درمان معده درد با 11 دستور موثر طب سنتی
معده درد یکی از مشکلاتی است که تقریباً همه افراد در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند بنابراین آشنایی با دستورات طب سنتی به وی‍ژه زمانی که امکان دسترسی به پزشک وجود ندارد، سودمند است

مراحل هضم غذا در بدن

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: هر نوع مواد غذایی میل شده در قسمت‌های مختلف بدن:

  • - چهار بار هضم می شوند
    - مواد زائد آنها دفع می شود
    - و با کیفیت‌ترین قسمت غذا جذب بدن می‌شود.

هضم اول:

در دهان و معده است که مواد زائد حاصل از این هضم به شکل مدفوع از روده خارج می‌شود بنابراین برای اینکه غذا در مراحل بعدی راحت‌تر هضم شود، افراد باید غذا را به خوبی بجوند.

هضم دوم:

در کبد است، مواد زائد حاصل از این هضم به شکل ادرار و چرک از بدن خارج و مواد جذب‌ شده تبدیل به مو و ناخن می‌شوند.

هضم سوم:

در عروق اتفاق می‌افتد و مواد جذب شده حاصل از این هضم تبدیل به خون می‌شوند.

هضم چهارم:

در سلول انجام می‌شود و مواد حاصل از این هضم به سمت اعضای جنسی حرکت می‌کند. این مواد بهترین پروتئین برای تولید مثل هستند.

مدت زمان هضم غذا چقدر است؟

مدت زمان هضم غذا بستگی به نوع ماده غذایی مصرف شده دارد، ولی به طور کلی مواد غذایی ۲ تا سه ساعت پس از میل شدن هضم می‌شوند.

رایج ترین مشکلات گوارشی

  • - درد معده
    - سوءهاضمه
    - ترش‌کردن
    - حالت تهوع صبحگاهی
    - تلخی دهان
    - احساس سنگینی معده
    - بوی بد دهان
    - هضم ناقص غذا‌ها

جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی

  • افراد باید از انجام موارد ذیل خودداری کنند:
    - پرخوری
    - صحبت کردن بین غذا
    - تندتند غذا خوردن
    - مصرف غذا‌های ساندویچی، سرخ‌شده
    - نوشیدن مایعات زیاد مانند دوغ، نوشابه و دلستر بین غذا

موثرترین درمان‌های خانگی برای معده درد

1. نمک: افراد باید پیش و پس از غذا کمی نمک بخورند. مصرف نمک قبل از غذا به کاهش اسید معده و پس از آن به هضم و ضدعفونی کردن غذا کمک می‌کند.

2. آب سیب زمینی خام: افرادی که دچار معده درد و بالا بودن اسید معده هستند می‌توانند یک عدد سیب‌زمینی خام را رنده کنند و به مقدار نصف استکان آب آن را به آرامی بنوشند.

3. شیرین بیان: مصرف عصاره شیرین‌بیان ۱۵ دقیقه قبل از غذا با مقداری آب جوش ولرم برای تقویت معده، کاهش اسید معده و رفع دل‌درد و دل‌پیچه موثر است. همچنین مبتلایان به رفلاکس برای رفع مشکلشان باید ۱۵ دقیقه قبل از غذا عصاره شیرین‌بیان به همراه مقداری آب جوش و پس از غذا یک استکان عرق بومادران بنوشند.

4. عرق زنیان: افرادی که به ویژه پس از مصرف غذا‌های سنگین و گوشتی دچار احساس سنگینی معده می‌شوند باید برای رفع این احساس مقداری عرق زنیان بنوشند.

5. سماق: مصرف سماق همراه با غذا‌های گوشتی ضروری است.

6. سبزیجات: افراد باید همراه غذا از سبزیجات تازه استفاده کنند. مصرف سبزیجات تازه علاوه بر سم‌زدایی بدن به بهتر شدن حرکات دودی روده و جلوگیری از بروز یبوست نیز کمک شایانی می‌کند.

7.دمنوش‌های بابونه، گل‌گاو‌زبان، سنبل الطیب، بادرنجبویه و افسنتین: مصرف ترکیب این دمنوش‌ها تاثیر بسزایی در تسکین اعصاب معده دارد. افراد برای تهیه این معجون باید مقدار مساوی از این گیاهان را با هم ترکیب و روزانه سه لیوان از آن را میل کنند.

8. دمنوش‌های زیره‌سبز، آویشن، نعناع، کاکوتی، رازیانه، شیرین‌بیان، زنیان و بومادران: استفاده از مخلوط این دمنوش‌ها سبب تقویت معده و دستگاه گوارش می‌شود. مصرف این ترکیب برای رفع سردی، ترشی و زخم معده، نفخ و دل‌درد موثر است. همچنین زنان می‌توانند در ۲ تا سه روز نخست عادت ماهیانه روزانه سه لیوان از این معجون را بنوشند.

9. ماساژ معده با روغن سیاه دانه یا مصطکی: موجب تقویت معده می‌شود.

10. پرهیز از پرخوری و روزه‌داری: نیز به دفع سموم از معده و روده کمک شایانی می‌کند.

11. ترکیب عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات: مبتلایان به دل‌درد، دل‌پیچه و نفخ برای رفع مشکل خود باید از ترکیب آب‌جوش به همراه عرق‌نعناع، عرق بارهنگ، گلاب و نبات استفاده کنند. افراد برای تهیه این مخلوط باید سه قاشق غذاخوری عرق‌نعناع، یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق مرباخوری بارهنگ را به یک لیوان آب‌جوش بیفزایند. نوشیدن این معجون برای افراد کم‌اشتها نیز مفید است.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : معده درد بعد از غذا خوردن و بیان 4 علت اصلی

بیشتر بدانید : 13 درد شكم را جدی بگیرید

بیشتر بدانید : درمان معده درد با 4 عرق گیاهی موثر

بیشتر بدانید : برای معده درد چه بخوریم؟

گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:isna.ir