يكي از علل اصلي شيوع نسبتا بالای بيماری‌های قلبی عروقی در ايران و كشورهای منطقه در مقايسه با كشورهای ديگر، را نهادينه نشدن...
 
به گفته یك پزشك متخصص قلب، كم تحركی و ورزش نكردن عامل عمده شیوع بیماری‌های قلبی عروقی در كشور است.
دكتر مسعود ارباب زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به شیوع نسبتا بالای بیماری‌های قلبی عروقی در ایران و كشورهای منطقه در مقایسه با كشورهای دیگر، یكی از علل اصلی این مساله را نهادینه نشدن ورزش و الگوهای صحیح زندگی عنوان كرد و گفت: در ایران بیشتر تماشای ورزش رواج دارد تا ورزش كردن و تصور بیشتر مردم این است كه فقط ورزشكاران باید ورزش كنند كه همین امر چاقی و اضافه وزن و متعاقب آن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به دنبال داشته است.
وی خاطرنشان كرد: باید ورزش همانند غذا خوردن به صورت یك عمل عادی جزو كارهای روزانه مردم قرار گیرد و هر كس لااقل چند دقیقه‌ای در خانه ورزش كند. همچنان كه امروزه در بسیاری از كشورهای پیشرفته دنیا با وجود صنعتی و ماشینی شدن زندگی، ورزش جزئی از كارهای روزمره مردم محسوب می‌شود.
استاد دانشگاه بوفالو آمریكا در پایان استعمال دخانیات را یكی دیگر از فاكتورهای خطر بیماری‌های قلبی عروقی عنوان كرد و گفت: در بسیاری از كشورهای دنیا استعمال دخانیات در اماكن عمومی‌ممنوع است و عملا فضا به گونه‌ای شده كه افراد تنها در داخل منزل خود می‌توانند سیگار بكشند. اگر چنین قوانین محدودكننده‌ای در ایران نیز به طور جدی اعمال شود می‌توان از میزان شیوع بیماری‌های قلبی و بسیاری بیماری‌های دیگر در كشور كاست.
 
گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
 
مطالب پیشنهادی:
 تاثیر سیگار بر روی زنان بیشتر است یا مردان؟
 کاغذ سيگار ماده‌ای سمی است
 آيا دميدن دود سيگار در گوش موجب كاهش درد آن می‌شود؟
قاتلین سفیدپوش!!
تنهايی به اندازه سيگار كشيدن مضر است