا واگذار نکنید. سعی کنید طی تعطیلات به امور فوق‏برنامه خود برسید زیرا به قول معروف «زود دیر می‏شود».

5. به همه کارهایی که آرزو داشتید در یک فرصت مناسب انجامشان دهید فکر و آنها را شروع کنید و به فکر تعطیلات بعدی نباشید.

6. از طبیعت و محیط پیرامون خود لذت ببرید و به دنبال ایراد و اشکال نگردید. اگر آسان بگیرید، دنیا هم به شما آسان خواهد گرفت.

7. علاوه بر لذت بردن از محیط اطراف، با برنامه‏ریزی مناسب و روزانه به امور تحصیلی و شغلی خود بپردازید تا همیشه نگران آخر تعطیلات و انجام ندادن تکالیف خود نباشید.
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : Salamat.ir

مطالب پیشنهادی: