ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی, یکی از علائم اولیه پیری است
فکر می کنید بدن شما از کدام عضو شروع به پیر شدن می کند؟ بر طبق یک مطالعه که اخیرا انجام شده است یکی از نشانه های اولیه پیر شدن ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی, یکی از علائم اولیه پیری است.

ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی که باعث سرگیجه و عدم تعادل است, یکی از علائم اولیه پیری است

می توانید از یک گروه از اندام های گوش داخلی تان به نام سیستم دهلیزی vestibular system برای درکی که از تعادل، حرکت و آگاهی محیطی دارید، تشکر کنید. ولی همچنین ممکن است که در 40 سالگی این سیستم را لعنت کنید(سنی که عملکرد دهلیزی شروع به خراب شدن می کند. )با توجه به مطالعه اخیر که در رسانه مغز و اعصاب Frontiers فونتیرز منتشر شده است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : شاید عامل سرگیجه و عدم تعادل شما گوش داخلی تان باشد!!

 

 

سیستم دهلیزی گوش داخلی vestibular system

سیستم دهلیزی گوش داخلی vestibular system

محققان با قرار دادن افراد بین 18 – 80 سال در یک سری آزمایش مشاهده کردند که چگونه می توانند به خوبی حرکات ظریف، مانند چیدن مکعب ها کنار هم یا چرخیدن روی یک دایره را انجام دهند. شرکت کنندگانی که در اوایل دهه 40 قرار داشتند نسبت به افراد جوان تر عملکرد ضعیف تری داشتند و این عملکرد با بالا رفتن سن شرکت کنندگان ضعیف تر هم می شد. شرکت کنندگانی که در تشخیص حرکات ضعیف بودند در آزمون های تعادلی هم شکست می خوردند.

به گفته دکتر دانیل ام مرفلد Daniel M. Merfeld، نویسنده مطالعه و استاد گوش و حلق و بینی دانشکده پزشکی هاروارد: "سیستم دهلیزی هم درست مثل بقیه بدن شما به اثرات پیری حساس است. با این که حس های دیگر بدن از جمله بینایی و عملکردهای حسی تا 60 سالگی هم قدرتمند باقی می مانند.  حالا اگر سیستم دهلیزی را با سایر سیستم های حسی مقایسه کنیم به نظر می آید که کمی ضعیف تر می شود، که این جای تعجب دارد.

ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی, یکی از علائم اولیه پیری است

ضعیف شدن عملکرد دهلیزی گوش داخلی, یکی از علائم اولیه پیری است


با این وجود به گفته دکتر جان جکا John Jeka ، استاد و رئیس بخش حرکت شناسی در دانشگاه تمپل، که در این تحقیق شرکت نداشت، شک دارد که افراد میانسال با افزایش سن، هر روز متوجه ضعیف تر شدن سیستم دهلیزی خود شوند، مگر این که اهل ورزش هایی با عملکرد بالا باشند که نیاز به تعادل بیشتری دارند.

طول عمر مفید ورزشکاران حرفه ای را در نظر بگیرید. به گفته جکا " آنهایی که در دهه 30 زندگیشان در اوج می مانند بسیار خوش شانسند و فقط تعداد کمی از ورزشکاران حرفه ای وجود دارند که در دهه 40 عمرشان هنوز هم قادر به رقابت با دیگران هستند. عوامل زیادی در این امر دخیل هستند – شما قدرت عضلانی خود را در این سنین از دست می دهید ... ولی به باور من شاهد تخریب پردازش حسی تان هم هستید که عملکرد سیستم دهلیزی بخشی از آن است."

به گفته جکا، در دهه 60 زندگیتان، اختلال عملکرد دهلیزی می تواند در زندگی روزمره آشکار شود. به عنوان مثال واقعا باید روی حفظ تعادل خود هنگامی که روی سطوح ناهموار مانند چمن یا شن و ماسه راه می روید، تمرکز کنید.

هیچ آزمون استانداردی برای کمک به ارزیابی عملکرد دهلیزی تان وجود ندارد. به گفته دکتر سوزان ویتنی Susan Whitney استاد و درمانگر فیزیکی MS در دانشگاه پیترزبورگ، با این حال یک درمانگر فیزیکی می تواند با یک سری تست های ساده عملکرد دهلیزی شما را بسنجد. مثلا بیمار سرش را به این طرف و آن طرف تکان داده و در همان حال یک چارت چشمی را می خواند. اگر بینایی اش زمان تکان دادن سر خیلی بدتر از زمانی باشد که سرش ثابت است می تواند دچار اختلال دهلیزی شده باشد.

ورزش منظم و فعالیت های افزایش دهنده تعادل مانند یوگا و تای چی می تواند به شما کمک کند تا عملکرد دهلیزی خودتان را حفظ کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با دانش یوگا و حرکات آن آشنا شوید

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تای چی در درمان درد زانو بسیار موثر است

 

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