به بهانه روز جهانی آرتروز
حفظ وزن در حد مناسب، داشتن فعالیت فیزیکی مناسب، تغذیه مناسب باعث پیشگیری بیماری آرتروز می شود.

تغذیه در بهبود وضعیت مبتلایان به آرتروز چه نقشی دارد؟

روز بیستم مهرماه برابر با دوازدهم اكتبر به عنوان “روز جهانی آرتروز” نام‌گذاری شده است. آرتروز شایعترین بیماری مفصلی است كه در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و تخریب می‌شود و به تدریج بی‌تحركی و ضعف قدرت عضلانی را به دنبال می‌آورد. هر گونه اختلال در مفصل كه باعث كم كاری یا بی‌تحركی و یا ایجاد درد در آن شود به عنوان اختلال مفصل یا آرتروز نامیده می‌شود.

بهترین تقسیم بندی بشقاب غذا برای سالم زیستن

به طور کلی بدن به 5 گروه ماده غذایی احتیاج دارد

سبزیجات و میوه های تازه (فیبرها)، پروتئین، کربوهیدرات، لبنیات، غلات و نشاسته که در طی روز باید مصرف شوند. در گام اول بهتر است بیاموزیم تا بشقاب های خود را به روش 2-1-1 تقسیم کنیم یعنی 4/2 سبزیجات، 2/1 پروتئین، 2/1 کربوهیدرات. این تقسیم بندی یکی از اصول سالم زیستن است.

 

کاهش عوارض آرتروز به کمک مواد غذایی

افرادی که آرتروز دارند بیشتر در معرض پوکی استخوان، کم خونی، خستگی زودرس، ورم و التهاب هستند. با روش صحیح تغذیه می توان از بروز این بیماری تا حدی پیشگیری کرده و همچنین عوارض آن را کاهش داد. از بین مواد غذایی مفید برای این دسته بیماران می توان به سبزیجات، گوشت قرمز، حبوبات و تخم مرغ اشاره کرد که جذب آهن را افزایش می دهند و از کم خونی و خستگی زودرس جلوگیری می کنند. البته نباید در مصرف گوشت قرمز زیاده روی کرد زیرا باعث التهاب می شود.
رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی مرغ، ماهی، سبزیجات تازه (5 روز در هفته)، روغن زیتون، غلات و حبوبات و به مقدار کمتر گوشت قرمز است، برای کنترل بهتر وزن و همچنین برای بهبود آرتروز مؤثر است.

 

مسئله ی مهم دیگر میزان کلسیم بدن است

این افراد باید با افزایش ذخیره کلسیم بدن، احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان را کاهش دهند. مصرف لبنیات کم چرب مثل شیر و ماست کم چرب، نوشیدنی های سویادار، ماهی ساردین و پیلکارد که سرشار از کلسیم هستند برای تقویت و افزایش استحکام استخوان ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان توصیه می شوند.

 

کاهش وزن برای بهبود آرتروز

کاهش وزن به دلیل کاهش فشار روی مفاصل بسیار در روند بهبود بیماری مؤثر است. رژیم غذایی مدیترانه ای که حاوی مرغ، ماهی، سبزیجات تازه (5 روز در هفته)، روغن زیتون، غلات و حبوبات و به مقدار کمتر گوشت قرمز است برای کنترل بهتر وزن و همچنین برای بهبود آرتروز مؤثر است. امروزه توصیه زیادی برای جایگزین کردن چربی های اشباع شده با چربی های امگا 3 می شود. ماهی ساردین، سالمون، بعضی از نان ها و تخم مرغ ها (بخصوص تخم مرغ های غنی شده) سرشار از امگا 3 ها هستند که برای کاهش خشکی صبحگاهی مفاصل و مقابله با التهاب مؤثر عمل می کنند.

 

تأثیر ویتامین ها در کاهش سرعت پیشرفت آرتروز

ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها از پیشرفت بیماری آرتروز جلوگیری می کنند. به خصوص ویتامین D، C و E.

گلوکزآمین نیز ماده ای است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد. اما در افراد مبتلا به آرتروز به صورت خارجی (قرص) مصرف می شود و گفته می شود که این قرص ها علائم درد و التهاب را تا حدودی کاهش می دهند.

 

 

حرف آخر

حرف آخر اینکه درد و التهاب مفاصل در آرتروز سبب بی میلی مبتلایان به انجام ورزش می شود و این در حالی است که ورزش و تغذیه در کنار هم روند بهبود را افزایش می دهند.

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net