10 دلیل برای اینکه باید به استانبول سفر کنیم!
استانبول جذاب‌ترین و پرهیاهوترین شهر ترکیه سال‌هاست که برای ایرانیان بسیار دوست داشتنی است. استانبول علاوه بر خرید و بازار، میراث فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیری دارد. 10 دلیل برای شما می‌آوریم که استانبول را در برنامه گردشگری خود قرار دهید

سفر به دو قاره با یک بلیت!

  استانبول یا «قسطنطنیه» بزرگ‌ترین و توریستی‌ترین شهر ترکیه است. این شهر توسط «بیزانس‌ها» و مستعمره‌نشین‌های یونانی تاسیس شده است. در سال ۱۴۵۳ میلادی هفتمین‌ شاه عثمانی «سلطان محمد دوم» شهر «کنستانتینوپل» را فتح کرد و نام آن‌ را به «استانبول» یعنی جایگاه وفور اسلام تغییر داد.«استانبول» شهری شلوغ با پارادوکس‌های فراوان است. شهری با پل زیبای بسفر (Bosphorus) که ارتباط میان دو قاره‌ آسیا و اروپا است. بقایای امپراطوری‌های متفاوت، فرهنگ‌های مختلف این کشور در هر دوره، غذاهای منحصربه‌فرد و در کل پویاییِ این شهر با داشتن جمعیتی جوان، باعث شده استانبول شهری بی‌نظیر و سرزنده باشد. در چند سال اخیر، این شهر با دلایلی نظیر آب‌ و هوا و جغرافیای عالی، نزدیک‌ بودن به ایران و عدم نیاز به داشتن روادید، مقصد بسیاری از گردشگران ایرانی بوده است.

شانه‌هایی از امپراطوری عثمانی

در استانبول جایی را نمی‌توانید پیدا کنید که رد پایی از گذشته‌ غنی این شهر، به‌خصوص آثار امپراطوری عثمانی در آن وجود نداشته باشد. قدم‌ زدن در میان کاخ‌های توپکاپی (Topkapı) و دولماباچه (Dolmabahçe) شبیه به سفری است در زمان؛ از حکم‌رانی پادشاهان عثمانی تا به امروز …

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول 
کاخ‌ توپکاپی (Topkapı) استانبول

قدم‌ زدن در میان کاخ‌های توپکاپی (Topkapı) و دولماباچه (Dolmabahçe) شبیه به سفری است در زمان؛ از حکم‌رانی پادشاهان عثمانی تا به امروز …

خوردنی‌های حیرت‌انگیز 

ترکیه دارای فرهنگِ غذایی غنی و دستور پخت‌های منحصربه‌فرد در هر منطقه‌اش است. استانبول نیز شهری است که تمام غذاهای سنتی را یک‌ جا در خود دارد؛ به‌طوری‌ که غذاهای خیابانی این شهر، تفسیر کاملی است از آشپزخانه‌های ترکی…

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول
غذاهای خیابانی استانبول


غذاهای خیابانی استانبول تفسیر کاملی است از آشپزخانه‌های ترکی…

 

بازارهای رنگارنگ خوراکی 

بازارهای هفتگیِ استانبول را به‌ هیچ‌ عنوان نباید از دست داد؛ مخصوصا بازارهای منحصربه‌فرد ادویه‌جات و چاشنی‌ها که قابل وصف نیستند. همچنین بازار محصولات تازه‌ روستاها، شیرینی‌های ترکی، پنیرها و زیتون‌های متنوع و غذاهای خوشمزه از جمله بازارهای دیدنی این شهر هستند.

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول
بازار هفتگیِ استانبول


بازارهای هفتگیِ استانبول را به‌ هیچ‌ عنوان نباید از دست داد.

  موزه‌ها و گالری‌های هنری

بیشتر گالری‌ها و موزه‌های ترکیه در شهر استانبول هستند که در آن‌ها علاوه‌بر آثار هنرمندان ترک، مجموعه‌ای از آثار ارزنده‌ هنرمندان خارجی نیز به نمایش گذاشته شده‌ است. از جمله موزه‌های مشهور این شهر می‌توان به موزه‌ ساکی سبانچی (SakıpSabancı) و پرا (Pera) اشاره کرد. موزه‌ ساکی سبانچی (SakıpSabancı) و پرا (Pera) از موزه‌های مشهور استانبول هستند.

عتیقه‌های زیبا 

استانبول جایگاهی واقعی است برای به‌واقعیت پیوستن رویاهای دوست‌داران عتیقه‌جات و اشیای قدیمی. اشیایی که هر کدام داستانی جذاب در دل خود دارند. خیابان چوکورجوما (Çukurcuma) در استانبول، پر است از مغازه‌های آنتیک‌فروشی. در واقع این خیابان موزه‌ کوچکی است با ویترین‌های مسحورکننده از دهه‌ ۱۹۷۰ که نوستالژی از آن ترواش می‌کند.

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول
عتیقه‌جات و اشیای قدیمی


استانبول جایگاهی واقعی است برای به‌واقعیت پیوستن رویاهای دوست‌داران عتیقه‌جات و اشیای قدیمی.

  آثار باقی‌مانده‌‌ امپراطوری «بیزانس» 

در استانبول علاوه‌بر آثار امپراطوری «عثمانی»، بقایای امپراطوری «بیزانس» را نیز می‌توان مشاهده کرد. از جمله‌ این آثار، کلیسای Chora واقع در حاجیا صوفیا یا ایا صوفیه (Hagia Sophia) است. این کلیسا سرنوشت مشابهی با ایاصوفیه داشت و در قرن شانزده میلادی که در اختیار امپراتوری عثمانی قرار گفت، به مسجد تغییر کاربری پیدا کرد. کلیسای کورا در نهایت در سال ۱۹۴۸ به موزه بدل شد و امروزه طرح و نقش و نگارهای جذاب درون آن، بسیاری از گردشگران را به سوی خود می‌کشاند. در کلیسای کورا، نمونه‌های خارق العاده‌ای از قدیمی‌ترین موزائیک‌های بیزانسی و باستانی را در رنگ‌های مختلف می‌توان مشاهده کرد.

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول
ایا صوفیه (Hagia Sophia)


در استانبول علاوه‌بر آثار امپراطوری «عثمانی» بقایای امپراطوری «بیزانس» را نیز می‌توان مشاهده کرد.

 چشم‌اندازهای تنگه‌ بسفر (Bosphorus)

تقریبا غیرممکن است که همراه با اسم استانبول، نامی از تنگه‌ حیرت‌انگیز «بسفر» به‌میان نیاید. تنگه‌ای بین دریاهای مرمر و سیاه که راهی است باریک، در میان قاره‌های آسیا و اروپا. پیشنهاد ما این است که حتما با کشتی در این منطقه گشت بزنید، غذای دریایی سفارش دهید و از مناظر منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول
تنگه‌ «بسفر» Bosphorus


حتما با کشتی در تنگه‌ حیرت‌انگیز «بسفر» گشت بزنید، غذای دریایی سفارش دهید و از مناظر منحصربه‌فرد آن لذت ببرید.

  بهترین حمام‌های ترکی 

استحمام در حمام‌ ترکی، تجربه‌ای بی‌نظیر از این فرهنگ قدیمی ترکیه است که جذابیت‌های زیادی برای گردشگران خارجی دارد. حمام‌های خرم‌سلطان (Hürrem Sultan) و کلیچک علی‌پاشا (Kılıç Ali Paşa) دو حمام معروف در استانبول است که پیشنهادی خیلی خوب برای گردشگران به‌حساب می‌آید.

سفر به ترکیه,سفر به استانبول,دیدنی های استانبول,مکان های دیدنی استانبول
حمام‌ خرم‌سلطان


حمام‌های خرم‌سلطان (Hürrem Sultan) و کلیچک علی‌پاشا (Kılıç Ali Paşa) دو حمام معروف در استانبول است

بیشتر بدانید : بهترین حمام های ترکی در استانبول، حمام خرم سلطان + تصاویر

 بازارهای منحصربه‌فرد 

استانبول شهری است با مغازه‌ها و مراکز خرید بی‌نظیر … از جمله‌ این مراکز، بازار نیشان‌تاشی (Nişantaşı)  است که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای پوشیده‌ جهان به حساب می‌آید که در آن اجناس مناسب برای وضعیت‌های مالی مختلف می‌توان پیدا کرد. همچنین اغذیه‌فروشی‌ها و مغازه‌های فروش غذا از جمله بازارهای رنگانگ و دیدنی استانبول است و دیدن آن‌ها را نباید از دست داد. استانبول شهری است با مغازه‌ها و مراکز خرید بی‌نظیر …

 مکان‌های تاریخی ناشناخته 

در مورد کاخ‌ها و ساختمان‌های دیدنی استانبول، اطلاعات زیادی می‌توان یافت اما چه کسی می‌تواند لذت کشف مکان‌های جدید در یک شهر معروف را کتمان کند. مکان‌هایی نظیر کاخکوچوک‌سو (KüçüksuKasrı) در قسمت آسیایی شهر و یا دیوارهای اولیه‌ امپراطوری «بیزانس». جاهایی که مدت‌هاست انتظار گردشگران را می‌کشند… چه کسی می‌تواند لذت کشف مکان‌های جدید در یک شهر معروف را کتمان کند.



بیشتر بدانید : جاذبه های باستانی ترکیه که شما را حیرت زده خواهد کرد + تصاویر

بیشتر بدانید : 9 دلیل برای اینکه به ترکیه مسافرت کنید +عکس

بیشتر بدانید : سفر به آنتالیا و آنچه پیش از سفر باید بدانید

بیشتر بدانید : پیشرفته‌ترین مسجد خاورمیانه در استانبول + عکس‌ها



 گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: chamedanmag.ir