برخلاف باورهای غلط مردم در برخی از جوامع، نوشابه‌های گازدار مانند كوكا نمی‌توانند نقش يك ماده پيشگيری كننده از بارداری را ايفا كنند.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا،
برخی از مردم بر اساس یك سری باورهای غلط تصور می‌كنند كه این نوشیدنی‌ها می‌توانند اسپرم‌ها را نابود كنند و از این طریق به عنوان ماده‌ای برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار بگیرند، اما پژوهشگران در مقاله جدیدی تاكید كردند كه این تصور از اساس غلط است و نوشابه‌های گازدار به اسپرم‌ها آسیبی نمی‌رسانند.

دبورا اندرسون پژوهشگر دانشكده پزشكی هاروارد در مقاله‌ای كه در خبرگزاری استرالیایی آسوشیتدپرس منتشر شده تاكید كرد: خاصیت اسیدی سوداها در نابودسازی سلولهای جنسی مردانه تاثیری ندارد.

اندرسون در توضیح این مطلب می‌گوید: اسپرم‌ها بسیار سریع حركت می‌كنند و قبل از این كه هر آسیبی ببینند می‌توانند وظیفه خود را در امر بارورسازی انجام دهند.

وی درعین حال تاكید كرد: نوشیدنی‌های گازدار و غیرالكلی می‌توانند به لایه فوقانی سلولها در درون لوله رحمی‌آسیب برسانند و با از بین بردن باكتری‌های سفید در این منطقه، زنان را بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای مقاربتی قرار دهند.

اندرسون یادآور شد: بسیاری از زنان در كشورهای جهان سوم از نوشیدنی‌های غیرالكلی استفاده می‌كنند تا برای آنها به عنوان یك عامل جلوگیری از بارداری پس از مقاربت عمل كرده و اسپرم‌ها را از بین ببرد.

گفتنی است كه این باور اشتباه تا دهه 1960 نیز در آمریكا در بین زنان رواج داشت كه با تلاش رسانه‌ها و مراكز بهداشتی، عدم صحت آن برای مردم آشكار شد.

 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
مطالب پیشنهادی:
اسفنج ضد بارداری چيست؟
رموز باروری!
مناسب ترین سن برای آموزش بهداشت دوران ازدواج
بهترین زمان باروری!؟
گیاه جادویی زنان