لابیا چیست باورهای اشتباه درمورد لابیا
در این مطلب می خواهیم به سئوال شما در مورد اینکه لابیا چیست، پاسخ دهیم و نکاتی را در مورد بهداشت لابیا یادآور شویم

لابیا, لابیا مینور, لابیا ماژور, لابیا پلاستی

بسیاری از زنان دوست ندارند در مورد بخشهای خصوصی زنانگی بدن خود حتی با پزشک صحبت کنند که تنها منجر به سردرگمی در مورد هدف و عملکرد این منطقه می شود. ما برای رفع این سوءتفاهم ها با پزشکان در این باره صحبت کرده ایم.


باور غلط 1: لابیا بخشی از واژن است

لابیا بخشی از واژن است

بعضی از زنان از کلمه واژن (vagina) برای اشاره به دستگاه تناسلی خود استفاده می کنند، ولی از لحاظ آناتومیک، لابیا بخشی از فرج ( vulva، فَرْج به بخش بیرونی دستگاه تناسلی زنانه گفته می‌شود) است. به گفته دکتر سارا توگود ( Sara Twogood) استادیار گروه زنان و زایمان بالینی در دانشکده پزشکی USC Keck، لابیا دو بخش دارد، لبه بزرگ ( Labia majora) و لبه کوچک ( Labia minora )

باور غلط 2: اندازه لابیا در تمام زنان یکسان است

اندازه لابیا در تمام زنان یکسان است

درواقع اندازه لابیا در هر زنی سایز متفاوتی دارد. لبه بزرگ بیرونی ترین لب است و اندازه آن به محتوای چربی اش بستگی دارد. هر چه چربی اش بیشتر باشد، بزرگتر می شود. لبه بزرگ بعد از یائسگی کوچکتر می شود. لبه کوچک لبه داخلی است و از هر زنی به زن دیگر متفاوت است. وقتی که زنان در مورد زیادی بزرگ بودن لابیای خود شکایت کرده و می خواهند با لابیا پلاستی اندازه یا شکلش را اصلاح کنند، معمولا منظورشان لبه کوچک است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه کسانی کاندید انجام لابیاپلاستی هستند؟


باور غلط 3: عفونت مخمری از اینجا شروع می شود

 عفونت مخمری از اینجا شروع می شود

عفونت مخمری ممکن است باعث تحریک و خارش هر دو لبه های کوچک و بزرگ شود، اما این اندام ها معمولا سرچشمه این مشکل نیستند. این عفونت ها معمولا به خاطر عدم تعادل باکتری فلورا (bacterial flora) در داخل واژن ایجاد می شود.

بیشتر بدانید : همه چیز درباره عفونت مخمری ناحیه واژینال


باور غلط 4: لابیا و کلیتوریس یکی هستند

اغلب لابیا با کلیتوریس ( چوچوله، چوچول یا فنج، بخشی از اندام جنسی زنانه است که در پستانداران، شترمرغ‌ها و تعداد محدودی از دیگر حیوانات وجود دارد. کلیتوریس دارای رگ‌های خونی و اعصاب فراوان است)، اشتباه گرفته می شود، ولی آن ها ساختار متفاوتی دارند. آنها اساسا به هم پیوسته هستند. به گفته دکتر آنتونیو پیزارو ( Antonio Pizarro) متخصص زنان و جراح بخش های تناسلی، غلفه که به نوک کلیتوریس وصل می شود، چین کوچک پوستی است که به لبه کوچک وصل می گردد.لابیا و کلیتوریس در تحریک جنسی نقش دارند، اما لابیا با جلوگیری از ورود باکتری ها به دهانه واژن، عمل حفاظتی هم انجام می دهد. آنها یک مانع آناتومیک برای ورود میکروبها هستند.


باور غلط 5: برای تمیز و تازه نگه داشتن لابیا ( و کل ناحیه تناسلی تان) باید توجه بیشتری نشان دهید

برای تمیز و تازه نگه داشتن لابیا باید توجه بیشتری نشان دهید

صابون های مخصوص و اسپری های معطر را فراموش کنید. تمیز کردن روزانه با آب ساده و صابون ملایم کافی است. پوست فرج به خصوص لابیا و بافت مجاور آن بسیار ظریف است و استفاده از محصولات معطر یا هر محصول قوی ای سبب تحریک آن خواهد شد.


باور غلط 6: لابیای شما باید بی مو باشد

لابیای شما باید بی مو باشد

اپیلاسیون و زدودن موها را متوقف کنید. موهایی که در آن پایین قرار دارند باید وجود داشته باشند تا بتوانند میکروب های ناخواسته را دور نگه دارند. به گفته دکتر کامیلا فیلیپس ( Kameelah Phillips) متخصص زنان و زایمان در نیویورک، مشکل دیگر این است که از بین بردن موها می تواند باعث ایجاد ضربه یا قرمز شدن لابیا، خارش یا حساسیت این قسمت شود.


باور غلط 7: مشاهده رگ ها در این قسمت کاملا عجیب است

مشاهده رگ ها در این قیمت کاملا عجیب است

باید بدانید که این مساله به خصوص در دوران بارداری کاملا شایع است. از هر 10 زن باردار یک نفر واریس فرج راتجربه می کند، رگ های واریسی در لبه بزرگ و کوچک قابل مشاهده است. به گفته ماما تریسی دونگان (  Tracy Donegan)، این مساله به خاطر افزایش جریان خون به اندام های لگن و هورمون های حاملگی ایجاد می شود و در طور سه ماهه سوم شایع تر است.

بسیاری از مادران احساس فشار یا پری در آن منطقه را قبل از این که متوج رگ های واریسی شوند، تجربه می کنند، ولی بیشتر آن ها هیچ مشکلی ایجاد نکرده و معمولا مدت کوتاهی پس از تولد محو می شوند. توصیه می کنم از لباسهایی استفاده کنید که فشردگی مناسبی داشته باشند و از ایستادن طولانی مدت بپرهیزید.


بیشتر بدانید : درد و سوزش ناحیه فرج و لابیا ها می تواند نشانه بیماری ولوودینیا باشد

بیشتر بدانید : علت خارش و سوزش واژن و روش های درمانی

بیشتر بدانید : درد و گرفتگی واژن زنان چه دلایلی دارد؟

بیشتر بدانید : 7 عادت بد روزانه که باعث عفونت قارچی می شود


تهیه و تدوین: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