7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود
 عفونت قارچی مشکلی است که بسیاری از خانم ها حداقل یک بار در زندگی خود به آن مبتلا می شوند. 7 عادت بدی که همه ما داریم مهم ترین عوامل ابتلا به عفونت قارچی هستند که در ادامه به آنها می پردازیم

 این عادت های بد منجر به بروز عفونت قارچی می شوند

شما ممکن است قارچ داشته باشید – حتی اگر دچار سوزش و خارش نباشید و یا متوجه ترشحات عجیب نشوید. عفونت قارچی در واقع نوعی قارچ است به نام کاندیدا candida که همیشه به تعداد کم در واژن وجود دارد. دکتر نینا علی Nina Ali، استاد گروه زنان و زایمان دانشکده پزشکی بیلور Baylor می گوید: "قارچ مکان های گرم و مرطوب را دوست دارد."

اکثر اوقات وجود این قارچ ها مشکلی به وجود نمی آورد، یک واژن سالم آنقدر اسیدی است که به قارچ اجازه تکثیر و عفونت نمی دهد. اما تغییر pH واژن زیاد سخت نیست و منجر به تکثیر قارچ واژن می شود و به همین دلیل است که از هر 4 زن 3 نفر در طول زندگی خود دچار عفونت قارچی می شوند. و زمانی که یک بار دچار عفونت قارچی می شوید، احتمال دوباره مبتلا شدن به آن بیشتر خواهد شد که پزشکان در مورد علت آن مطمئن نیستند.
به هر حال به طور طبیعی شما در معرض ابتلا به این مشکل هستید و ممکن است نادانسته و با انجام یک یا چند مورد از این اشتباهات خطر ابتلا به عفونت قارچی را در خود افزایش می دهید. در ادامه به اشتباهاتی که خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند، اشاره می کنیم:

اگر می خواهید بیشتر بدانید : در واژن زنان چه چیز هایی طبیعی و چه چیزهایی غیر طبیعی است؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لباس هایی که زنان را بیمار می کنند!

1. عفونت قارچی بر اثر مصرف قند زید در رژیم غذایی

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

لازم نیست کیک شکلاتی بخورید که گلوکز و قند زیادی وارد خون خود کنید. به نظر می رسد قند در هر ماده غذایی وجود دارد، از سس کچاپ گرفته تا نان و کره بادام زمینی و غیره. و زمانی که به طور مداوم به میزان زیادی قند مصرف می کنید، بدن خود را میزبان مشکلات مختلف می کنید – از جمله عفونت قارچی. دکتر علی می گوید: " اگر گلوکز بیشتری در بدن وجود داشته باشد، یک منبعی برای قارچ به وجود آمده است."

قند خون بالا نیز منجر به مختل شدن سطح pH در ناحیه واژن می شود که این امر به قارچ اجازه رشد می دهد. بنابراین عجیب نیست که افراد مبتلا به دیابت به طور مداوم دچار عفونت قارچی می شوند. دکتر مایکل کاکوویک  Michael Cackovic، متخصص زنان و زایمان در مرکز پزشکی Wexner در ایالت اوهایو می گوید: در برخی موارد عفونت قارچی ممکن است نشان دهنده این باشد که بیماری دیابت در کمین فرد است.


2. عفونت قارچی بر اثر عوض نکردن لباس های ورزشی یا لباس شنا

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

هر چه مدت بیشتری لباس های عرق کرده و مرطوب باشگاه و یا لباس شنا تن تان بماند، مدت بیشتری واژن شما با محیطی مرطوب و مناسب برای رشد قارچ احاطه خواهد شد. دکتر علی می گوید: همه در حال حرکت و انجام فعالیت هستند، از انجام فعالیت های ورزشی گرفته تا خرید کردن، اما اگر زمانی را برای عوض کردن لباس و پوشیدن لباس های خشک اختصاص ندهید، محیط را برای بروز عفونت آماده کرده اید.

دکتر کاکوویک می گوید: لباس زیر نخی یک انتخاب مناسب و راحت است، اما لباس زیر نخی هم ممکن است رطوبت را در خود نگه دارد. پوشیدن این نوع لباس مانند پوشیدن حوله است. توصیه می شود از لباس هایی با پارچه های جذب کننده رطوبت استفاده کنید که آب و عرق را از پوست دور نگه داشته و خشکی آن را حفظ می کنند. اما مهم تر از انتخاب نوع پارچه برای لباس زیر، حفظ خشکی لباس زیر است، به محض اینکه لباس زیر شما خیس شد، آن را عوض کنید.


3. عفونت قارچی بر اثر کم خوابی شبانه

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

آیا شب زنده دار هستید و تا نیمه های شب با تلفن همراه خود کار می کنید یا تلویزیون تماشا می کنید؟ کم خوابی تاثیر زیادی بر روی سیستم ایمنی می گذارد. وقتی شب ها به اندازه کافی و به خوبی نمی خوابید، بدن برای مبارزه با عفونت ها و از جمله عفونت قارچی به خوبی تجهیز نشده است. دکتر علی می گوید: در حقیقت هر عادتی که سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهد – مانند اضطراب، ورزش نکردن و تغذیه نامناسب – می تواند بر روی سیستم دفاعی بدن شما تاثیر بگذارد.


4. عفونت قارچی بر اثر پوشیدن شلوارهای تنگ

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

هر لباسی که ناحیه واژن و فاق شما را تحت فشار قرار دهد، مکانی تاریک و مرطوب برای رشد قارچ ها ایجاد می کند. لباس های شما باید هوا را از خود عبور دهند که اگر عرق کردید، به سرعت رطوبت آن تبخیر شود. دکتر کاکوویک می گوید: لباس های تنگ باعث می شوند هوا به اعضای بدن نرسد.

اضافه وزن و چاقی هم می تواند مشکل ساز باشد. قارچ ها طرفدار بخش هایی هستند که لایه های پوست روی هم قرار می گیرند و اگر در قسمت پایین تنه خود بخشی وجود دارد که لایه های پوست روی هم قرار گرفته اند و شما هم این قسمت ها را خشک نمی کنید، محیطی مناسب برای ابتلا به عفونت قارچی هم در داخل واژن و هم اطراف آن ایجاد کرده اید (در این شرایط بثورات پوستی رایج است).


5. عفونت قارچی بر اثر رابطه جنسی محافظت نشده

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

گرچه عفونت قارچی یک بیماری مقاربتی نیست (بیماری که از طریق برقراری رابطه جنسی منتقل می شود)، اما ممکن است آن را در حین برقراری رابطه از شریک جنسی خود دریافت کنید. دکتر علی می گوید: به طور کل عفونت قارچی به این شکل منتقل نمی شود، اما زمانی که خانم ها به طور مداوم بر اثر عود کردن عفونت قارچی به مطب مراجعه می کنند، از شریک جنسی این خانم می خواهیم که تحت درمان قرار بگیرد و نتیجه را بررسی می کنیم.

مردانی که ختنه نشده اند بیش از دیگر مردان عفونت قارچی را منتقل می کنند، زیرا در این افراد پوست قست جلوی آلت تناسلی یک بخش تاریک و مرطوب را ایجاد کرده که قارچ ها به راحتی رشد می کنند. به علاوه داشتن شرکای جنسی متفاوت خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد.


6. عفونت قارچی بر اثر تعویض نکردن تامپون و نوار بهداشتی

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

اینکه در زمان پریودی به هر دلیلی تمام روز  تامپون و نوار بهداشتی خود را عوض نکنید، اشتباه بزرگی مرتکب شده اید. هر چیزی که در ناحیه واژن قرار می گیرد می تواند تعادل باکتری ها و pH این ناحیه را به هم بزند. دکتر علی می گوید: لازم است هیچ وقت آنچه را در ناحیه واژن یا داخل آن قرار داده اید، فراموش نکنید.

به علاوه در این مدت از دوش واژینال استفاده نکنید، زیرا شرایط را بدتر می کند و زمان زیادی لازم است تعادل طبیعی باکتری ها به حالت اول برگردد.


7.    عفونت قارچی بر اثر مصرف داروهای ضد بارداری

 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود

سلول های واژن به استروژن و دیگر هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری خوراکی، پچ ها* patch و *IUD های هورمونی خیلی حساس هستند، بنابراین زمانی که استفاده از این روش ها را شروع می کنید، احتمالا محیط واژن شما تغییر کند و خطر ابتلا به عفونت قارچی در شما افزایش پیدا کند. خوشبختانه بررسی ها نشان داده اند که خطر ناشی از این مشکل به مرور زمان کاهش پیدا می کند، بنابراین اگر سال هاست که از این قرص ها استفاده می کنید، احتمال اینکه باعث بروز مشکل شوند خیلی کم است.

* پچ ضدبارداری patch: چسب هایی هستند که روی بدن زن چسبیده می شوند و با آزاد نمودن هورمون های خاصی عملکرد جنسی بدن فرد را تنظیم کرده و از باردار شدن او جلوگیری می کنند.

* IUD یا Intra Uterine Device : وسيله داخل رحمي برای جلوگيري از بارداري. IUD يك وسيله پلاستيكي يا مسي كوچك است كه در رحم گذاشته مي شود. انواع بسيار زيادي دارد، كه براي 3 تا 10 سال بستگي به نوع آن مؤثر و كاراست.IUD يك روش موثر جلوگيري از بارداري طولاني مدت و قابل برگشت است.

به علاوه خوب است بدانید: گاهی کنترل بارداری باعث تغییر در ترشحات می شود که این امر باعث می شود فکر کنید دچار عفونت شده اید. بنابراین قبل از مصرف دارو یا هر تصمیم دیگری، ابتدا با پزشک در این باره مشورت کنید. دکتر کاکوویک می گوید: به پزشک مراجعه کنید و بگذارید ترشحات زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار بگیرند و بر این اساس تصمیم درست گرفته شود.


بیشتر بدانید : همه چیز درباره عفونت مخمری ناحیه واژینال

بیشتر بدانید : لابیا چیست؟ خانم ها چه باورهای اشتباهی درمورد لابیا 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علت و درمان خارش ناحیه تناسلی در زنان+روش شستشوی ناحیه ادراری-تناسلی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عفونت دستگاه تناسلی در خانمها

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کدام ترشحات زنانه خطرناکند؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مشکلات واژن زنان که همه خانم ها باید با آن آشنا باشند



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.comlhealth
اختصاصی سیمرغ