دانه های کتان در بسیاری از موارد، برای سلامتی مؤثر و مفیدند، علت آن هم وجود سه تشکیل دهندۀ فعالی است که در این دانه وجود دارد، این سه فیبرها، لینیان و امگا 3 هستند.


اگر دانۀ کتان بخوریم چه می‌شود؟

 به علاوه، دانه های کتان به تناوب برای درمان یبوست، کلسترول بالا، درمان علائم یائسگی و بیماری های قلبی عروقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دانه های کتان برای مقابله با یبوست، سندروم رودۀ تحریک پذیر، ورم معده و ...

فیبرهای موجود در دانه های کتان اثر ملینی دارند، و برای درمان یبوست مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای درمان این مشکل، مصرف این دانه ها را باید به تدریج افزایش داد. (دانه های کتان باید به شکل کاملاً پودر شده مورد استفاده قرار گیرند).

مصرف دانه های کتان به شکل یک پورد لطیف، نشانه ها و علائم ناخوشایند رودۀ تحریک پذیر را تسکین می‌دهد.
دانه های کتان کاملاً آسیا شده، برای التهاب روده (ورم معده و التهاب روده) مفیدند، خصوصاً اینکه روده را به خاطر وفور ملین ها تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دانه های کتان، برای مقابله با گر گرفتگی مؤثرند؟
لینیان ها جزء خانوادۀ فیتوتستروژن ها هستند. به این ترتیب، دانه های کتان می‌توانند گر گرفتگی متأثر از یائسگی را کم کنند. به همین علت است که دانه های کتان در ترکیب برخی مکمل های غذایی که برای کاهش مشکلات یائسگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به کار می‌روند. شبدر چمنی و گرپ سیاه نیز سرشار از لینیان هستند، آنها نیز در ترکیب برخی مکمل ها وجود دارند. 

اما با این حال، هنوز مطالعات دربارۀ فواید دانه های کتان در درمان نشانه های یائسگی، آرا متناقض و متضادی دارند.
با این وجود، فیتوستروژن های موجود در دانه های کتان می‌توانند بر ترشح استروژن تأثیر بگذارند و نقش مهمی در پیشگیری از سرطان سینه بازی کنند. البته هنوز چیزی در این رابطه ثابت نشده است.

دانه های کتان در مقابل کلسترول بالا
فیبر موجود در دانه های کتان می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کنند. این تأثیر می‌تواند با واسطه توسط لینیان و امگا 3 موجود در دانه های کتان نیز ایجاد شود. البته این تأثیر کم است ولی می‌تواند برای کسانی که از کلسترول خون بالا رنج می‌برند، ارزشمند باشد.

محافظت کلی از سیستم قلبی و عروقی
در خانوادۀ امگا 3، می‌توانیم اسیدهای آلفا لینولینک (ALA) و اسید ایکُزاپنتانوئیک (EPA) را از هم متمایز کنیم. ALA می‌تواند تأثیر چشمگیری در پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی داشته باشد. و این در حالی است که دانه های کتان، منبع بسیار مهمی از ALA به شمار می‌روند.
به همین علت دانه های کتان در تغذیۀ مرغ های تخم گذار گنجانده می‌شوند تا تخم مرغ ها از امگا 3 غنی باشد.

مردان نیز می‌توانند از فواید قلبی عروقی دانه های کتان بهره ببرند، البته بنابر تحقیقات صورت گرفته، این خاصیت بسیار اندک است.  

دانۀ کتان یا روغن کتان؟
روغن کتان بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا ایراد این روغن این است که در مجاورت نور و هوا به سرعت اکسید شده و تند می‌شود. با این حال، می‌توان روغن کتان را در برخی مغازه ها پیدا کرد. اما حواستان باشد که این روغن را برای آشپزی استفاده نکنید.

دانه های کتان را می‌توانید به شکل باز و فله ای خریداری کنید. اما به محض اینکه این دانه ها آسیاب شدند، باید در یخچال نگه داری و بلافاصله مصرف شوند زیرا کتان آسیاب شده نیز به سرعت اکسید می‌شود. دانۀ کتان آسیاب شده را می‌توانید به سالادها یا ماست تان اضافه کنید. این دانه ها به شکل پودر یا خرد شده می‌توانند در نانوایی (برای تهیه نان، شیرینی،...) یا در ترکیب با غلات مورد استفاده قرار گیرند.   

و درنهایت، می‌توانید این دانه های ارزشمند را در مکمل های غذایی بیابید (به شکل کپسول های کدر حاوی روغن کتان).

بیشتر بدانید : درمان ریزش مو با ژل دانه کتان

 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت