کودکان از لحظه‌ای که شروع به چهار دست و پا رفتن می‌کنند هر چیزی که سر راهشان باشد را می‌بلعند در چنین‌شرایطی امکان مسمومیت آنها بسیار زیاد است.
 

۱. كودكان زیر ۵ سال، پر خطرترین گروه سنی از نظر بروز مسمومیت هستند.

۲. كودكان خردسال ممكن است هر چیزی را به دهان ببرند. این عمل بخشی از آموزش و درك این گروه سنی از محیط اطرافشان است و این عمل زمینه ساز بروز مسمومیت است.

۳. در هنگام بیماری كودكتان مراقب باشید تا دوز تكراری دارو به وی ندهید.

۴.  كیف دستی، ساك خرید و كیسه های نایلونی را دور از دسترس كودكان قرار دهید. ممكن است داخل آنها وسایلی باشد كه توسط كودك بلعیده شود و یا كودك ضمن بازی آنها را روی سر خود كشیده و سبب خفگی وی شود.

۵.  گلها و گیاهان آپارتمانی را دور از دسترس كودكان قرار دهید و هنگام بازی كودكان در فضای باز مراقب آنها باشید تا توسط گلها و گیاهان سمی، مسموم نشوند.

۶. نام گیاهان خانگی را به خاطر بسپارید و آن را روی برچسبی كنار آنها بنویسید. بسیاری از گیاهان و گلهای آپارتمانی مانند خرزهره و دیفن باخیا، سمی‌هستند و تماس پوست با آنها و یا به دهان بردن آنها منجر به مسمومیت می‌شود.

۷.  مواد شیمیایی، شوینده و سفید كننده را در منزل در كمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس كودكان قرار دهید.

۸.  درب كمدهایی كه در آن مواد شیمیایی خطرناك را نگه می‌دارید با قفل یا طناب محكم نمائید.

۹.  داروهای مصرفی افراد خانواده را دور از دسترس كودكان نگهدارید.

۱۰. از قرار دادن دارو در كیف دستی پرهیز كنید تا مانع خورده شدن دارو توسط كودكان شود.

۱۱. در هنگام بروز مسائل و مشكلات خانوادگی، بیشتر مراقب كودكان باشید. در این شرایط كودكان در برابر حوادث و مسمومیت اتفاقی آسیب پذیرترند.

۱۲.همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید، ولی بدانید هیچ ظرف دربسته‌‌ای از دسترسی كودكان در امان نیست.

۱۳.  هیچگاه الكل و ضد یخ را در دسترس كودكان قرار ندهید.

۱۴. در صورتیكه كودك شما ماده ای غیر خوراكی را بلعید، با مركز اورژانس و یا مركز كنترل مسمومیتها با شماره تلفن ۰۹۶۴۶ تماس بگیرید.

۱۵. شماره تلفن های زیر را در دسترس و یا در كنار تلفن نصب نمائید: شماره تلفن پزشك كودك، شماره تلفن مركز كنترل مسمومیت:۰۹۶۴۶ ، شماره تلفن اورژانس: ۱۱۵.

۱۶. محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری كنید. هیچگاه این فرآورده ها را در ظرف مواد خوراكی (مانند بطری نوشابه) نگه داری نكنید. این عمل سبب خورده شدن اتفاقی این مواد توسط كودكان می‌شود.

۱۷. به كودكان بیاموزید هیچ چیزی ننوشند و یا نخورند مگر اینكه با اجازه بزرگسالان باشد.

۱۸. داروهای خود را در مقابل چشم كودكان نخورید، چرا كه كودكان از رفتار بزرگسالان تقلید می‌كنند و ممكن است دور از چشم والدین داروها را به دهان ببرند.

۱۹. زمانیكه شما در منزل نیستید و كودك را به فرد دیگری می‌سپارید، كودكان در معرض بیشترین خطر مسمومیت قرار دارند.

۲۰. اگر به كودك خود دارو می‌دهید به او تفهیم كنید كه این دارو است و از كلماتی مثل آبنبات، شكلات و یا خوراكی استفاده نكنید.

۲۱. در هنگام استفاده از محصولات شیمیایی و پاك كننده چنانچه مجبور شدید به زنگ درب ورودی و یا تلفن جواب دهید، هرگز از كودك خود چشم برندارید.

۲۲. عمده ترین موارد مسمومیت در كودكان در اثر خوردن داروها، مواد شیمیایی و محصولات خانگی مانند، مواد آرایشی بهداشتی، فرآورده‌های شوینده، سفیدكننده و لوله باز كن، لاك پاك كن (استون) و گیاهان آپارتمانی سمی‌بوده است.

۲۳. مسمومیت اتفاقی در اثر بلع نفت در كودكان بسیار خطرناك می‌باشد. در صورت بلع نفت توسط كودك هر چه سریع تر او را به نزدیك ترین مركز درمانی منتقل نمایید.

۲۴. بلع باطری ساعت در كودك می‌تواند با عوارض جدی همراه باشد. در این موارد كودك را در اسرع وقت به یك مركز درمانی منتقل كنید.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ 
www.seemorgh.com/health
منبع :پزشکان بدون مرز
 
مطالب پیشنهادی:
به کودکمان باقلا بدهیم یا نه؟
آیا کودکان سالم به ویتامین نیاز دارند.
غذاهای ممنوعه در دوران شیرخواری
تغذیه تکمیلی شیرخواران