بدبینی باعث تخریب DNA افراد می شود
تحقیقات جدید نشان می دهد که افکار منفی تأثیر خود را بر ساختارهای DNA بر جای می گذارد و باعث تخریب آنها می شود

رابطه افکار منفی با پیر شدن سلول ها

به نظر می رسد که عواملی نظیر روابط اجتماعی، محیط کار و سبک زندگی سبب تأثیر بر ژنوم افراد می شوند. حتی اگر افراد با ژن های خاصی به دنیا آمده باشند، روش زندگی آن ها می تواند بر نوع بروز و بیان ژن ها تأثیرگذار باشد.

دانشمندان معتقدند بخش هایی از DNA با نام تلومر ، میزان سرعت رشد سلول ها را تعیین می کنند. تلومرهای کوتاه یکی از دلایل اصلی پیر شدن سلول های افراد به شمار می آیند. اما تحقیقات آزمایشگاهی نشان می دهد که سلول ها می توانند عمر طولانی تری داشته باشند. به عبارت دیگر، روند پیری می تواند با شتاب کمتری رخ دهد و یا اینکه حتی در مواردی ، این پروسه روند معکوس به خود گیرد.

پیری و طول عمر طبیعی سلول های سالم در بدن با مکانیزمی به نام تلومراز کوتاه در ارتباط است که در این پروسه، سلول ها به تعداد ثابتی تقسیم و تثبیت می شوند. در طول تکثیر سلولی، تلومرها با تضمین کروموزوم ها بر عدم ترکیب و یا تنظیم مجدد کارکرد خود را نشان می دهند. عاملی که در صورت رخ دادن آن سبب سرطان خواهد شد.

دانشمندان عملکرد تلومراز را به قسمت پایانی بند کفش تشبیه کرده اند که بدون آن بند کفش از هم باز خواهد ماند.

 

بدبینی و طول عمر

در تحقیقاتی که بر روی 239 زن میانسال 50 تا 65 ساله صورت گرفت مشخص گردید افراد با درجه ی بدبینی و دشمنی زیادتر، در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های متابولیک قرار می گیرند و معمولا در سنین پایین تری فوت می کنند.

بدبینی سبب کوتاه شدن تلومرها می شود. هنگامی که افراد بدبین در معرض بیماری هایی نظیر سرطان و بیماری های قلبی قرار می گیرند، بیماری تمایل بیشتری را از خود برای گسترش و پیشروی نشان می دهد. این گونه افراد معمولا تمایل بیشتری هم به مرگ از خود نشان می دهند.

حرص خوردن و خودخوری سبب وخیم تر شدن اوضاع خواهد شد. این کار سبب افزایش استرس و فشار در بدن و همچنین کوتاه تر شدن تلومرها می شود. 

همچنین تلاش برای سرکوب کردن احساسات و افکار، سبب می شود تا اوضاع از جنبه ی بدتری برخوردار شود. هرچه فشار و اجبارتان برای این کار بیشتر باشد، جلب توجه به آن بیشتر خواهد بود. در یک مطالعه ی کوچک مشخص گردید که سرکوب کردن احساسات و افکار منفی با تلومرهای کوتاه تری همراه بوده است.

از طرفی حتی عدم تمرکز نیز برای تلومرها بد است، زیرا وقتی افراد درباره ی کارهایی که انجام می دهند فکر نمی کنند، هرگز به اندازه ی زمانی که درباره ی آن فکر و اندیشه می کنند خوشحال و خرسند نخواهند بود.

از این رو توصیه می شود تا با انجام اعمال عبادی (مانند نماز، روزه، دعا و ...) ، پیاده روی (طولانی مدت) و پیروی از یک برنامه ی غذایی سالم سبب آسیب کمتر به تلومرها و افزایش طول عمر و سلامتی خودتان شوید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: tebyan.net