آیا می دانید چرا وقتی استرس دارید باید آب بنوشید؟
در حالت استرس غده های آدرنال هورمون های کمتری ترشح می کنند که از جمله آنها آلدوسترون است که به تنظیم سطح مایعات و الکترولیت بدن کمک می کند. وقتی آلدسترون کم تر شود سطح الکترولیت سقوط می کند و بدن شما دهیدراته (دچار کم آبی ) می شود و آن زمان باید آب بنوشید.

رابطه استرس با کم آبی بدن

آیا با خوردن یک لیوان آب ساده می توانید از استرس رهایی پیدا کنید؟

 

برخی از علایم استرس:

  • سردرد 
  • مشکل در تمرکز 
  • آکنه

 

ولی آیا میدانید کم آبی بدن هم با استرس ارتباط نزدیکی دارد؟

تمام این مسائل به غدد فوق کلیوی یا غده های آدرنال Glands Adrenal برمی گردد. این غدد کوچک که در بالای هر دو کلیه قرار دارند، هورمون هایی را تولید می کنند که سیستم ایمنی بدن، متابولیسم و سایر عملکردهای مهم بدن را تنظیم می کنند. یکی از این هورمون ها، هورمون کورتیزول cortisol است که انرژی مقابله با ترس و استرس را به شما می دهد، به عنوان بخشی از غریزه جنگ و گریز عمل می کند.

adrenal-glands-location.jpg

اما اگر فشار استرس شما ممتد باشد و کم نشود، چه اتفاقی رخ می دهد؟

"استرس طولانی مدت می تواند منجر به خستگی غده های آدرنال شود و وقتی این غدد فرسوده شوند، کمتر از حالت عادی فعالیت می کنند."به گفته رابرت کومینیارک ، رئیس هیئت مدیره پزشکان خانواده در اوهایو. این به این معنی است که در این حالت غده های آدرنال هورمون های کمتری ترشح می کنند که از جمله آنها آلدوسترون aldosterone است که به تنظیم سطح مایعات و الکترولیت بدن کمک می کند. وقتی آلدسترون کم تر شود سطح الکترولیت سقوط می کند و بدن شما دهیدراته (دچار کم آبی ) می شود.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اختلال آب و الکترولیت در بدن و علل و علائم آن

به علاوه از دست دادن آب می تواند منجر به افزایش سطح کورتیزول شود. در حالی که افزایش سطح کورتیزول لزوما بد نیست ولی زمانی تبدیل به مشکل می شود که بدن شما به مکانیسم جنگ و گریزش به صورت فیزیکی پاسخ مناسبی ندهد(یعنی آب نمی نوشید). به عبارت دیگر اگر سطح کورتیزول افزایش یابد و با استرس روبرو شوید هیچ کاری در مقابلش نمی توانید انجام دهید، که منجر به مشکلات زیادی خواهد شد از جمله افسردگی و بیماری های روانی. در واقع شما در یک چرخه تنش و تشنگی گیر می کنید.

پس دفعه بعدی که احساس ضعف داشتید نفسی عمیق کشیده و یک لیوان آب بنوشید. افزایش مایعات بدن می تواند کمکی فوری به کاهش استرس باشد.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