فواید سبوس گندم برای سلامت بدن
سبوس گندم و جو مواد مغذی زیادی در خود دارد اما ما تمام سبوس مربوط به گندم و جو را دور می ریزیم. در این مقاله به مهم ترین خواص سبوس اشاره می کنیم

سبوس گندم چه خواصی دارد؟

سبوس، پوسته سفت و هضم‌نشدنی روی دانه‌های غلات است که خواص متنوعی دارد و به دلیل غیرمحلول بودن به تسهیل فرایند گوارش غذا نیز کمک می‌کند و درپیشگیری از یبوست موثر است.سبوس گندم به دلیل این که منبع غنی از فیبر خوراکی و انواع املاح معدنی و ویتامین‌هاست، خواص تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای دارد.مطالعات پزشکان دانشگاه هاروارد حاکی از آن است که دریافت مقادیر بالایی از فیبر غلات با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سندروم متابولیک مرتبط است.

سبوس گندم حاوی کالری، کربوهیدرات و فیبرهای خوراکی و مقادیر کمتری نیز چربی و پروتئین است. همچنین این ماده خوراکی منبع غنی انواع ویتامین‌های گروه B است.

 سبوس گندم منبع غنی ازهشت ماده معدنی مهم شامل منگنز، منیزیم، سلنیم، فسفر، آهن، پتاسیم و روی است. از دیگر خواص سبوس گندم می‌توان به دارا بودن اسیدهای چرب مفید چون امگا 3 و امگا 6 اشاره کرد. سبوس جو نیز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر خوراکی، پروتئین و سلنیم است.

بیشتر بدانید : اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 چه تفاوت ها و مزایایی دارند؟


به گفته متخصصان تغذیه، یک فنجان سبوس جو پخته حاوی 5.7 گرم فیبر خوراکی است. همچنین دپارتمان کشاورزی آمریکا به افراد بزرگ سال توصیه می‌کند روزانه 25 گرم فیبر خوراکی مصرف کنند. وجود فیبر خوراکی در رژیم غذایی به افزایش احساس سیری کمک می کند و در نتیجه می‌تواند کاهش وزن را در پی داشته باشد.

مصرف فیبر خوراکی علاوه بر کاهش احتمال بروز یبوست، به پایین آمدن کلسترول بد هم کمک می‌کند. فیبر موجود در جو برای کاهش فشارخون و التهاب مفید است که می‌تواند تاثیر خوبی بر سلامت قلب داشته باشد.

سبوس جو پروتئین  هم دارد. پروتئین‌ها باعث می‌شود بدن راحت‌تر سلول‌سازی کند و وجود مقادیر کافی آن برای افراد در  تمام سنین  ضروری است. در واقع بدن پس از مصرف پروتئین‌ها، آن ها را به اسیدهای آمینه تجزیه می‌کند که وجود آن ها برای ترمیم سلولی و سلول‌سازی حیاتی است. بدن انسان توانایی تولید برخی از انواع اسید آمینه ضروری را دارد اما برخی دیگر از اسیدهای آمینه ضروری که در بدن تولید نمی‌شود باید از طریق مصرف مواد غذایی دریافت شود.

برخی از این اسیدهای آمینه برای سلامت اعصاب و عملکرد مناسب غده تیروئید ضروری است و کمبود آن ها در بدن موجب بروز مشکلاتی چون گیجی، کمبود انرژی و بی‌اشتهایی عصبی می‌شود.

 فواید سبوس گندم برای سلامت بدن

سبوس جو دوسر مقدار زیادی الیاف گیاهی محلول دارد که چسبناک است و با آب ترکیب می شود تا ژل غلیظی درست شود. تعدادی از پژوهشگران گزارش داده اند که چنین الیاف گیاهی، میزان کلسترول را کاهش می دهد و افزون بر این، به نظر می رسد که روند سوخت و ساز گلوکز را در مبتلایان به بیماری قند بهبود می بخشد. این مزیت نیاز آنان را به انسولین و دیگر داروهای بیماری قند کم می کند.

گفتنی است که یک برش نان سبوس دار ۷۰ کالری انرژی دارد. برخلاف باورهای متداول، نان به هیچ وجه چاق کننده نیست. دکتر جارن جاکوبسن نروژی در پژوهش های خود دریافت، افرادی که روزانه کمتر از دو برش نان مصرف می کنند، پنج کیلوگرم بیش از اشخاص «حسابی نان خور» وزن اضافه می کنند.

خوردن نان سفید، سیب زمینی و برنج بدون سبوس در افزایش قند خون و کاهش و نارسایی انسولین نقش زیادی دارد. باید دانست که مواد الیافی یا سلولزی موجود در پوسته گندم دارای ۱۲ نوع اسید آمینه مورد نیاز بدن است که ما به سادگی آن را در کارخانه های تهیه آرد گندم و بوجاری از گندم جدا و دو دستی تقدیم چهارپایان می کنیم و فقط نشاسته گندم را می بلعیم و در پی آن به ترشی و نفخ معده و روده و افزایش قند خون و کاهش انسولین و بدتر از همه یبوست دچار می شویم که سایر موادغذایی را درون روده ها نگه می دارد و عوارض وخیم دیگری را به بار می آورد.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : سبوس گندم بهتر است یا برنج؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : فواید سبوس در طب سنتی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سبوس برنج بخورید به این روش!



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : isna.ir