تاثیر سندروم روده تحریک پذیر بر رابطه جنسی
اگر سندرم روده تحریک پذیر در رابطه جنسی شما خللی وارد کرده است، با انجام چند کار می توانید استرس این رابطه را کمتر کنید

روده تحریک پذیر و رابطه جنسی

درست در لحظه نزدیکی جنسی، آخرین نگرانی افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر این است که آیا باید این حالت را متوقف کنند و سریعا به دستشویی بروند.

اگر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر باشید ،احتمالا در مورد رابطه زناشویی خود نگران هستید. حتی شاید از ایجاد رابطه یا لحظه نزدیکی جنسی به علت ترس از وقوع سندرم روده دوری کنید. درست است که سندرم روده در هر لحظه ای رخ می دهد، اما نباید اجازه دهید این مساله شما را از لذت تماس جنسی بازدارد.

بیشتر بدانید : عواملی که خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش می دهند

بیشتر بدانید : خوراکی های مضر برای سندروم روده تحریک پذیر

بیشتر بدانید : به بیماری IBS مبتلا هستید؟ از خوردن این 12 خوراکی اجتناب کنید

سندرم روده تحریک پذیر و اتاق خواب

چون سندرم روده تحریک پذیر با درد همراه است، داشتن ناراحتی حاصل از باد و نفخ، یا به جای تخت خواب، بیشتر در دستشویی بودن، نگرانی افراد مبتلا به این سندرم است که درک آن آسان نیست.

دکتر لاری راسکین، روان شناس بالینی دانشگاه لوئیسویل کنتاکی می گوید:" اگر کسی درد زیادی داشته باشد و از این مطلب بترسد که درست در لحظه نزدیکی جنسی بخواهد به دستشویی برود، نه تنها لحظه نزدیکی بلکه زندگی مشترکش به هم می خورد. این امر به طرق گوناگون زندگی را به هم می زند."

خود علایم سندرم روده تحریک پذیر نگران کننده اند، اما اثر عاطفی این بیماری اوضاع را خراب تر می کند. افراد زیادی از مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر از شرایط خود خجالت می کشند و در واقع می ترسند که نتوانند به دستشویی بروند و اتفاق بدی رخ دهد.

دکتر راسکین می گوید:" نه تنها بیماران دچار مشکل عاطفی می شوند، با کنارآمدن با این بیماری نیز مشکل دارند. سازش با این مشکل ،بویژه در شرایط عاطفی سخت می شود. برای لذت بردن از رابطه جنسی ، باید با عوامل عاطفی و علایم جسمانی سندرم روده ای تحریک پذیر کنار بیایید."


مدیریت کردن علایم سندرم روده ای تحریک پذیر

علایم IBS را می توان مدیریت کرد. پس تصور نکنید که باید این علایم را تحمل کنید. اگر با پزشک صحبت نکرده اید ،حتما این کار را بکنید. پزشک شما درمان های مختلف، تغییرات رژیمی، فنون مدیریت استرس و فنون  تمدد اعصاب را آموزش خواهد داد تا بتوانید علایم سندرم روده تحریک پذیر را مدیریت کنید. باید هر روز یا زمانی که می خواهید نزدیکی جنسی داشته باشید، این موارد زیر را نیز انجام دهید تا خطر بروز علایم کاهش یابد:

  • هشدار غذایی. ببینید آیا IBS به غذای خاصی مربوط می شود. در این صورت این غذاها را از رژیم غذایی خود، خصوصا در زمانی که می خواهید نزدیکی جنسی داشته باشید، حذف کنید.

  • روش های تمدد اعصاب. اگر فکر می کنید روش های تمدد اعصاب به کاهش درد، یبوست، نفخ و اسهال کمک می کند، این روش ها را به کار بگیرید و خود را آرام کنید.

  • مدیریت استرس. فنون مدیریت استرس را یاد بگیرید تا به آرامش برسید. به ذهن خود یاد دهید به جای متمرکز شدن روی ترس و اضطراب، روی لذت نزدیکی جنسی متمرکز شود. از تجسم و فنون دیگر استفاده کنید تا آرام شوید. ورزش منظم نیز به مدیریت یبوست و کاهش استرس کمک می کند.


صحبت کردن درمورد سندرم روده تحریک پذیر

مشاوره  در مورد نگرانی ها و اثر بیماری بر روی رابطه زناشویی کمک می کند با جنبه های مختلف سندرم روده تحریک پذیر و نزدیکی جنسی کنار بیایید. چیزی که کمکی به شما نمی کند، استمرار نگرانی در این مورد و حرف نزدن است.

دکتر راسکین می گوید:" نگران بودن، اضطراب داشتن و افسرده بودن، هیچ یک کمکی به حل این مشکل نمی کند." او پیشنهاد می دهد افراد مبتلا به سندرم روده ای تحریک پذیر که  در نزدیکی جنسی به مشکل برمی خورند، با یک پزشک مشورت کنند تا یاد بگیرند چگونه علایم جسمی سندرم روده تحریک پذیر و نگرانی های عاطفی را مدیریت کنند.

صحبت کردن با همسرتان نیز به شما کمک می کند تا در زمان  عشق ورزی  راحت تر باشید و کمتر نگران شوید. از علایم سندرم روده ای تحریک پذیر خجالت نکشید؛ چون این بیماری خیلی رایج است. فقط با صدای بلند در این مورد صحبت کنید و نگران نباشید که کسی می فهمد شما به این بیماری مبتلا هستید. چون این کار شما را آرام می کند و از فشار عصبی می کاهد.

تماس جنسی چیزی نیست که باعث نگرانی شود، بلکه فقط باید لذت بخش باشد. اما ترس از IBS آن را برایتان نگران کننده می کند و تنها راه رهایی از آن مدیریت کردن استرس و ترس است. کار روی اجزای عاطفی و جسمی سندرم روده تحریک پذیر شما را از دستشویی دور کرده و به اتاق خواب می کشاند تا دوباره از نزدیکی جنسی لذت ببرید.


بیشتر بدانید : بیماری روده تحریك پذیر چیست؟

بیشتر بدانید : روده تحریک پذیر و تاثیر شگفت انگیز روان درمانی بر آن

بیشتر بدانید : مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر بخوانند

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: ir-med.ir