بعد از نوشیدن آب یخ بدن دچار چه مشکلاتی می شود؟
هیچ‌چیزی مانند یک لیوان آب‌یخ در یک روز تابستانی نمی‌تواند گوارا باشد. اما پس از خواندن این مطلب که درباره خطرات مصرف آب یخ است، دیگر به سراغ آب یخ نخواهید رفت.

خطرات مصرف آب یخ

 

  1. *سیستم گوارش را به هم می‌ریزد:

نوشیدن آب یخ می‌تواند به ناراحتی و درد معده و حالت تهوع منجر شود. زیرا دمای پایین باعث جمع شدن رگ‌های خون می‌شود. عوارض دیگر مصرف زیاد آب یخ جمع شدن معده است؛ به‌طوری‌که سفت می‌شود و نمی‌تواند به‌طور مؤثر غذا را هضم کند.


  1. *انرژی بدن را کاهش می دهد:

اگرچه نوشیدن آب یخ می‌تواند باعث سرحالی شود اما درواقع باعث تخلیه انرژی در درازمدت می‌شود. زیرا بدن برای گرم کردن آب و رساندن آن به دمای معتدل نیاز به مصرف کردن انرژی اضافه دارد.


  1. *باعث ناراحتی گلو می‌شود:

همان‌گونه که در یک روز سرد زمستانی، سرما می‌تواند باعث آبریزش بینی و انسداد سینوس‌ها شود، آب یخ نیز همان واکنش بدنی را ایجاد می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، بدن برای گرم کردن هر نوع هوا یا مایع سرد ، مخاط ایجاد می‌کند. تفاوت در این است که در مورد آب یخ، به این عکس‌العمل بدنی نیاز نیست و به‌این‌ترتیب فرد دچار گلودرد می‌شود.


  1. *کند شدن ضربان قلب:

نوشیدن آب یخ باعث کاهش ضربان قلب می‌شود. ضربان قلب کند می‌شود تا این‌که دوباره دمای بدن به تعادل برسد.


  1. *مانع آب‌رسانی می‌شود:

مصرف آب یخ روند آب‌رسانی در بدن را کند می‌کند. بدن قبل از مصرف نیاز دارد دمای آب را بالا ببرد.


  1. *یبوست:

آشامیدن آب هم دمای اتاق به دستگاه گوارش کمک می‌کند، درحالی‌که مصرف آب یخ باعث یبوست می‌شود.ماده غذایی که ازدستگاه گوارش می‌گذرد، منجمد و سفت می‌شود. این در حالی است که روده‌ها منقبض می‌شود ودر دفع کردن مدفوع مشکل ایجاد می‌کند.


  1. *سردرد:

همان‌گونه که خوردن بستنی باعث یخ زدن مغز می‌شود، خوردن آب یخ نیز همین حالت را ایجاد می‌کند. آب یخ باعث می‌شود خیلی از عصب‌های حساس ستون فقرات عکس العمل مناسب نداشته باشند و این پیغام سریع به مغز منتقل می‌شود که این امر به‌نوبه خود باعث سردرد می‌شود.


  1. * به چربی اضافه منجر می‌شود:

این فرضیه که با مصرف بالای آب سرد بدن بیشتر کار می‌کند و درنتیجه کالری بیشتری می‌سوزاند صحیح نیست. چون دمای بدن در سرما باعث سفت شدن و یخ زدن چربی می‌شود، درنتیجه هضم آن مشکل‌تر می‌شود.




گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatnews.com