مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور
به تازگی برخی از کار شناسان حوزه مواد مخدر نسبت به ماده مخدر جدید و بسیار خطر ناکی بنام کروکودیل که ممکن است به کشور ایران هم ورود پیدا کند هشدار دادند

مواد مخدر کروکودیل چیست

ماده مخدر کروکودیل در واقع یکی از ترکیبات شیمیایی مرفین است که دزومرفین نام دارد. دزومرفین از مشتقات ماده مخدر هروئین است که تاثیرات تسکین وآرام بخشی بسیار سریع وقدرتمندی دارد. این ماده مخدر اولین بار درسال ۱۹۳۲کشف شد و قدرت آن ۸ تا ۱۰ برابر بیشتر از مرفین است.

درابتدا دزومرفین در کشور سوئیس با برند پرمونید به خاطر واکنش سریع در مواردی مانند، تهوع و دپرسیون تنفسی مورد استفاده قرار می گرفت. دزومرفین نسبت به مرفین مسکن قوی تری است و خیلی سریع جذب می شود و نیمه عمر کوتاه تری دارد و به عنوان یک مسکن، داروی خوبی محسوب می شود.

بیشتر بدانید : اولین اسپری بینی برای درمان اوردوز مواد مخدر تاییدیه رسمی گرفت


مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-1

 

به همین دلیل بود که به عنوان دارو در ابتدا ساخته شد و در اروپا به طور محدود مورد استفاده قرار گرفت این دارو جزو داروهای توهم زا نیست و بیشتر نشئگی ایجاد می کند و با شیشه و مت آمفتامین متفاوت است.

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-2

 

سوء استفاده از دزومرفین

کروکودیل برای اولین بار در شرق و مرکز سیبری درسال ۲۰۰۲ گزارش شد، اما از آن به بعد بلافاصله در روسیه و کشورهای همسایه آن شیوع پیدا کرد.

درسال ۲۰۱۰ دزومرفین درکشور روسیه به خاطر تولید مخفیانه شیوع پیدا کرد. تخمین زده می شود ۱۰۰ هزار نفر در روسیه و۲۰ هزار نفر در اوکراین به این ماده بسیار خطرناک اعتیاد پیدا کرده اند.

 یکی از دلایلی که این ماده مخدر درحال گسترش سریع در بسیاری از نقاط جهان است سادگی ساختن آن و دسترسی افراد کم درآمد به آن است .

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-3

 

چرا نام کروکودیل

 نکته مهم در باره این مواد مخدر، اسمی است که برای آن انتخاب شده است که چرا به این ماده کروکودیل گفته می شود؟

چون وقتی این ماده از طریق تزریق وارد رگ مصرف کننده می شود به دلیل حل نشدن کامل درخون به صورت توده در می آید، این ماده مخدر، شروع به ایجاد عفونت های پوستی کرده و  تخریب جزئی بافت بدن از همان ناحیه تزریق آغاز می شود، رنگ پوست سبز و ناهموار شده و مانند پوست کروکودیل میشود.

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-4

 

 کروکودیل یک ماده مخدر زامبی است، چیزی که کروکودیل را تا این حد ترسناک کرده، این است که این ماده بدن مصرف کننده را آهسته آهسته از درون متلاشی می کند زخم هایی که کروکودیل ایجاد میکند با زخم های دیگر متفاوت است و مستقیما سر وقت استخوان ها می رود و با ایجاد کردن زخم های عمیق (قانقاریا ) و در نهایت فاسد شدن قسمت های بدن جان مصرف کننده را می گیرد.

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-5

 

شبه هروئین

کروکودیل از جهات بسیاری شبیه هروئین است اما ماندگاری کمتری دارد. اما بسیار قوی تر از هروئین است و خواص نشئه کنندگی و ضد دردی قوی تری دارد. هروئین به طور معمول هنگام استفاده ۶ تا ۸ ساعت فرد را در حالت نشئه نگه می دارد.

