می دانید کلسترول بالا با مغز شما چه می کند؟
این مطالعه نشان می دهد افزایش کلسترول سبب کاهش فشار خون مغز می شود و در بروز زوال عقل و پیری زودرس مغز نقش دارد.

تاثیر افزایش کلسترول بر مغز

وجود کلسترول برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است. 30 درصد از غشای سلول های انسان از کلسترول تشکیل شده است. وجود کلسترول برای حفظ غشای سلول و عملکرد آن ضروری است.

کلسترول نمی تواند درون خون حل شود، بلکه لیپو پروتئینی است که از طریق خون به نقاط مورد نیاز بدن انتقال می یابددو نوع لیپوپروتئین وجود دارد که با نام های لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و لیپوپروتئین با چگالی زیاد (HDL) شناخته می شوند. LDL همان پروتئینی است که به عنوان پروتئین بد شناخته می شود.این کلسترول سبب ایجاد پلاک و مسدود شدن سرخرگ ها می شود و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد. کلسترول خوب (HDL) به کلسترول بد کمک می کند تا برای تجزیه به سمت کبد هدایت شود.

میزان کلسترول در افراد ثابت نیست و با توجه به عوامل مختلفی از جمله ورزش، رژیم غذایی، مصرف داروهای مختلف، سن و بیماری تغییر می کند. مطالعات محققان دانشگاه لیدن در هلند نشان می دهد نوسانات کلسترول تاثیر قابل ملاحظه ای بر مغز دارد.این مطالعه نشان می دهد افزایش کلسترول سبب کاهش فشار خون مغز می شود و در بروز زوال عقل و پیری زودرس مغز نقش دارد. آنچه مسلم است تاثیر کلسترول بر افزایش روند پیری است، ولی نحوه تاثیر آن نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:irna.ir