فواید قهوه اسپرسو
اگر شما برای سفارش دادن یک قهوه اسپرسوی خوشمزه در یک کافه به دلایل بیشتری احتیاج دارید، ما 5 مورد از بهترین دلایل را در قالب این لیست پیش رویتان قرار می دهیم، تا قهوه اسپرسو را انتخاب کنید.

همه ما خوب می دانیم دوز مناسبی از کافئین چطور می تواند سرحالمان بیاورد. با این حال شاید ندانیم وقتی که قرار است حسابی سرحال بیاییم بهتر است اسپرسو سفارش بدهیم. اسپرسو به دلایلی که ذکر خواهد شد فواید بیشتری نسبت به سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار دارد. با این اوصاف اگر شما برای سفارش دادن یک اسپرسوی خوشمزه در یک کافه به دلایل بیشتری احتیاج دارید، ما 5 مورد از بهترین دلایل را در قالب این لیست پیش رویتان قرار می دهیم.

 

فواید قهوه اسپرسو

1- اسپرسو حافظه دراز مدت شما را ارتقا می‌دهد

هنر تهیه یک شات اسپرسوی خوشمزه، زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که شما دریابید کافئین موجود در این نوشیدنی چطور می تواند حافظه بلند مدت شما را ارتقا دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده از طرف دانشگاه کالیفرنیا، نوشیدن معادل دو شات اسپرسو در روز روند تثبیت حافظه افراد را بهبود می بخشد. این فرایند به نوبه خود رویه بهبود حافظه، بخصوص بلند مدت را در افراد منجر می شود.

با این وصف اگر به دنبال تقویت حافظه هستید و در عین حال هم می خواهید برنامه روزانه رساندن کافئین به بدن را حفظ کنید، طبق این پیشنهاد نوشیدن روزانه دو شات اسپرسو می تواند در این زمینه برایتان کارساز باشد. فقط مراقب باشید در نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار زیاده روی نکنید.

 

2- اسپرسو تمرکز و توجه شما را بالا می‌برد

خیلی از افراد، روز خود را با نوشیدن یک شات اسپرسو آغاز می کنند. در واقع ثابت شده که کافئین در کاهش نشانه های خستگی نقش تاثیرگذاری دارد و البته این اتفاق مادامی واقع می شود که کافئین همزمان سبب بهبود مستمر تمرکز و سطح هشیاری می شود. در واقع این تاثیر گذاری به لطف تعاملی عصبی _ شیمیایی اتفاق می افتد.

در حقیقت قهوه، شامل دوز بالایی از دوپامین است که به طور خاص در قسمتی از مغز که با سطح هشیاری در ارتباط است، قرار دارد. فقط باید این نکته را به خاطر داشته باشید که چنین حالتی برگرفته از تاثیر کافئین، کوتاه مدت است و شما نباید برای طولانی نگه داشتن میزان بالای هشیاری در نوشیدن کافئین زیاده روی کنید، چه اینکه اغراق در خوردن آن صرفا باعث عصبی شدن شما خواهد شد و در اینصورت طبیعی است که قدرت تمرکزتان را از دست می دهید.

 

3- اسپرسو به شما کمک می کند وزن کم کنید

آنچه که اسپرسو را در منوی کافی شاپ ها از بقیه نوشیدنی ها مجزا می کند، کم کالری بودن این نوشیدنی است. در هر اونس از یک شات اسپرسو فقط سه کالری موجود است. البته با فرض اینکه شما به اسپرسوی خود کرم یا شکر اضافه نکنید. با این حال علاوه بر کم کالری بودن، اسپرسو می تواند تاثیر گذاری نتیجه ورزش شما را بیشتر کند.

تحقیق منتشر شده در مجله پزشکی و علم در ورزش ها می گوید، کافئین باعث می شود تمرینات شدید ورزشی سختی کمتری برای افراد داشته باشد. در واقع این تاثیرگذاری با کاهش بیش از 5 درصدی درک اعمال که از تاثیرات اسپرسو است، اتفاق می افتد. جدا از اینکه این اتفاق باعث می شود ورزش کردن آسان تر به نظر برسد، کافئین درک ناشی از دردهای عضله ای را که طی ورزش واقع می شوند، کاهش می دهد.

با این وصف نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه یکساعت قبل از ورزش 30 دقیقه ای دردهای ماهیچه ای را کاهش می دهد و باعث می شود شما سراغ ورزش های سخت تر بروید که در نتیجه کاهش وزن بهتر اتفاق می افتد.

 

4- اسپرسو خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد

بر اساس یک تحقیق سوئدی منتشر شده از طرف سوزانا لارسن، مشخص شده نوشیدن دست کم یک فنجان قهوه اسپرسو در روز خطر سکته های مغزی و گرفتگی های عروقی را کاهش می دهد. در واقع این اتفاق به دلیل وجود آنتی اکسیدان در کافئین واقع می شود. در این تحقیق بر روی گروهی از زنان برای مدت بیش از ده سال تمرکز شده است. آنها در همین تحقیق به این نتیجه رسیدند که نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به مشکل گرفتگی های عروقی را تا 25 درصد کاهش می دهد.

 

5- اسپرسو خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد

مطالعات انجام شده در مدرسه پژوهشی هاروارد نشان می دهد، مصرف مقدار مناسب کافئین خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را کاهش می دهد. در این مطالعه گروهی از مردان و زنان برای دوره زمانی 4 سال مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داده است، افرادی که روزانه بیش از یک فنجان قهوه را به طور مرتب در برنامه غذایی شان دارند تا 11 درصد کمتر از بقیه به دیابت نوع دوم مبتلا می شوند. البته مسلم است که نوشیدن اسپرسو یکی از فاکتورهای جلوگیری از ابتلا به دیابت است که در کنار آن فعالیت های فیزیکی هم تاثیرگذار هستند.

 

به این ترتیب فواید اسپرسو عذاب وجدان شما را بابت اعتیاد به کافئین کاهش می دهد. با این حال حتی اگر شما از جمله طرفداران اسپرسو هم نیستید، اما می توانید قهوه را در یکی دیگر از انواع تهیه شده آن میل کنید، تا از فواید کافئین بهره مند شوید.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:khabaronline.ir