تاكنون بر اساس میزان مرگ و میر و آلاینده‌های هوایی سه سال گذشته شهر تهران، اطلاعاتی جمع آوری و و در مرحله آنالیز نهایی قرار دارد.


رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت گفت: پایش سلامت و بررسی میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا از اجزای برنامه جامع كاهش آلودگی هواست. از این رو تاكنون بر اساس میزان مرگ و میر و آلاینده‌های هوایی سه سال گذشته شهر تهران، اطلاعاتی جمع آوری و در مرحله آنالیز نهایی قرار دارد.

دكتر مصطفی غفاری از اعلام نتایج بررسی مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا و ناشی از ذرات معلق در هوا ظرف یك یا دو هفته آینده خبر داد و گفت: بدین ترتیب خسارات اقتصادی ناشی از آن و سال‌های از دست رفته عمر نیز گزارش می‌شود.

وی با بیان اینكه طبق بند الف ماده 62 برنامه چهارم توسعه، دولت مكلف است كه در طول برنامه چهارم میزان آلودگی هوای شهرهای تهران، اهواز، ‌اراك، تبریز، مشهد، شیراز، ‌كرج و اصفهان را كاهش دهد، افزود: آیین نامه اجرایی آن نیز با همكاری سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها تدوین شد كه بر این اساس وزارتخانه‌های كشور، نفت، صنایع، بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت راهنمایی و رانندگی ناجا و شهرداری تهران مشاركت دارند.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت با اشاره به طراحی آیین‌نامه اجرایی آن در 9 محور گفت: در نخستین محور بر وجود استانداردهای EuroIII برای كلیه خودروهای سبك و سنگین، به كارگیری مبدل كاتالیزوری برای محصولات داخلی، اخذ استاندارد Euro II برای موتورسیكلت‌ها و تكمیل مراكز آزمایش آلایندگی خودرو تاكید شده است.

دكترغفاری با بیان این كه در دومین محور، تاكید بر خودروهای مستعمل است، افزود: در این محور از رده خارج كردن خودروهای فرسوده سبك و موتورسیكلت‌ها، به كارگیری مبدل كاتالیزوری در خودروهایی با عمر كمتر از 15 سال، گازسوز كردن سواری‌ها و مینی‌بوس‌ها مقرر شده است.

وی با اشاره به بحث حمل و نقل عمومی به عنوان سومین محور مورد بحث گفت: ‌اهدافی چون احداث و تكمیل خطوط یك تا 7 متروی تهران، توسعه خطوط ناوگان اتوبوسرانی از طریق واگذاری 8 هزار دستگاه اتوبوس گاز طبیعی سوز، از رده خارج كردن حدود 3 هزار دستگاه دیزلی فرسوده و 400 دستگاه مینی بوس دیزلی فرسوده نیز از مفاد این محور است.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، بهبود كیفیت فراورده‌های نفتی را از موضوع محور چهارم بر شمرد و افزود: ایجاد و راه اندازی جایگاه‌های CNG و بهره‌گیری از گاز طبیعی در صددرصد مراكز مصرف تجاری، صنعتی و خانگی، تولید و تبدیل خودروهای عمومی و شخصی به گازسوز به تعداد 500 هزار دستگاه تا پایان برنامه از جمله فعالیت‌های این محور از آیین نامه اجرایی است.

دكتر غفاری با اشاره به معاینه فنی خودرو و تاسیس مراكز معاینه فنی خودرو به عنوان محور پنجم و مدیریت ترافیك از طریق نظارت مركزی با نصب 190 دوربین نظارت تصویری و دیجیتالی به عنوان محور ششم گفت: تدوین بانك اطلاعاتی صنایع، پروژه تعیین ظرفیت زیست محیطی شهر تهران و ارایه راهكارهای اجرایی برای ایجاد شهر سبز از موضوعات محور هفتم است.

وی دو محور پایانی را شامل پایش سلامت و زیست محیطی و آموزش و اطلاع رسانی در خصوص آلودگی هوا برشمرد و افزود: متاسفانه سرعت تولید خودرو و ورود به خیابانهای سطح شهر تهران از سرعت اجرای این برنامه‌ها بیشتر است و در صورت عدم هماهنگی در اجرای این برنامه‌ها شاهد تكمیل این پازل نخواهیم شد.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، كاهش حجم تردد و سفرهای درون شهری را در كاهش آلودگی هوا موثر دانست و در پایان یادآور شد: بخشی از این كاهش از طریق ایجاد دولت الكترونیكی امكانپذیر است.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
ارمغان هوای آلوده برای تهرانی‌ها! 
آلودگی هوا موجب کاهش حافظه و فراموشی می شود
زندگی در حاشیه بزرگراه ها برای قلب زیانبار است
دودی که می خوریم!(1)
ترافيك سنگين، قاتل مرموز و خاموش قلب است