درد دنبالچه در زنان بیشتر از مردان است ، چرا؟
درد دنبالچه یک مشکل رایج در بین خانم هاست ک بررسی ها نشان داده خانم ها بیش از آقایان به درد دنبالچه دچار می شوند. در این مقاله به بررسی علت این مسئله می پردازیم. 

 علت درد دنبالچه در زنان چیست؟

پرفسور کامران آزما، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و استاد دانشگاه اظهار داشت: "اگرچه میزان دقیق شیوع دردهای ناحیه دنبالچه مشخص نیست ولی بروز آن در خانم‌ها تا پنج برابر بیش از آقایان گزارش شده است. در اکثر موارد این دردها خفیف و خود محدودشونده هستند ولی با این وجود در تعدادی از افراد می‌تواند بهبودی تا هفته‌ها یا ماه‌ها بعد از شروع درمان یا بدون آن، طول‌ بکشد."

البته در درصد کمی از مبتلایان هم این درد می‌تواند مزمن و ناتوان‌کننده باشد که معمولا در این افراد علت درد پیچیده و چند عاملی است. با وجود اندازه کوچک دنبالچه، استخوان آن در پایداری بدن در حین نشستن نقش دارد و محل چسبیدن عضلات، تاندون‌ها و رباط‌های متعددی است، بیشترین عامل درد حاد در ناحیه دنبالچه ضربه‌های خارجی یا داخلی  وارده به آن در حین افتادن  و سقوط از پشت  و یا فشار بر دنبالچه در حین زایمان به‌خصوص در زایمان‌های سخت است که در نتیجه آن دنبالچه دچار دررفتگی یا شکستگی می‌شود. علاوه بر این، فشار و ترومای تدریجی بر این استخوان در حین نشستن‌های طولانی بر جای سفت و  نامناسب از دیگر علل ایجاد درد است.

برای دردهای دنبالچه علل غیرضربه‌ای هم مطرح است، گاهی دردهای ناشی از دنبالچه می‌تواند به خاطر ساییدگی، کم‌تحرکی یا پرتحرکی مفصل دنبالچه یا عفونت‌ها یا ندرتا به‌دلیل وجود تومور باشد. گاهی هم دردهای دنبالچه علتی به‌جز وجود اختلال در ساختار جسمی  ندارد و در تعدادی هم با وجود بررسی علل خاصی برای آن یافت نمی‌شود! ضمن اینکه افراد چاق و همچنین کسانی که کاهش وزن سریعی دارند، مستعد دردهای دنبالچه هستند.
شدت دردهای ناحیه دنبالچه می‌تواند از یک درد خفیف و مبهم تا یک درد شدید و موضعی متغییر باشد ولی مشخصه آن این است که درد با نشستن طولانی به‌خصوص وقتی که کمر به سمت عقب برگردد یا هر حالتی که به دنبالچه فشار وارد شود نظیر دوچرخه‌سواری، قایقرانی یا اسب‌سواری تشدید می‌شود. بیماران همچنین از درد یا افزایش درد در پایین‌ترین قسمت کمر در حین تغییر وضعیت از حالت نشسته به حالت ایستاده شاکی هستند. تعدادی هم اجابت مزاج دردناکی دارند.

درد دنبالچه در زنان بیشتر از مردان است ، چرا؟

در بیشتر موارد انجام اقدامات ساده‌ای می‌تواند منجر به کاهش و بهبود درد ناحیه دنبالچه شود، این اقدامات شامل نشستن صحیح و کمی به‌ سمت جلو، نسشتن روی بالشتک‌های مخصوص که اصطلاحا به آنها بالشتک‌های یو شکل، دونات شکل یا او رینگ گفته می‌شود، است.

همچنین استفاده از گرما یا سرمای موضعی در ناحیه دردناک و مصرف مسكن‌ها و ضد التهاب‌هاي رايج در بهبود و كاهش درد  موثر است  و در صورت عدم پاسخ، بررسي و ارزیابی دقیق‌تر بیمار همراه با سایر اقدامات درمانی توصیه می‌شود. دستکاری و جا انداختن دنبالچه، تجویز ورزش یا تزریق بی‌حس کننده‌ موضعی از جمله دیگر اقدامات درمانی است. یوگا و انجام برخی ورزش‌های مناسب برای تقویت عضلات کف لگن می‌تواند در درمان دردهای دنبالچه به‌خصوص به دنبال زایمان کمک‌کننده باشد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : درد دنبالچه هنگام نشستن، علت و درمان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کمردرد خود را بشناسید



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamaneh.com