تفاوت خود ارضایی در زنان با مردان
در مورد خود ارضایی مطالعات زیادی انجام شده است که شاید بسیاری از آنها را شنیده باشید یا مطالعه کرده باشید، ما دراین مطلب در باره خود ارضایی در زنان و تفاوت آن با خود ارضایی در مردان و آنچه در این باره نمیدانید، با شما صحبت خواهیم کرد

دلایل خود ارضایی در زنان

خود ارضائی عبارت از تحریک دستگاه تناسلی برای بدست آوردن لذت جنسی است. در اکثر موارد هر موقع حرف از خود ارضائی به میان می آید، همه نگاهها معطوف به مردان می شود، ولی خودارضایی در میان خانمها نیز به وفور یافت می شود، منتهی خانمها حتی با دوستان نزدیک خود نیز کمتر در مورد این عمل صحبت می کنند.

اکثر خانمها مثل مردان، حداقل یک بار خودارضایی (Masturbation) را در طول زندگی تجربه کرده اند. اینکه از نظر علمی چه میزان از خودارضائی طبیعی و چه میزان آن غیر طبیعی است، هنوز مشخص نشده است. میزان شیوع خود ارضائی ما بین خانمها بصورت دقیق مشخص نیست، ولی در نقاط مختلف دنیا متفاوت است. میزان شیوع گزارش شده، از ۹۰-۵۰ درصد متفاوت است. در یک بررسی در ایندیانا در آمریکا، از ۲۰۰۰ خانم ۶۰-۱۸ ساله در مورد خود ارضائی، بیش از ۵۰ درصد آنها پاسخ دادند که خودارضایی می کنند.

برای خودارضایی مرز سنی خاصی وجود ندارد. خانمها ممکن است در دهه ۸۰ زندگی نیز خود ارضائی داشته باشند. خود ارضائی همیشه در خانمهای مجرد دیده نمی شود. وقتی همسر در دسترس نباشد و یا اظهار خستگی نماید، ممکن است یک خانم نیازهای جنسی خود را با خودارضایی برطرف نماید. یکی از دلایل مهم خود ارضائی در خانمهای متاهل عدم رسیدن به ارضاء جنسی یا ارگاسم در یک رابطه جنسی طبیعی است

بیشتر بدانید : عواقب اعتیاد به خودارضایی را بدانید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خود ارضایی و تغییر سلیقه جنسی


عدم مهارت و اطلاع کافی همسر از چگونگی ارضاء شدن خانمها

یکی از دلایل مهم خود ارضائی در خانمهای متاهل این است که، رابطه جنسی در این زوج مختص برطرف کردن نیازهای جنسی مرد می باشد. مرد اصلا یا نمی داند که یک خانم نیز، باید به ارضاء جنسی برسد و یا اینکه چگونه یک خانم باید به ارضاء جنسی برسد را، نمی داند. اکثریت قریب به اتفاق مردها فکر می کنند که رابطه واژینال مهمترین قسمت یک رابطه جنسی است، در صورتیکه فقط رابطه واژینال، برای اکثر خانمها مهم نیست. اکثر خانمها برای رسیدن به ارگاسم نیاز به رابطه واژینال ندارند و در حقیقت، برقرار کردن رابطه واژینال با خانم بدون آمادگی وی سبب درد شدید و از بین رفتن میل جنسی می شود. اکثر مردان ظرف دو دقیقه رابطه واژینال دچار انزال می شوند، در صورتیکه خانمها برای رسیدن به ارگاسم نیاز به ۱۵-۱۰ دقیقه تحریک با کیفیت مناسب دارند، بنابراین اگر یک مرد اطلاع کافی از نحوه ارضاء جنسی در خانم نداشته باشند، خانم ممکن است جهت برطرف کردن نیازهای جنسی خود، اقدام به خودارضایی نماید.

یکی دیگر از دلایل مهم خودارضایی در خانمها، رها شدن خانم در رابطه جنسی قبل از رسیدن به ارگاسم است. یک سیکل جنسی از ۴ مرحله تشکیل می شود و مرد و زن باید از این ۴ مرحله عبور کرده و به ارضاء جنسی برسند. گاها در یک رابطه جنسی هم مرد و هم زن وارد این سیکل جنسی می شوند، ولی مرد بعلت ارضاء شدن، رابطه را قطع می کند، درصورتیکه خانم هنوز سیکل جنسی را کامل نکرده است، در این موارد ممکن است خانم با خودارضایی سیکل جنسی را کامل کرده و به ارگاسم برسد.


