استرس
امروزه کنترل استرس به عنوان یك عامل پیشگیری از دیابت به رسمیت شناخته نشده است، اما...
استرس دائم در مردان می‌تواند عاملی برای بروز دیابت نوع 2 در میان آنان باشد.

محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد با انجام تحقیقات خود روی 6828 فرد بدون هیچ گونه سابقه بیماری دیابت، بیماری عروق كرونر یا سكته دریافتند مردانی كه استرس دائم دارند بیش از مردان دیگر كه هیچ استرسی ندارند در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش محققان افزودند: 899 نفر از افراد مورد مطالعه در طول پی‌گیری‌های این مطالعه مبتلا به دیابت شدند و ارزیابی استرس در این مطالعه براساس عواملی مانند تحریك‌پذیری، اضطراب و مشكلات در خواب نشان داد كه 15.15 درصد از مردان در شروع این مطالعه استرس دائمی داشتند.

نتایج حاصل از این گزارش می‌افزاید: مردانی كه استرس دائم داشتند تا 45 درصد در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به دیابت قرار داشتند و ارتباط استرس و دیابت حتی پس از تعدیل عواملی مانند سن، عدم فعالیت بدنی، BMI، وضعیت اجتماعی و اقتصادی، فشارخون سیستولیك و استفاده از داروهای كاهنده فشارخون بازهم از نظر آماری معنی‌دار بوده است.

به گفته محققان امروزه کنترل استرس به عنوان یك عامل پیشگیری از دیابت به رسمیت شناخته نشده است اما این مطالعه نشان می‌دهد كه یك رابطه مستقل بین استرس دائم و خطر ابتلا به دیابت وجود دارد كه براهمیت اقدام‌های پیشگیرانه تأكید می‌كند.

 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : webda.ir


مطالب پیشنهادی:
8 راه مقابله با استرس!
علائم استرس شدید
بهترین راه حل برای رهایی از استرس
غذای ضد استرس هم داریم؟!
یکی از بدترین عوارض استرس را بشناسید