اما نشئگی کروکودیل یا دزومرفین بسیار کوتاه و در حد یک ساعت نیم است. همین خاصیت نشئگی کوتاه تر و نیمه عمر کوتاهی که این ماده دارد درصد اعتیاد آوری آن را بالا می برد. این ماده مخدر به عنوان جایگزینی برای هروئین تبدیل شده زیرا قیمت آن به مراتب پایین تر از هروئین است، اما به علت این که مواد خطرناکی در آن وجود دارد از هروئین کشنده تر است.

ماده مخدر کروکودیل خانگی از ترکیب مواد شیمیایی با بنزین، تینر، ید، اسید کلریدریک یا همان جوهر نمک و ... تولید می شود، تولید کنندگان این ماده مخدر از بنزین به عنوان ماده حلال و از سایر مواد ترکیبی به عنوان واکنش دهنده استفاده می کنند تا مواد شیمیایی به این ماده مخدر تبدیل شود.

کارشناسان مبارزه با مواد مخدر ایران می گویند، ورود این ماده را به بازار های ایران شنیده ایم اما نه تایید میکنیم نه رد می کنیم واین موضوع در دست بررسی است.

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-6

 

شباهت و تفاوت کروکودیل با کراک

کروکودیل شباهت ها و تفاوت هایی با کراک در ایران دارد، ماده مخدر کراک در ایران و کروکودیل در روسیه هر دو دارای مخدری به نام دزومرفین هستند که از کدئین ساخته میشود، با این تفاوت که در کروکودیل فقط دزومرفین است ولی در کراک ایران، علاوه  بر دزو مرفین موادی چون کافئین وجود دارد.

پس میتوان گفت، کراک ایران هروئین فشرده نیست، ماده مخدر کراک در ایران و کروکودیل در روسیه برای افراد کم درآمد طراحی شده است زیرا ساخت آن آسان و سریع و ارزان است.

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-7

 

 

ترک ندارد و درمانش دشوار است

باتوجه به خواصی که این ماده دارد و شبیه مرفین است، از نظر درمانی شبیه هروئین است ولی جدیت بیشتر و اراده قوی تری در درمان نیاز دارد و همکاری بیمار در درمان بسیار تعیین کننده است. افراد معتاد به هروئین این شانس را دارند که بتوانند اعتیاد خود را ترک کنند، اما درباره کروکودیل موضوع متفاوت است، کرکودیل تقریبا هیچ کس را زنده رها نمیکند. اما به طور کلی می توان از متادون و درمان های جایگزین استفاده کرد. البته باید توجه داشت که عوارض های پوستی این بیماری قابل درمان نیست و درمان بسیار سختی دارد، چون اگر این عفونت ها رگ های پوست را از بین ببرد، دارو به راحتی به این ضایعات نمیرسد، به این ترتیب فردی که آن را استفاده می کند با خودش فکر می کند اگر عفونتی هم ایجاد شد، می تواند درمانش کند، غافل از این که نابودی شریان ها مانع از رسیدن دارو به محل عفونت می شود و چون عفونت های پوستی و خونی شدیدی ایجاد می کند گفته میشود، با هر دوز مصرف، یک سال از عمر فرد مبتلا به کروکودیل کاسته می شود. استعمال کنندگان کروکودیل کمتر از دوسال عمر می کنند.

 

مواد مخدر کروکودیل، وحشتناک و تهوع آور-8

 

 

چرا کروکودیل محبوب شد

علت این که این ماده در روسیه و اوکراین خیلی زود پخش شد این بود که تولید آن ارزان بود و قیمت پایینی نسبت به مواد مخدر دیگر  و نشئگی  بیشتری نسبت به آن ها داشت و بسیاری از افراد به جای این که دنبال کراک و شیشه بروند به دنبال کروکودیل رفتند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behdashtnews.ir