برخلاف مردان، برای خودارضایی در خانمها روشهای مختلفی وجود دارند

یکی از این روشها استفاده از ویبراتور است. استفاده بیش از حد از ویبراتور سبب می شود که، از دستگاه تناسلی رفع حساسیت شده و فرد در یک رابطه جنسی طبیعی نتواند به ارگاسم برسد. علاوه بر آن، استفاده بیش از حد از ویبراتور سبب کرختی و کاهش حس دستگاه تناسلی می گردد. باید توجه داشت که تحریکی را که دستگاه ویبراتور ایجاد می کند، هیچوقت قابل ایجاد توسط انسان نیست و اگر بعلت تداوم استفاده از آن سیستم عصبی به تحریکات ناشی از ویبراتور عادت کند، دیگر این خانم در حین رابطه جنسی طبیعی، ارگاسم را تجربه نخواهد کرد.

خانمهائیکه بطور مداوم دارای سابقه خودارضایی بوده اند، یاد می گیرند که دقیقا چه چیزی برای آنها خوب و یا بد است و در طول زمان مهارت زیادی در رسیدن به ارگاسم پیدا می کنند، و بدین ترتیب چون شوهر به هیچ وجه از دانش همسر خود آگاه نیست و در یک رابطه جنسی طبیعی خانم نمی تواند به انتظارات خود برسد، کم کم رابطه جنسی برای خانم بصورت یک تکلیف، جهت برآورد کردن نیازهای جنسی شوهر در می آید و در تعدادی از موارد نیز کار به اختلافات شدید می کشد. چون خانم در رابطه طبیعی ارضاء نمی شود، بنابراین برانگیختگی جنسی پیدا نکرده و رابطه جنسی برای وی دردناک می شود و کم کم دچار سرد مزاجی شده و از برقرار کردن رابطه جنسی اجتناب می کند. تعدادی نیز چون با رابطه جنسی طبیعی ارضاء نمی شوند، دوست ندارند، اقدام به کار یکطرفه بکنند.

چون خودارضایی سبب ارگاسم شدید می شود، ارگاسم ناشی از رابطه جنسی نیز ( حتی در صورت ایجاد ارگاسم )، ممکن است نیازهای یک خانم را برآورده نکند، و وی در ضمن اینکه رابطه جنسی طبیعی با شوهر خود دارد، برای تجربه ارگاسم شدید اقدام به خودارضایی بکند. یک خانم حتما باید نیازهای خود در یک رابطه جنسی طبیعی را به شوهر خود گوشزد کند، و حتی وی را آموزش دهد، این همکاری باعث می شود که با گذشت زمان طرفین به نیازهای همدیگر پی برده و مهارت کافی پیدا کنند، بدون اینکه اختلاف جدی پیش بیاید.

یکی دیگر از دلایل تداوم  خودارضایی در خانمها این است که در بعضی موارد، خانمها برطرف شدن و یا تخفیف بعضی از مشکلات خود را به عمل خودارضایی نسبت می دهند، مثلا می گویند که خودارضایی سردرد میگرنی آنها را تسکین یا کاهش می دهد. نه تنها در جامعه ما، بلکه در اکثر جوامع دیگر نیز زوایای خودارضایی در خانمها بخوبی آشکار نیست. خانمهائیکه خودارضایی می کنند، با استفاده از رسانه های زرد و در راس آن اینترنت اقدام به تهیه وسایل مختلف جهت خود ارضائی می کنند، تا اینکه مناسبترین را برای خود پیدا می کنند، غافل از اینکه اگر وسیله خاصی در ابتدا سبب ارگاسم با کیفیت خوب می شود، ولی بعلت مصنوعی بودن این ارگاسم و عادت کردن سیستم عصبی، آنها مجبور هستند که روش خود ارضائی را تغییر دهند.

اغلب اوقات خانم هایی که وارد این سیکل می شوند، نمی توانند از آن رهائی پیدا کنند، مثلا اگر قبلاً یک بار خودارضایی (Masturbation) در روز با یک روش بخصوص، نیازهای وی را برطرف می کرد، اکنون بعلت عادت کردن سیستم عصبی، به ناچار باید برای بدست آوردن همان میزان رضایت جنسی تعداد موارد خودارضایی را زیاد کند، و ممکن است این روند افزایش تعداد موارد خودارضایی رفته رفته به رقم خطرناکی برسد که به آن اعتیاد به خودارضایی گفته می شود.


خود ارضایی در خانمها  چند تفاوت عمده با خودارضایی در مردان دارد

  • خانمها در مقایسه با مردان، خودارضایی را در سنین بالاتری شروع می کنند.

