روز جهانی مبارزه با دخانیات، سیگار تهدیدی برای توسعه جوامع
هر سال روز ۳۱ ماه می‌از سوی سازمان بهداشت جهانی WHO به عنوان روز مبارزه با دخانیات معرفی می‌شود. شعار امسال روز جهانی مبارزه با دخانیات: "توتون و تنباکو تهدیدی است برای توسعه جوامع"

مبارزه با دخانیات یک وظیفه جهانی است

کارشناسان هشدار می‌دهند افزایش رشد صنایع مرتبط با توتون و تنباکو به عنوان یک چالش جدی برای همه کشور‌ها بویژه در حوزه سلامت و رفاه اقتصادی شهروندان است.

براین اساس، سازمان بهداشت جهانی از مقامات دولتی کشورهای مختلف دنیا درخواست کرده است که اقدامات پیشگیرانه و کنترلی، برای مبارزه با مصرف دخانیات بیندیشند.

سازمان بهداشت جهانی درراستای طرح مقابله با استعمال دخانیات در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به ریشه کنی اعتیاد به سیگار در بسیاری از کشورهای جهان بپردازد.

براساس آمار‌ها استعمال دخانیات از دلایل اصلی ابتلا به بیماری هایی، چون حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات ریوی و بسیاری از سرطان‌ها است.

علاوه بر ابتلا به انواع بیماریها، استعمال دخانیات باعث رشد منفی اقتصادی کشور‌ها و مشکلات زیست محیطی در دنیا نیز می‌شود و به همین دلیل باید یک راهکار جدی برای مقابله با این معضل جهانی اندیشیده شود.

World No Tobacco.png
پوستر روز جهانی بدون دخانیات 2017

کارشناسان اعتقاد دارند با کاهش مصرف دخانیات و از بین رفتن صنایع مربوطه کشور‌ها با رشد اقتصادی، برطرف شدن فقر و گرسنگی در میان افراد جامعه و شکوفایی صنایعی، چون کشاورزی و دامپروری روبه رو می‌شوند.

دراین راستا علاوه بر افزایش آگاهی به مردم در خصوص مضرات استفاده از سیگار و دخانیات، افزایش مالیات این محصولات نیز می‌تواند مانع از تمایل افراد به مصرف آن‌ها شود.

کارشناسان بهداشتی توصیه می‌کنند افراد سیگاری هر چه سریعتر نسبت به ترک سیگار اقدام کنند تا مانع از پیشرفت عوارض جانبی استعمال این ماده دخانی شوند.

 به جز سیگاری ها، افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند نیز با درصد بالا احتمال دارد که به انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی، آسم و آلرژی وانواع سرطان‌ها دچار شوند.

از جمله گروه‌های پرخطر که دود سیگار می‌تواند در آن‌ها باعث ابتلا به انواع بیماری‌ها شود می‌توان زنان باردار، کودکان خردسال، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی بدن و مبتلایان به سرطان که در حال شیمی درمانی هستند را نام برد.

براساس گزارش‌ها، تنها در هر سال هفت میلیون مرگ و میر در جهان در نتیجه مصرف دخانیات رخ می‌دهد و کارشناسان تخمین می‌زنند که این میزان تا سال ۲۰۳۰ به بیش از هشت میلیون نفر برسد.

استفاده از تنباکو یک تهدید برای زندگی هر فرد بدون در نظر گرفتن جنسیت، سن، نژاد، زمینه‌های فرهنگی و آموزشی است و سبب مشکلات جسمی و روحی، بیماری و مرگ، اقتصاد ضعیف خانواده و جامعه می‌شود.

براساس گزارش‌ها هر سال حدود چهار و سه دهم میلیون هکتار در زمین زیر کشت توتون می‌رود و این باعث جنگل زدایی و از بی رفتن پوشش گیاهی دنیا می‌شود، علاوه بر این صنایع سازنده مواد دخانی هر سال به طور میانگین دو میلیون تن زباله‌های جامد تولید می‌کنند که مشکلی جدی برای بازیافت به حساب می‌آیند.

کارشناسان امیدوار هستند با اجرای معاهده نامه سازمان WHO FCTC که دارای ۱۸۰ عضو از کشورهای مختلف جهان است بتوانند در آینده استعمال دخانیات را در کشورهای مختلف دنیا محدود و از بین ببرند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: yjc.ir