زولبیا و بامیه در ماه رمضان نخورید
 زولبیا و بامیه در ماه رمضان طرفداران زیادی دارد، اما این دو خوراکی سرشار از قند است، آیا افرادی که روزه می گیرند می توانند زولبیا و بامیه بخورند؟

 زولبیا و بامیه در ماه رمضان

پریسا ترابی، مسئول برنامه تغذیه برزگسالان در تغذیه بالینی وزارت بهداشت، بهتر است آمادگی های تغذیه ای و رفتاری لازم برای ماه مبارک رمضان از یک هفته تا چند روز قبل از ورود به ماه مبارک رمضان در افراد ایجاد شود.

در ساعات پایانی ماه شعبان و حداقل شب قبل از روزه داری، باید توجه شود که از مصرف غذاهای سنگین و چرب خوداری شود. در وعده سحر سبزیجات و سالاد که در الیاف آن مایعات و فیبر لازم موجود است، استفاده شود.

در وعده سحر میوه مصرف شود و از مصرف غذاهای چرب و سنگین و نوشیدنی های گازدار پرهیز شود. غذای سحر باید مشابه صبحانه باشد، در وعده سحر یک لیوان شیر و یک پیاله ماست، تخم مرغ و انواع سبزیجات استفاده شود.


در هر وعده غذایی از همه گروه ها استفاده شود

باید توجه کرد که در هرسه وعده غذایی سحر، افطار و شام حتما از همه گروه های غذایی شامل غلات،حبوبات، پروتئین و لبنیات استفاده شود.

در ماه مبارک رمضان فراموش نشود که به طور متوسط حداقل 3سهم از انواع شیر و لبنیات، 3سهم میوه، چهارسهم سبزیجات و انواع منابع پروتئین مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و مغزها (گردو، فندق و...) را در یکی از سه وعده داشته باشیم.


تنقلات بسیار شیرین نخورید

زولبیا و بامیه در ماه رمضان نخورید

از مصرف مواد غذایی مانند تنقلات بسیار شیرین مثل زولبیا و بامیه، مربا، شربت و کمپوت های خیلی شیرین در ماه رمضان حتما اجتناب شود.

روزه داران، روزه خود را با 2 تا 3 عدد خرما و یک لیوان آب نبات گرم و شیرین باز کنند و از غذاهای سبک مانند فرنی، شیربرنج، حلیم، نان و پنیر استفاده کنند.


از افطار تا سحر 8 تا 10 لیوان مایعات بنوشید

از افطار تا سحر 8 تا 10 لیوان مایعات به شکل آب، دوغ کم نمک، شیر، سوپ و آب خورشت بنوشید و تا حد ممکن از مصرف چای غلیظ در سحر پرهیز کنید.


 توصیه هایی برای روزه داری

افراد سالمند، زنان باردار، کودکان، مادران شیرده و بیماران، حتما طی مشاوره با مشاور تغذیه و پزشک معالج خود نسبت به روزه داری اقدام کنند. در صوتی که بیماران در ساعات خاصی دارو مصرف می کنند، حتما با نظر پزشک معالج ساعت دارو خود را تغییر دهند و زمان و میزان درست مصرف دارو را با پزشک هماهنگ کنند.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: irna.ir