  • برخلاف مردان در بسیاری از موارد، اجباری برای انجام آن ندارند، در صورتیکه در بیشتر مردانیکه خودارضایی می کنند، یک نیاز درونی آنها را وادار به خودارضایی می کند.

  • وقتی یک خانم یاد گرفت که چگونه خودارضایی بکند، معمولا این عمل را کمتر از مردان انجام می دهد.

  • خانمها کمتر از مردان بطور منظم اقدام به خودارضایی می کنند، مثلا ممکن است یک خانم بدون مشکل شش ماه خودارضایی را ترک کند، در صورتیکه این موضوع بندرت در مردان اتفاق می افتد.

  • بر خلاف مردان، روشهای خودارضایی در خانمها بسیار زیاد است، طوریکه یک خانم هنگام انجام کار منزل و یا تماشای تلویزیون و یا حتی در حین رانندگی نیز می تواند خودارضایی کند.

  • یکی از دلایلی که خانمها در سنین بالاتر و کمتر از مردان اقدام به خودارضایی می کنند، این است که عضو جنسی مرد کاملا مشخص و بیرون از بدن وی است و مرد به راحتی در سنین پائین به حساسیت عضو جنسی خود پی می برد، در صورتیکه اعضاء جنسی منجر به ارگاسم در خانمها زیاد و اکثرا پنهان هستند و تشخیص آنها تا مدتها برای یک خانم مشکل است. مثلا پیداکردن محل کلیتوریس و حساسیت آن برای بسیاری از خانمها ساده نیست.

برخلاف مردان که هدف از خودارضایی در آنها صرفا ارضاء جنسی است، دلایل خانمها برای خودارضائی فراوان و تعدادی از آنها به شرح زیر می باشند، یعنی اگر از یک خانم سوال شود که چرا اقدام به خودارضایی می کند، ممکن است یکی از پاسخهای زیرا را بدهد.


دلایل خود ارضایی در خانم ها

  • سهل الوصول بودن و عدم نیاز به هر آنچه برای یک رابطه جنسی مورد نیاز می باشد.
  • احساس استقلال جنسی و عدم نیاز به همسر و شریک جنسی برای رسیدن به ارگاسم.
  • نرسیدن به ارگاسم از طریق رابطه جنسی.
  • تسکین احساس ناخوشایند در واژن، چون حین ارگاسم واژن منقبض شده و ترشحات خود را بیرون می ریزد.
  • حفظ قدرت باروری.
  • تجربه احساس خوشایند، یکی از دلایل اعتیاد به مواد مخدر آزاد شدن هورمون دوپامین با مصرف مواد مخدر است، حین ارگاسم نیز مقداری ماده دوپامین ترشح می شود.
  • استفاده از موارد پورنوگرافی که منجر به خودارضایی می شود.
  • بدنبال رویا و یا فانتزی جنسی گشتن.
  • بهبود خلق و ایجاد آرامش، تعداد قابل ملاحظه از خانمهائیکه خودارضایی می کنند، معتقد هستند که خودارضایی سبب بهبود استرس و خلق آنها می شود.
  •  تعدادی از خانمها معتقد هستند که، ارضاء جنسی در یک رابطه جنسی طبیعی دارای ملزومات زیاد و طولانی است و آنها حوصله آنرا ندارند و ترجیح می دهند خودارضایی کنند.
  •  تعدای از خانمها مدعی هستند که، خودارضایی سبب تسکین دردهای دوران پریود در آنها می شود.
  • خودارضایی خطر حاملگی و یا ابتلا به بیماریهای مقاربتی ندارد.
  • کنجکاوی جهت کشف نقاط پنهان بدن


به عنوان نکته پایانی بسیاری از خانمهائیکه اقدام به خودارضایی می کنند، از عمل خود شرمسار هستند و دوست دارند که آنرا ترک کنند. اگر دلیل خودارضایی میل جنسی زیاد باشد، امروزه داروهای موثری وجود دارند که بدون آسیب زدن به قدرت باروری و زنانگی، میل جنسی را به مقدار زیادی تعدیل و آنرا قابل کنترل می کنند، طوریکه با مصرف این داروها دیگر میل جنسی برای خانم آزاردهنده نخواهد بود.


بیشتر بدانید : دلیل خودارضایی مردان متاهل چیست؟

بیشتر بدانید : عوارض خودارضایی بیش از حد

بیشتر بدانید : خودارضایی، دروغ ها و واقعیت ها

بیشتر بدانید : خطر ترجیح خودارضایی به داشتن رابطه جنسی با همسر!!



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:pezeshkin.com