متخصص بهداشت روانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اعلام کرد: آمار همسرآزاری در...
 
متخصص بهداشت روانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اعلام کرد: آمار همسرآزاری در جهان 10 الی 69 درصد است و در ایران تخمین می‌زنیم که حدود 60 درصد همسرآزاری وجود داشته باشد.

دکتر حسین موسی زاده، متخصص بهداشت روانی تصریح کرد: بین همسرآزاری و میزان طلاق رابطه مستقیم وجود دارد و در حالت طبیعی امکان ندارد که طلاقی بدون همسرآزاری صورت گیرد.

وی در خصوص خشونت های همسرآزاری در خانواده های ایرانی گفت: در ایران زنان بیشتر از خشونت زبانی (فحاشی) و روانی استفاده می‌کنند و در مورد مردان استفاده از خشونت‌های جسمی شایع‌تر است.

وی در ادامه افزود: مردان دو برابر زنان کتک می‌زنند و به هر علتی دچار اختلاف با همسرشان هستند با کتک کاری سعی می‌کنند این اختلاف‌ها را بر طرف نمایند و 75 درصد از زنان ایرانی در طول عمرشان حداقل یک سیلی خورده‌اند.

دکتر موسی زاده با اشاره به اینکه افرادی که از خشونت استفاد می کنند به یک بیماری روانی مبتلا هستند اظهار کرد: در تمام دنیا کسانی را که از خشونت برای رفع مشکلاتشان استفاده می‌کنند یک بیمار محسوب می‌کنند برای از بین بردن این حالت درمان‌هایی را توصیه می‌کنند.

وی در خصوص این روش های درمانی توضیح داد: در تمام جهان برای از بین بردن این مشکل در بنیاد خانواده از روان درمانی استفاده می‌کنند که به معنی تغییر افکار و احساسات و مهارت‌های انسان‌هاست.

این متخصص بهداشت روانی در خصوص روش درمانی در داخل کشور گفت: ما در داخل کشور از اعتقادات به صورت مثبت و مؤثر استفاده می‌کنیم و اصولاً اعتقاد به دنیای بعد از مرگ باعث کاهش خشونت در افراد می‌شود.

وی در خصوص عوامل ایجاد کنه خشونت گفت: شایع ترین عامل همسرآزاری در ایران شخصیت‌های ناسازگار با هم است و این که این افراد نتوانسته‌اند از روش‌های متقاعد کننده استفاده کنند و به رفتارهای خشونت آمیز روی آورده‌اند.

دکتر موسی زاده در ادامه افزود: مهمترین عامل پیشگیری از خشونت و همسرآزاری در خانواده‌ها شناخت مناسب قبل از ازدواج وآموزش مهارت‌های همسرداری است تا زوج‌ها مهارت‌های آموخته شده را در رابطه خودشان مورد استفاده قرار دهند و مهمترین عامل در این برخورد کنترل خشم است.

وی در پایان در خصوص مشاوران ازدواج در کشور گفت: تعداد افرادی که بتوانند در این زمینه مشورتهای خوبی ارائه بدهند بسیار اندک هستند و بسیاری از مشاوران در ایران خوب و مفید عمل نمی‌کنند.
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع: tums.isna.ir
 
مطالب پیشنهادی:
مرگ عاطفی همسران چهار مرحله دارد
خشم‌تان را مهار کنید
قهر کردن نشانه چیست؟
چرا عاشق می‌شويم؟
اگر می‌خواهيد بچه‌دار شويد...