مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به تدوین فهرست 37 قلم کالای مضر سلامت از ابلاغ این فهرست به صدا وسیما از سوی وزارت بهداشت جهت ممنوعیت تبلیغ خبر داد.

تبلیغ 37 قلم کالای مضر سلامت ممنوع شد

دکتر هدایت حسینی در آستانه روز جهانی غذا در نشستی خبری درباره ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه در زمینه تهیه فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت گفت: به این منظور جلسات متعدد کارشناسی با حضور گروه‌های مختلفی از مسئولان محصولات غذایی برگزار و کالاهای مربوطه که دارای چربی، نمک و شکر زیاد هستند، تدوین شد. هچنین این کالاها جهت ممنوعیت در تبلیغ از سوی وزیر بهداشت به سازمان صدا و سیما ابلاغ شده است.

وی افزود: موضوع دیگر در بحث کالاهای آسیب‌رسان سلامت، افزایش قیمت و عوارض این کالاهاست که پیگیری می‌شود.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه وزارت بهداشت برای کیفیت آبلیمو نیز گفت: از سال گذشته برنامه ارتقاء کیفیت آبلیمو را در دستور کار داریم. علت تقلب در آبلیموها به علت تعدد نام‌های تجاری و همچنین تولیدهای قراردادی است. در این راستا محدودیت‌های جدی برقرار کردیم و در سطح عرضه نیز نمونه‌برداری‌های متعدد انجام شده است.

حسینی افزود: به دنبال بررسی‌های انجام شده مشخص شد که تعدادی از این محصولات با استانداردهای وزارت بهداشت مطابقت ندارند. براین اساس سه خط تولید آبلیمو متوقف و 51 پرونده متخلف نیز به مراجع غذایی معرفی شده‌اند.

وی همچنین به مردم توصیه کرد که به هیچ وجه از آبلیموهای فله‌ای استفاده نکنند و گفت: سازمان غذا و دارو آبلیموهای فله‌ای را به هیچ عنوان تایید نمی‌کند و هرجا هم که این آبلیموها عرضه شوند از سوی بهداشت محیط وزارت بهداشت برخوردهای لازم صورت می‌گیرد. در مجموع اکنون آبلیموهای صنعتی به شدت کنترل می‌شوند. در تولید آبلیموها یا باید از کنسانتره استفاده شود یا از لیمویی تازه، غیر از این باشد مورد تایید وزارت بهداشت نیست و با ضوابط ما منطبق نخواهد بود.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرانجام روغن پالم در محصولات غذایی به ویژه لبنیات گفت: به دنبال سخت‌گیری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته واردات روغن پالم از 750 هزار تن سال 92 به 420 هزار تن در سال 93 کاهش یافت و در سال 94 نیز همین سقف را متوقف کرده‌ایم.

حسینی با بیان اینکه روغن پالم به دلیل روغن اسید اشباع از نظر تغذیه‌ای باید با دقت مصرف شود، گفت: این روغن در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما در مصرف آن باید استانداردها را رعایت کرد. اکنون این روغن در محصولات خاصی نظیر روغن سرخ‌کردنی که نیازمند مقاومت حرارتی زیادی است، با استانداردهای لازم اجازه مصرف دارد، اما پالم در لبنیات به جز روکش بستنی ممنوع شده است. در این زمینه آزمایش‌های متعدد نیز در سطح عرضه نیز انجام می‌شود.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در شهریور93 تعداد زیادی از محصولات لبنی از این روغن استفاده می‌کردند، ادامه داد: پیگیری‌های قضایی لازم در این زمینه انجام شده است و اکنون روغن پالم چه در محصولات لبنی پرچرب و چه کم چرب وجود ندارد. انجمن لبنیات را نیز ملزم کرده‌ایم که به روی روغنی به عنوان جایگزین روغن پالم کار کنند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir