تاثیر راست یا چپ دست بودن بر نحوه گفتار شما
افراد راست دست در بیان حروف خیلی سریع‌تر از افراد چپ دست هستند و شاید علت این مورد بیشتر بودن جمعیت افراد راست دست نسبت به افراد چپ دست باشد. البته این ارزیابی در مورد افرادی که از هر دو دست نیز استفاده می‌کنند صادق است

 اثرات چپ دستی و راست دستی بر گفتار

روان بودن گفتار تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون سن و فرهنگ است، اما در حال حاضر محققان دریافته اند که، راست دست و چپ دست بودن افراد نیز بر گفتار آنها تاثیر دارد.

محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان اظهار کردند: افراد راست دست در بیان حروف خیلی سریع‌تر از افراد چپ دست هستند و شاید علت این مورد بیشتر بودن جمعیت افراد راست دست نسبت به افراد چپ دست باشد. البته این ارزیابی در مورد افرادی که از هر دو دست نیز استفاده می‌کنند صادق است.

در این تحقیق محققان ۴۳ فرد راست دست و چپ دست را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند سرعت عملکرد افراد راست‌دست و چپ‌دست با یکدیگر متفاوت است.

البته هنوز علت اصلی این موارد واضح نیست، اما محققان معتقدند راست‌دست یا چپ‌دست بودن تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی است.

بر اساس تحقیق انجام شده در سال ۲۰۰۹ افراد چپ‌دست در مهارت‌های خواندن، نوشتن، کپی کردن و تشخیص علائم ضعیف‌تر از افراد راست‌دست هستند.

آمار موجود نشان می‌دهد، بسیاری از افراد چپ‌دست مشکل خواندن و نوشتن(dyslexia) و اختلال بیش‌فعالی دارند و این مشکلات به دلیل فعالیت بیشتر نیمکره راست در افراد چپ‌دست است در حالی که پردازش زبانی با نیمکره چپ مغز مرتبط است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com