درمان سوء هاضمه, رفلاکس معده و سوزش معده بعد از ماه رمضان
بسیاری از افراد پس از صرف ناهار در روز عید فطر دچار سوزش معده، رفلاکس معده و یا سوء هاضمه می‌شوند. چرا؟ برای جلوگیری از این عارضه‌ دکتر دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد شما را راهنمایی می کنند.

راه های پیشگیری از مشکلات گوارشی بعد از ماه رمضان

دکتر ناصر ابراهیمی‌دریانی‌، استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و فوق تخصص گوارش و کبد: ماه رمضان فرصت خوبی را برای افراد فراهم می‌کند تا از پرخوری‌ پرهیز کنند.اگر افراد نکات تغذیه‌ای را در ماه رمضان‌ رعایت کنند باید پس از پایان ماه چند کیلوگرم‌ کاهش وزن داشته باشند، اما بسیاری از اشخاص با پرخوری‌ و افراط در مصرف مواد غذایی شیرین‌ و پرچرب‌ مانند شله‌زرد، حلیم، زولبیا و بامیه‌، کله‌پاچه‌ و خرما نه تنها کاهش وزن پیدا نمی‌کنند بلکه با افزایش وزن نیز مواجه می‌شوند.

 

تغذیه مناسب برای مبتلایان به کبد چرب:

بهترین نوع تغذیه‌ برای مبتلایان‌ به کبد چرب‌ امساک‌ از پرخوری‌ است.

 

راه درمان افرادی که پس از ماه رمضان دچار سوء هاضمه، رفلاکس معده و سوزش معده می شوند چیست؟

برخی افراد پس از پایان ماه رمضان دچار سوء هاضمه‌ می‌شوند که مهم ترین‌ علت این موضوع افراط در مصرف موادغذایی‌ است.در ماه رمضان افراد یک وعده غذایی را حذف می‌کنند و پس از پایان این ماه و به خصوص در وعده ناهار روز عید فطر پرخوری‌ می‌کنند که این امر موجب بروز سوء هاضمه‌ و رفلاکس‌ معده می‌شود.

بسیاری از افراد پس از صرف ناهار در روز عید فطر دچار سوزش معده می‌شوند بنابراین‌ برای جلوگیری از این عارضه‌ باید حجم وعده ناهار و شام خود را کاهش دهند، افرادی که مشکل رفلا‌کس (برگشت‌ اسید از معده به درون مری) را دارند باید غذای کم حجم و حاوی چربی کم مصرف کنند، این گروه از اشخاص باید از نوشیدن نوشابه‌ در حین غذا خودداری‌ کنند.

افراد باید از دراز کشیدن پس از غذا نیز پرهیز کرده زیرا پس از صرف غذا معده پر بوده و دراز کشیدن‌ باعث می‌شود مقدار زیادی اسید معده وارد مری شده که این امر سوزش معده و پشت جناغ‌، تلخی دهان و گاهی سرفه‌های پشت‌ سر هم را به همراه دارد.

 

مواد غذایی که مبتلایان به رفلاکس معده باید از آن پرهیز کنند:

  • سس گوجه‌فرنگی
  • ترشی‌
  • ادویه
  • سرکه
  • خیا‌رشور 
  • فست‌فود‌

 

درمان یبوست:

فراد برای جلوگیری از بروز یبوست‌ که یکی از مشکلات شایع به حساب می آید باید صبح پیش از صرف صبحانه 2 لیوان آب بنوشند و وعده صبحانه را به صورت کامل میل کنند، صرف صبحانه سبب شده که رفلکس‌ گاستروکولیک ( معده – روده‌ای )‌ به صورت غیراختیاری‌ شروع به کار کرده و یبوست‌ بروز پیدا نکند. صرف صبحانه علاوه بر اینکه مانع از بروز یبوست می‌شود از پرخوری‌ در وعده ناهار نیز جلوگیری می‌کند همچنین اشخاص باید در وعده ناهار مواد غذایی پر فیبر مانند سبزیجات، سالاد و روغن زیتون را میل کنند؛ فاصله زمانی 2 تا سه ساعته بین وعده شام و خواب ضروری است.

 

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir